While primary school students having decision and corryng out them taking the responsibility and reflecting it to the behaviours were stadied if the control focus was intarion or exterior controlled. And also it was studied how existence of responsibility feeling reflected to the behaviours. Responsibility feelings and behaviours of eight class students and interior, ewterior inpectional responsibility levels were studied and aritmetics average, stan- dart deviation, corelation levels of the received scala rough scores were studied. It was found that the ones who had interior inpectional responsibility transferred the responsible behaviour to their lives, and the ones who had exterior inspectional responsibility behaviours were less determinet compared to others in the dimansion of the behaviours of responsibility.
Responsibility Responsibility Feeling Interior-Exterior Inspectional Responsibility.
İlköğretim öğrencilerinin karar alma ve uygulamada, sorumluluğu alma ve davranışa yansıtmada, denetim odağının iç’ten ya da dış’tan denetimli olma durumuna bakılmıştır. Sorumluluk duygusunun varlığı, davranışa yansıması ne derecede olduğuna bakılmıştır. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sorumluluk duygusu ve davranışı ile iç-dış denetimsel sorumluluk düzeyine bakılmış ve elde edilen ölçek ham puanları aritmetik ortalama, standart sapma ve korelasyon değerlerine bakılmıştır. İç-denetimsel sorumluluk duyanların, sorumlu davranışı yaşantılarına aktardığı, dışdenetimsel sorumluluk gösterenlerin, sorumluluğun davranış boyutunda diğerlerine göre daha az kararlılık gösterdiği bulunmuştur.
Sorumluluk Sorumluluk Duygusu ve Davranışı İç-Dış Denetimsel Sorumluluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 4 Sayı: 2 |