In this study, the performance evaluation scale developed for the string instrument classes was analysed in terms of validity and reliability. The scale, constructed with the help of the evaluation degrees designed by the researchers; was used in evaluating students in final examinations in two different departments by 6 instructors in total. Statistical measurements related to the resulting data were made and reliabilitiy of the scale was tested. In the statistical process, firstly alpha factors of reliability related to the lower and the overall degrees of the scale, and then the correlation factors between the scores given by the instructors were calculated. As a result of this study, it is found out that the measurement presents significantly valid and reliable results.
Bu çalışmada yaylı çalgılar dersine yönelik geliştirilen performans değer-lendirme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik analizi yapılmıştır. Araştırmacılar tara-fından tasarlanan değerlendirme basamakları yardımıyla oluşturulan ölçek, iki farklı müzik anabilim dalında yaylı çalgılar eğitimi veren toplam 6 öğretim elemanı tarafından yıl sonu sınavlarında öğrencilerin değerlendirilmesinde kullanılmıştır. Yapılan uygulama yardımıyla toplanan verilere yönelik istatistik ölçümler yapılmış ve ölçeğin güvenirliği test edilmiştir. İstatistik işlemlerde ilk olarak ölçeğin alt ba-samaklarına ve geneline yönelik Alpha güvenirlik katsayıları hesaplanmış, daha sonra alt basamaklara göre eğitimcilerin verdiği puanlar arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda ölçeğin önemli ölçüde geçerli ve güvenilir sonuçlar gösterdiği anlaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 2 |