Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRIMARY SCHOOL THE 6th, 7th AND 8th GRADE STUDENTS’ PERCEPTIONS ON LINE SEGMENT, LINEARITY, RAY AND ANGLE CONCEPTS

Yıl 2011, Cilt: 13 Sayı: 2, 85 - 104, 01.12.2011

Öz

Geometry is established on the undefined and defined concepts. Misunderstanding of the basic concepts in geometry lesson, students will prevent to comprehend on the understanding of other geometry issues exactly. The purpose of this study is to determine the primary six, seven and eight grade students’ the levels of perception and their misconceptions related to the line segment, linearity, ray and angle concepts (defined concepts) which are the basic concepts  Interview protocol including semi-structured essay type questions was formed (GP) in the light of expert opinions of GP under Elementary Mathematics Program framework. The interview protocol was asked students’ responses about line segment, linearity, ray and angle. Students’ opinions are classified according to their levels of perception. Themes were determined for each level of perception and each theme were divided sub-themes according to the students’ relationship concepts. The descriptive analysis was used for data analysis. Sampling consists of eight primary schools in which each six, seven and eight grade classrooms randomly including 461 of students. Survey method is carried out as a research method. As a result, the students have been identified some difficulties on which the comprehension of the basic geometry concepts such as line segment, linearity, ray and angle. In addition, these concepts are confused with each other and they have some misconceptions.

Kaynakça

  • Alkan, H. Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğre- tim Fakültesi Yayınları, Eskişehir,
  • Baki, A. (1998). Matematik Öğretiminde İşlemsel ve Kavramsal Bilginin Denge- lenmesi Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempoz- yumu, Özel Sayı, Erzurum, 259 – 263.
  • Baki, A., Kartal, T. (2004) Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrenci- lerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri dergisi, cilt 2, sayı 1, 27-50.
  • Bekdemir, M., Işık A. (2007). Evaluation of Conceptual Knowledge and Procedural Knowledge on Algebra Area of Elementary School Students, The Eurasian Journal of Educational Research, 28,pp. 9-18.
  • Doğar, Ç., Başıbüyük, A. (2005) İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Hava ve İklim Olaylarını Anlama Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2),347–358.
  • Eisen, Y., Stavy, R. (1992). Material Cycles in Nature, A New Approach to Teaching Photosynthesis in Juniour High School, The American Biology Teacher, 54,6, 339-342.
  • Güngörmüş, L. (2002). Ortaöğretim Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgıları, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Erzurum,
  • Karasar, N. (2007). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayın Dağıtım , Ankara. Koray, O., Özdemir, M. Tatar, N. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Birimler Hak-
  • kında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları: kütle ve ağırlık örneği, ilköğre-
  • tim –Online, 4(2), 24-31.
  • Kiriş, B. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin nokta, doğru, doğru parçası, ışın ve düzlem konularında sahip oldukları kavram yanılgısı ve bu kavram yanılgılarının nedenlerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Men- deres Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın,
  • Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Büyüköztürk, Ş., Demirel F. (2008).
  • İlköğretim İkinci Kademe ve Lise Öğrencilerinin Ders ve Sınıf Düzeylerine Göre Öğrenme Stratejileri ve Güdülenme Düzeylerinin Belirlenmesi, Ulus- lararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1).
  • M.E.B., “TIMSS (2003).1999 Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Ça- lışması Ulusal Raporu”, T.C. MEB Eğitimi Araştırma Geliştirme dairesi Başkanlığı,Ankara.
  • M.E.B. (2009). “İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu”, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, Va.: NCTM.
  • Ormrod, J.E. (2003). Educational Psychology Devoloping Learners.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin “Nokta, Doğru ve düzlem” konularındaki kavram Yanılgıları İlköğretim Online, 9 (2), 508–525.
  • Özbellek Gülsen, S. ( 2003). “İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Düzeyindeki Açı Konusunda Karşılaşılan Kavram Yanılgıları”, Eksik Algılamaların Tespiti ve Giderilme Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 82, İzmir.
  • Yenilmez, K., Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,XXI, (2), 461- 483, Bursa.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.
  • Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.

