BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation into The Conception Energy Conversion at Different Educational Levels

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 2, 289 - 312, 01.12.2012

Öz

This paper describes an investigation of the conceptions and misconceptions of energy conversion held by students at primary and secondary schools and student teachers at a faculty of education. The study employed developmental research methodology. In order to collect the data, both a conceptual understanding test and semi-structured interviews were used. Before the main study, a pilot study was con- ducted with 45 students, thereby, some revisions could be done to improve the test’s quality. A total of 95 students (35 from primary, 35 from secondary and 25 from university) responded to the test, which consisted of questions that require written answers. In addition, interviews were conducted with 15 students in total. The data from the test and interviews showed that the concept of energy conversion were not fully understood by the students. Misconceptions have been determined at all levels of education. Implications for curriculum and school education are drawn from the results.

 

Kaynakça

  • Abraham, M.R., Gryzyboeski, E.B., Renner, J.W. ve Marek, A.E. (1992). Under- standing and misunderstanding eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks, Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120.
  • Balkan, N. ve Erol, A. (2005). Çevremizdeki fizik. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Boyes, E. ve Stanisstreet, M. (1990). Misunderstandings of ‘law’ and ‘conversa- tion’: A study of pupils’ meanings for these terms, School Science Reviev, 72, 51-57.
  • Brook, A. ve Well, P., An alternative approach to teaching and learning about ener- gy?, Physics Education , 23 (1988), 80-86.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Meslek yapıtları Yayınevi, Trabzon.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Celepler matbaacılık, Trabzon.
  • Dekkers, P.J.M. ve Thijs, G.D. (1998). Making productive use of student’ initial
  • conceptions in developing the concept of force, Science Education, 82, 31- 51.
  • Gınns, I.S. ve Watters, J.J. (1995). An analysis of scientific understandings of pre- service elementary teacher education students, Journal of Research in Sci- ence Teaching, 32, 2, 205-222.
  • Gülçiçek, Ç. ve Yağbasan, R. (2004). Basit sarkaç sisteminde mekanik enerjinin korunumu konusunda öğrencilerin kavram yanılgıları, Gazi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 24, 3, 23-38.
  • Kalyoncu, C., Değirmenci, A., Tütüncü, A., Çakmak, Y., ve Pektaş, E., Ortaöğretim fizik 9 ders kitabı, Kelebek matbaacılık, İstanbul, 2009.
  • Köse, S., Bağ, H., Sürücü, A. ve Uçak, E. (2009). Prospective science teacher’ about energy, İnternational Journal of Environmental and Science Education, 1, 2, 141-152.
  • Kurnaz, A. M. (2007). “Enerji kavramını üniversite 1. sınıf seviyesinde öğrenim durumlarının analizi”, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz
  • Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Osborne, R.J. ve Wittrock, M.C. (1983). Learning science: A generetive process,
  • Science Education, 67, 4, 489-508.
  • Osborne, R.J. ve Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implications of chil- dren’s science, Hong Kong: Heinemann.
  • Palmer, D. (1999). Exploring the link between student’ scientific and nonscientific conceptions, Science Education, 83, 639-653.
  • Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity.,International Journal of Science Education, 23, 7, 691-706.
  • Yılmaz, Ö., Tekkaya, C., Geban, Ö. ve Özden, Y. (1999). Lise 1. sınıf öğrencilerinin
  • hücre bölünmesi ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi.
  • III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, MEB, ÖYGM.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods, Second Edition, Sage Publications, California.
  • image
  • Yürümezoğlu, K., Ayaz, S. ve Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğren- cilerinin enerji ve enerji ile ilgili kavramları algılamaları, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3,2 (2009), 52-73.

