Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis For High School Biology Exam Questions According To Their Cognitive Development Levels

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 151 - 162, 01.12.2009

Öz

 

In this study, 1188 examination questions and answers, between the years 2004-2007, were gathered from the Biology teachers working in Erzurum. The levels of questions and answers by students were classified according to Bloom Taxonomy in terms of “levels of klowledge, understanding, application, analysis, syntheris and evalıation” and cognitive development levels were determined. As fort he results, teachers tend to ask questions with regard to knowledge and in relation to this, students’ answers are in paralel to the levels of the questions.

Kaynakça

  • Baykul, Y. (1989). ÖSS İle Yoklanan Bilgi ve Beceriler Farklı Okul Tür ve Sınıf- larda Ne Ölçüde Kazandırılmaktadır?, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Baysen, E., Soylu, H., ve Baysen F., (2003). Soru Sorma ve Dinleme Süresi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), p.53.
  • Baysen, E., (2006). Öğretmenlerin Sınıfta Sordukları Sorular İle Öğrencilerin Bu Sorulara Verdikleri Cevapların Düzeyleri, Kastamonu Eğitim Fak. Dergisi, 14 (1), 21-28.
  • Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives Handbook 1. Cognitive Domain. London, Longmans.
  • Brualdi, A.C. (1998). Classroom Questions, Practical Assessment Research & Evaluation, 6 (6), Eric Document Reproduction no: ED 422407.
  • Colletta, A.T., Chiappetta, E.L. (1989). Science Introduction in the Middle and Secondary Schools. 2nd ed. Ohio- USA: Merrill Publishing Company.
  • Çepni, S., Azar., A. (1998). Lise Fizik Sınavlarında Sorulan Soruların Analizi, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s. 109–114, KTÜ, 23–25 Eylül, Trabzon.
  • Demir, Y., (2006), Soru Sorma Teknikleri, Atatürk Üniv. K. Karabekir Eğitim Fak.
  • Ders notları.
  • Kalaycı, N., Büyükalan, S.,( 2001), Soru sorma becerisinde ustalaşmak. Gazi Kitap evi Sosyal Bilgiler Dergisi Mart Sayısı s. 67-69.
  • Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Karamustafaoğlu, O. ve Çepni, S. (2001). Ortaöğre- tim Okulları Kimya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisi’ne Göre Anali- zi, XV. Ulusal Kimya Kongresi, 4–7 Eylül, Boğaziçi Üniv., İstanbul.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A., Yaman, S., (2007). Fen Bligisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. pamukkale.edu.tr/makale/sayı17/4)
  • Morgil, F.İ., Yılmaz, A., Seçken, N., Erökten, S. (2000). Üniversiteye Giriş Sına- vında Özel Dershaneler ve ÖZDEBİR Tarafından Uygulanan ÖSS Deneme
  • Sınavlarının Öğrenci Başarısına Katkısının Ölçülmesi, H.Ü. Eğitim Fakül- tesi Dergisi, Sayı 19, s. 96–103.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, O. (2006). Lise II. Sınıf Fizik-Kimya sınav soruları- nın ve öğrencilerin enerji konusundaki başarılarının bilimsel gelişim sevi- yelerine göre analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 91-100
  • Ralph, Edwin G. (1999), Oral Questioning Skills of Novice Teachers:..Any Questions?. Journal of Instructional Osycology, 26 (4) p.286
  • Selçuk, Z. (2000). Okul Deneyimi ve Uygulama, Nobel Yayıncılık, Ankara
  • Varış, F. (1994). http://www.ödevsitesi.com/ödevler2005-3/94365, online erişim 02.07.2007
  • Wilen, W. (1991). Questioning Skills for Teachers. What Research Says to the Teacher? 3rd Ed. Washington, DC: National Education Association. ERIC Document Reproduction no: ED 332983.
  • Woolfolk, A. E. (1990), Educational Psychology. 4h Ed., New Jersey, USA: Prentice Hall.
  • <http://www.geocities.com/bilge17us/blom.htm> (2007).