İLKÖĞRETİM 6,7 VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DOĞRU PARÇASI, DOĞRUSALLIK, IŞIN VE AÇI KAVRAMLARINI ALGILAMA DÜZEYLERİ

Yıl 2011, Cilt: 13 Sayı: 2, 85 - 104, 01.12.2011

Öz

Geometri varsayımlar ve tanımlı kavramlar üzerine kurulur. Geometri dersin-deki nokta, doğru, doğru parçası gibi temel kavramların yanlış anlaşılması, öğrenci-lerin diğer geometri konularını tam olarak kavramalarını güçleştirecektir. Bu çalış-manın amacı, geometrinin anlaşılmasında temel olan doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açı kavramları ile ilgili ilköğretim 6, 7 ve 8 sınıf öğrencilerinin algı düzeylerini tespit etmektir. İlköğretim Matematik Programı çerçevesinde, uzman görüşleri alınarak yarı yapılandırılmış dört adet açık uçlu soruyla Görüşme Protokolü (GP) oluşturulmuştur. GP ile öğrencilerin doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açı kavramlar hakkındaki gö-rüşleri alınmıştır. Öğrenci görüşleri algı düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. Her bir algı düzeyi bir tema olarak alınmış ve her bir tema öğrencilerin kavramları ilişkilen-dirdikleri kavramlara göre alt temalara ayrılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemi; sekiz ilköğretim okulundaki 6, 7 ve 8 sınıflarında rasgele seçilen birer şubede öğrenim gören toplam 461 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açıyı anlamlandırmada zorlandıkları, bu kavramları birbirleri ile karıştırdıkları ve anlama-da güçlükler yaşadıkları ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, H. Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğre- tim Fakültesi Yayınları, Eskişehir,
  • Baki, A. (1998). Matematik Öğretiminde İşlemsel ve Kavramsal Bilginin Denge- lenmesi Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempoz- yumu, Özel Sayı, Erzurum, 259 – 263.
  • Baki, A., Kartal, T. (2004) Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrenci- lerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri dergisi, cilt 2, sayı 1, 27-50.
  • Bekdemir, M., Işık A. (2007). Evaluation of Conceptual Knowledge and Procedural Knowledge on Algebra Area of Elementary School Students, The Eurasian Journal of Educational Research, 28,pp. 9-18.
  • Doğar, Ç., Başıbüyük, A. (2005) İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Hava ve İklim Olaylarını Anlama Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2),347–358.
  • Eisen, Y., Stavy, R. (1992). Material Cycles in Nature, A New Approach to Teaching Photosynthesis in Juniour High School, The American Biology Teacher, 54,6, 339-342.
  • Güngörmüş, L. (2002). Ortaöğretim Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgıları, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Erzurum,
  • Karasar, N. (2007). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayın Dağıtım , Ankara. Koray, O., Özdemir, M. Tatar, N. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Birimler Hak-
  • kında Sahip Oldukları Kavram Yanılgıları: kütle ve ağırlık örneği, ilköğre-
  • tim –Online, 4(2), 24-31.
  • Kiriş, B. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin nokta, doğru, doğru parçası, ışın ve düzlem konularında sahip oldukları kavram yanılgısı ve bu kavram yanılgılarının nedenlerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Men- deres Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın,
  • Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Büyüköztürk, Ş., Demirel F. (2008).
  • İlköğretim İkinci Kademe ve Lise Öğrencilerinin Ders ve Sınıf Düzeylerine Göre Öğrenme Stratejileri ve Güdülenme Düzeylerinin Belirlenmesi, Ulus- lararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1).
  • M.E.B., “TIMSS (2003).1999 Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Ça- lışması Ulusal Raporu”, T.C. MEB Eğitimi Araştırma Geliştirme dairesi Başkanlığı,Ankara.
  • M.E.B. (2009). “İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu”, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, Va.: NCTM.
  • Ormrod, J.E. (2003). Educational Psychology Devoloping Learners.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin “Nokta, Doğru ve düzlem” konularındaki kavram Yanılgıları İlköğretim Online, 9 (2), 508–525.
  • Özbellek Gülsen, S. ( 2003). “İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Düzeyindeki Açı Konusunda Karşılaşılan Kavram Yanılgıları”, Eksik Algılamaların Tespiti ve Giderilme Yöntemleri, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 82, İzmir.
  • Yenilmez, K., Yaşa, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,XXI, (2), 461- 483, Bursa.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.
  • Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Arif Dane Bu kişi benim

Hasan Başkurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dane, A., & Başkurt, H. (2011). İLKÖĞRETİM 6,7 VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DOĞRU PARÇASI, DOĞRUSALLIK, IŞIN VE AÇI KAVRAMLARINI ALGILAMA DÜZEYLERİ. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 85-104.