Enerji Dönüşümü Kavramının Farklı Öğrenim Seviyelerinde Öğrenilme Durumunun Araştırılması

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 2, 289 - 312, 01.12.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı; ilköğretim, ortaöğretim ve üniversite seviyelerinde öğrenim gören öğrencilerin enerji dönüşümü kavramını anlama düzeylerini ve mevcut kavram yanılgılarını belirlemektir.Bu araştırmada gelişimci araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem dahilinde veri toplama aracı olarak kavramsal anlama testi ve yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan testte yazılı cevap gerektiren sorulara yer verilmiştir. Test ilköğretimden 35, ortaöğretimden 35 ve üniversiteden 25 öğrenci olmak üzere 95 öğrenciye uygulanmıştır. Ayrıca, toplam 15 öğrenciyle mülakatlar yapılmıştır.Test ve mülakatlardan elde edilen veriler enerji dönüşümü kavramıyla ilgili anlamaların farklı kategorilerde olduğunu ve bu kavramın her üç öğrenim seviyesindeki öğrenciler tarafından yeterince anlaşılamadığını göstermektedir. İlköğretim seviyesindeki öğrenciler enerji dönüşümü kavramını günlük hayattaki kullanımı ile ilişkilendirirken, orta öğretim ve üniversite öğrencileri ise açıklamalarında daha çok bilimsel tanım ve okul bilgisine bağlı kalmışlardır. Ayrıca, tüm öğrenim seviyelerinde bu kavramlarla ilgili kavram yanılgıları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abraham, M.R., Gryzyboeski, E.B., Renner, J.W. ve Marek, A.E. (1992). Under- standing and misunderstanding eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks, Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120.
  • Balkan, N. ve Erol, A. (2005). Çevremizdeki fizik. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Boyes, E. ve Stanisstreet, M. (1990). Misunderstandings of ‘law’ and ‘conversa- tion’: A study of pupils’ meanings for these terms, School Science Reviev, 72, 51-57.
  • Brook, A. ve Well, P., An alternative approach to teaching and learning about ener- gy?, Physics Education , 23 (1988), 80-86.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Meslek yapıtları Yayınevi, Trabzon.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Celepler matbaacılık, Trabzon.
  • Dekkers, P.J.M. ve Thijs, G.D. (1998). Making productive use of student’ initial
  • conceptions in developing the concept of force, Science Education, 82, 31- 51.
  • Gınns, I.S. ve Watters, J.J. (1995). An analysis of scientific understandings of pre- service elementary teacher education students, Journal of Research in Sci- ence Teaching, 32, 2, 205-222.
  • Gülçiçek, Ç. ve Yağbasan, R. (2004). Basit sarkaç sisteminde mekanik enerjinin korunumu konusunda öğrencilerin kavram yanılgıları, Gazi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 24, 3, 23-38.
  • Kalyoncu, C., Değirmenci, A., Tütüncü, A., Çakmak, Y., ve Pektaş, E., Ortaöğretim fizik 9 ders kitabı, Kelebek matbaacılık, İstanbul, 2009.
  • Köse, S., Bağ, H., Sürücü, A. ve Uçak, E. (2009). Prospective science teacher’ about energy, İnternational Journal of Environmental and Science Education, 1, 2, 141-152.
  • Kurnaz, A. M. (2007). “Enerji kavramını üniversite 1. sınıf seviyesinde öğrenim durumlarının analizi”, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz
  • Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Osborne, R.J. ve Wittrock, M.C. (1983). Learning science: A generetive process,
  • Science Education, 67, 4, 489-508.
  • Osborne, R.J. ve Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implications of chil- dren’s science, Hong Kong: Heinemann.
  • Palmer, D. (1999). Exploring the link between student’ scientific and nonscientific conceptions, Science Education, 83, 639-653.
  • Palmer, D. (2001). Students’ alternative conceptions and scientifically acceptable conceptions about gravity.,International Journal of Science Education, 23, 7, 691-706.
  • Yılmaz, Ö., Tekkaya, C., Geban, Ö. ve Özden, Y. (1999). Lise 1. sınıf öğrencilerinin
  • hücre bölünmesi ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi.
  • III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, MEB, ÖYGM.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods, Second Edition, Sage Publications, California.
  • image
  • Yürümezoğlu, K., Ayaz, S. ve Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğren- cilerinin enerji ve enerji ile ilgili kavramları algılamaları, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3,2 (2009), 52-73.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Ufuk Töman Bu kişi benim

Sabiha Odabaşı Çimer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Töman, U., & Odabaşı Çimer, S. (2012). Enerji Dönüşümü Kavramının Farklı Öğrenim Seviyelerinde Öğrenilme Durumunun Araştırılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 289-312.