Liselerde Biyoloji Sınav Sorularının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 151 - 162, 01.12.2009

Öz

Bu çalışma da, Erzurum da görev yapan Biyoloji öğretmenlerinin 2004–2007 öğretim yıllarında sınavlarda sordukları 1188 soru ve cevap toplanmıştır. Sorulan soruların ve öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların bilişsel düzeyleri, Bloom Taksonomisi’ne göre “bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme seviyelerine” göre sınıflandırılmış ve bilişsel gelişim seviyeleri belirlenmiştir. Elde edilen veriler öğretmenlerin sınavlarında bilgi düzeyinde sorular sormayı tercih ettikleri, buna bağlı olarak da öğrenci cevaplarının, genelde sorulan bu soruların düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Baykul, Y. (1989). ÖSS İle Yoklanan Bilgi ve Beceriler Farklı Okul Tür ve Sınıf- larda Ne Ölçüde Kazandırılmaktadır?, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Baysen, E., Soylu, H., ve Baysen F., (2003). Soru Sorma ve Dinleme Süresi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), p.53.
  • Baysen, E., (2006). Öğretmenlerin Sınıfta Sordukları Sorular İle Öğrencilerin Bu Sorulara Verdikleri Cevapların Düzeyleri, Kastamonu Eğitim Fak. Dergisi, 14 (1), 21-28.
  • Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives Handbook 1. Cognitive Domain. London, Longmans.
  • Brualdi, A.C. (1998). Classroom Questions, Practical Assessment Research & Evaluation, 6 (6), Eric Document Reproduction no: ED 422407.
  • Colletta, A.T., Chiappetta, E.L. (1989). Science Introduction in the Middle and Secondary Schools. 2nd ed. Ohio- USA: Merrill Publishing Company.
  • Çepni, S., Azar., A. (1998). Lise Fizik Sınavlarında Sorulan Soruların Analizi, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s. 109–114, KTÜ, 23–25 Eylül, Trabzon.
  • Demir, Y., (2006), Soru Sorma Teknikleri, Atatürk Üniv. K. Karabekir Eğitim Fak.
  • Ders notları.
  • Kalaycı, N., Büyükalan, S.,( 2001), Soru sorma becerisinde ustalaşmak. Gazi Kitap evi Sosyal Bilgiler Dergisi Mart Sayısı s. 67-69.
  • Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Karamustafaoğlu, O. ve Çepni, S. (2001). Ortaöğre- tim Okulları Kimya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisi’ne Göre Anali- zi, XV. Ulusal Kimya Kongresi, 4–7 Eylül, Boğaziçi Üniv., İstanbul.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A., Yaman, S., (2007). Fen Bligisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. pamukkale.edu.tr/makale/sayı17/4)
  • Morgil, F.İ., Yılmaz, A., Seçken, N., Erökten, S. (2000). Üniversiteye Giriş Sına- vında Özel Dershaneler ve ÖZDEBİR Tarafından Uygulanan ÖSS Deneme
  • Sınavlarının Öğrenci Başarısına Katkısının Ölçülmesi, H.Ü. Eğitim Fakül- tesi Dergisi, Sayı 19, s. 96–103.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, O. (2006). Lise II. Sınıf Fizik-Kimya sınav soruları- nın ve öğrencilerin enerji konusundaki başarılarının bilimsel gelişim sevi- yelerine göre analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 91-100
  • Ralph, Edwin G. (1999), Oral Questioning Skills of Novice Teachers:..Any Questions?. Journal of Instructional Osycology, 26 (4) p.286
  • Selçuk, Z. (2000). Okul Deneyimi ve Uygulama, Nobel Yayıncılık, Ankara
  • Varış, F. (1994). http://www.ödevsitesi.com/ödevler2005-3/94365, online erişim 02.07.2007
  • Wilen, W. (1991). Questioning Skills for Teachers. What Research Says to the Teacher? 3rd Ed. Washington, DC: National Education Association. ERIC Document Reproduction no: ED 332983.
  • Woolfolk, A. E. (1990), Educational Psychology. 4h Ed., New Jersey, USA: Prentice Hall.
  • <http://www.geocities.com/bilge17us/blom.htm> (2007).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

İbrahim Gümüş Bu kişi benim

Derya Günay Ermurat Bu kişi benim

Yunus Kaya Bu kişi benim

Muammer Kırıcı Bu kişi benim

Murat Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş, İ., Ermurat, D. G., Kaya, Y., Kırıcı, M., vd. (2009). Liselerde Biyoloji Sınav Sorularının Bilişsel Gelişim Seviyelerine Göre Analizi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 151-162.