Geometry is established on the undefined and defined concepts. Misunderstanding of the basic concepts in geometry lesson, students will prevent to comprehend on the understanding of other geometry issues exactly. The purpose of this study is to determine the primary six, seven and eight grade students’ the levels of perception and their misconceptions related to the line segment, linearity, ray and angle concepts (defined concepts) which are the basic concepts Interview protocol including semi-structured essay type questions was formed (GP) in the light of expert opinions of GP under Elementary Mathematics Program framework. The interview protocol was asked students’ responses about line segment, linearity, ray and angle. Students’ opinions are classified according to their levels of perception. Themes were determined for each level of perception and each theme were divided sub-themes according to the students’ relationship concepts. The descriptive analysis was used for data analysis. Sampling consists of eight primary schools in which each six, seven and eight grade classrooms randomly including 461 of students. Survey method is carried out as a research method. As a result, the students have been identified some difficulties on which the comprehension of the basic geometry concepts such as line segment, linearity, ray and angle. In addition, these concepts are confused with each other and they have some misconceptions.
Geometri varsayımlar ve tanımlı kavramlar üzerine kurulur. Geometri dersin-deki nokta, doğru, doğru parçası gibi temel kavramların yanlış anlaşılması, öğrenci-lerin diğer geometri konularını tam olarak kavramalarını güçleştirecektir. Bu çalış-manın amacı, geometrinin anlaşılmasında temel olan doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açı kavramları ile ilgili ilköğretim 6, 7 ve 8 sınıf öğrencilerinin algı düzeylerini tespit etmektir. İlköğretim Matematik Programı çerçevesinde, uzman görüşleri alınarak yarı yapılandırılmış dört adet açık uçlu soruyla Görüşme Protokolü (GP) oluşturulmuştur. GP ile öğrencilerin doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açı kavramlar hakkındaki gö-rüşleri alınmıştır. Öğrenci görüşleri algı düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. Her bir algı düzeyi bir tema olarak alınmış ve her bir tema öğrencilerin kavramları ilişkilen-dirdikleri kavramlara göre alt temalara ayrılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemi; sekiz ilköğretim okulundaki 6, 7 ve 8 sınıflarında rasgele seçilen birer şubede öğrenim gören toplam 461 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin doğru parçası, doğrusallık, ışın ve açıyı anlamlandırmada zorlandıkları, bu kavramları birbirleri ile karıştırdıkları ve anlama-da güçlükler yaşadıkları ortaya çıkarılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 2 |