The purpose of this study is to analyze the relationship between algebraic thinking levels of 7thgrade students and their intelligence domains. For this purpose, the study was based on the relational model. The participants of the study consist of 297 students from five different schools in Batman city center during the 2010–2011 Education Year Spring Semester. Of the participants, 156 (%52.5) were girls and 141 (%47.5) were boys. Algebraic Thinking Test has been employed to detect algebraic thinking levels of students. This test developed by Hart vd. (1998) and was adapted to Turkish by Altun (2005). Multiple Intelligence Inventory adapted to Turkish by Oral (2001) to assess students’ intelligence domains. During the research, it is determined that a statistically meaningful and positive relationship between logical, verbal, musical intelligences and algebraic thinking levels. No significant relationship was found between students’ algebraic thinking levels and their visual, physical, social, internal and naturalistic intelligence.
algebraic thinking multiple intelligence domains algebraic thinking level and the relation of multiple intelligence domains
Bu araştırmada 7.sınıf öğrencilerinin cebirsel düşünme düzeyleri ile zekâ alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2010-2011 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Batman il merkezindeki 5 farklı ilköğretim okulundan 156 kız (%52.5) ve 141 (%47.5) erkek olmak üzere toplam 297 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerinin belirlenmesinde Hart vd. (1998) tarafından geliştirilen ve Altun (2005) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Cebirsel Düşünme Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin zekâ alanlarının ölçülmesinde ise Oral (2001) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Çoklu Zekâ Envanterinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin mantıksal, sözel ve müzikal zekâları ile cebirsel düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin cebirsel düşünme düzeyleri ile görsel, bedensel, sosyal, içsel ve doğacı zekâları arasındaki ilişki ise istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır.
cebirsel düşünme çoklu zekâ alanları cebirsel düşünme düzeyleri ve çoklu zekâ alanları ilişkisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 2 |