The goal of this study is to develop an assessment instrument in order to
evaluate the beliefs of students about their academic sufficiency. Confirmatory fac- tor analysis was conducted in order to evaluate the validity of four factor structure that was formed as a result of exploratory factor analysis. At the end of confirmatory factor analysis that was firstly conducted, academic self sufficiency scale’s compli- ance values were analyzed. Compliance indexes that were obtained by confirmatory factor analysis are: X2= 513.04 (sd=148, p<.001), (/sd) =3.47, GFI=.90, RMSEA=.073, RMR=.04. In addition to the confirmatory factor analysis, in order to evaluate the reliability levels of scores that were obtained through academic self- sufficiency scale, Cronbach alpha internal consistency coefficients that were calcu- lated on the basis of item analysis were examined. Coefficients were found for com- plete scale 91.
Çalışmanın amacı, öğrencilerin akademik yeterliklerine yönelik inançlarını belirlemeye yönelik bir ölçüm aracı geliştirmektir. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda ortaya çıkan dört faktörlü yapının geçerliğini değerlendirmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Öncelikli olarak yapılan DFA sonucunda AÖYÖ’nin uyum değerleri incelenmiştir. DFA’ya ek olarak, AÖYÖ’nden elde edilen puanların ne derece güvenilir olduğunu değerlendirmek için madde analizine dayalı olarak hesaplanan Cronbach alfa iç-tutarlılık katsayılarına bakılmıştır. Katsayılar ölçeğin bütünü için ise 91 olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Editöre Not |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 2 |