BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Views about 2007 Chemistry Curriculum and Problems Encountering During the Implementation: The Case of Erzurum

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 2, 359 - 392, 01.12.2012

Öz

The purpose of this study was to determine chemistry teachers’ views about chemistry curriculum and problems encountered in the implementation. Participants of this qualitative case study were consisted of 23 chemistry teachers, working in high schools in Erzurum city center through semi-structured interviews with 19 teachers face to face while a focus group interview with 4 teachers. The interview data were subjected to a content analysis and the findings were presented in tables in a descriptive manner. The findings showed that teachers’ knowledge or perceptions about the chemistry curriculum is rather weak, teachers are not aware of changes and reforms made in the chemistry curriculum. Additionally, a number of problems encountered during the implementation of the curriculum were that chemistry cur- riculum is not suitable to the students’ levels, lack of the time or number of the courses, lack of teachers’ guide books, inconsistency between the curriculum aim and the nationwide examination system, lack of in-service training for teachers about the curriculum, lack of parents and managers’ knowledge about or attitude toward chemistry curriculum. Moreover, majority of the teachers have suggested that teachers should be involved in the curriculum development process and the chemistry curriculum must be appropriate to the students’ level and must be parallel with the national university entrance examination system.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen ilköğretim programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 77-94.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Ün- iversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M. (1997). Kimya öğretimi. Ankara: YÖK
  • Aydın, A. (2007). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programının uygulama sürecinin gerçekleştirilmesinde 1992’den beri uygulanan ortaöğretim kimya müfredat programının uygunluğu konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 223-233.
  • Büyüköztürk, Ş.Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri ( 2. Baskı). Ankara: PegemA Akademi.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ercan, O. (2011). Kimya dersi yeni öğretim programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 193-209.
  • Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erden, M. (1999). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı).
  • Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173-192.
  • Gömleksiz, M.N. & Kan, A.Ü. (2007). Yeni ilköğretim programlarının dayandığı temel ilke ve yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(2) 60-66.
  • Gözütok, F.D. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları.
  • Milli Eğitim Dergisi, 160, 1-13.
  • Kalkan, H., Savcı, H., Şahin, M. & Özkaya, A. R. (1994). Kimya öğretmenliği eğitimi ve orta öğretim kimya eğitiminin değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 155-160.
  • Karacaoğlu, Ö.C. & Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygu- lanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Kurt, S. & Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programının uygulanması ile ilgili öğretmenlerin görüşleri ve öneriler. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 91-104.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (Seventh Edition). Boston: Pearson Education.
  • MEB (2005). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi(4 ve 5.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2006). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi(6 7. ve 8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2007). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Ortaöğretim Kimya dersi 9. sınıf öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Meriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded form case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Morgil, İ., Yücel, A.S. & Ersan, M. (2002, Eylül). Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan poster bildiri, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK-5/ozetler/d177.pdf [Erişim tarihi:01.12.2012].
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilme- si: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53.
  • Sözbilir, M. & Canpolat, N. (2006). Fen eğitiminde son otuz yıldaki uluslararası değişmeler: Dünyada çalışmalar nereye gidiyor? Türkiye bu çalışmaların neresinde? M. Bahar (Ed). Fen ve Teknoloji Öğretimi (ss. 417-432). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2004). Yapılandırmacı öğrenme ve öğretime eleştirel bir yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 115-139.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Kuram ve teknikler.
  • Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2003). Türkiye’ de program geliştirme çalışmaları ve sorunları. Milli Eğitim, 159, 120-124.

Öğretmenlerin 2007 Kimya Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşleri ve Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar: Erzurum Örneği

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 2, 359 - 392, 01.12.2012

Öz

Bu çalışmada, kimya öğretmenlerinin kimya dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin ve uygulamada karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu durum çalışmasında veriler yarı-yapılandırılmış görüşmelerle Erzurum şehir merkezinde görev yapan19 öğretmen ile yüz yüze, 4 öğretmen ile de odak grup görüşmesi yapılarak toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve bulgular tablolar halinde verilmiştir. Bulgular öğretmenlerin kimya dersi öğretim programı hakkında çok az bilgilerinin olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin programdaki değişikliklerden ve yeniliklerden yeterince haberdar olmadıkları, programın öğrenci düzeyine uygun olmadığı, ders süresinin programı uygulamada yetersiz olduğu, kılavuz kitaplarının olmayışı, sınav sistemi ile programın uyumsuzluğu, programa yönelik hizmet içi kurslarının yetersizliği, veli ve yöneticilerin tutumu gibi etkenlerden dolayı kimya öğretim programının uy-gulanması esnasında bir takım sorunlar oluşturduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğretmenlerin çoğunluğu, kimya öğretim programı geliştirme çalışmalarına ve sürecine öğretmenlerinde dâhil edilmesi gerektiğini belirterek, öğrenci düzeyine ve sınav sistemine uyumlu bir programın geliştirilmesi gerektiği yönünde önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen ilköğretim programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 77-94.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Ankara Ün- iversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D. & Turgut, M. (1997). Kimya öğretimi. Ankara: YÖK
  • Aydın, A. (2007). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programının uygulama sürecinin gerçekleştirilmesinde 1992’den beri uygulanan ortaöğretim kimya müfredat programının uygunluğu konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 223-233.
  • Büyüköztürk, Ş.Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri ( 2. Baskı). Ankara: PegemA Akademi.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ercan, O. (2011). Kimya dersi yeni öğretim programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 193-209.
  • Erdem, E. & Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erden, M. (1999). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı).
  • Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173-192.
  • Gömleksiz, M.N. & Kan, A.Ü. (2007). Yeni ilköğretim programlarının dayandığı temel ilke ve yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(2) 60-66.
  • Gözütok, F.D. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları.
  • Milli Eğitim Dergisi, 160, 1-13.
  • Kalkan, H., Savcı, H., Şahin, M. & Özkaya, A. R. (1994). Kimya öğretmenliği eğitimi ve orta öğretim kimya eğitiminin değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 155-160.
  • Karacaoğlu, Ö.C. & Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygu- lanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Kurt, S. & Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programının uygulanması ile ilgili öğretmenlerin görüşleri ve öneriler. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 91-104.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (Seventh Edition). Boston: Pearson Education.
  • MEB (2005). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi(4 ve 5.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2006). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi(6 7. ve 8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2007). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Ortaöğretim Kimya dersi 9. sınıf öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Meriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded form case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Morgil, İ., Yücel, A.S. & Ersan, M. (2002, Eylül). Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan poster bildiri, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK-5/ozetler/d177.pdf [Erişim tarihi:01.12.2012].
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların nitel ve nicel yönden değerlendirilme- si: Adıyaman ve Malatya illeri örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53.
  • Sözbilir, M. & Canpolat, N. (2006). Fen eğitiminde son otuz yıldaki uluslararası değişmeler: Dünyada çalışmalar nereye gidiyor? Türkiye bu çalışmaların neresinde? M. Bahar (Ed). Fen ve Teknoloji Öğretimi (ss. 417-432). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2004). Yapılandırmacı öğrenme ve öğretime eleştirel bir yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 115-139.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Kuram ve teknikler.
  • Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2003). Türkiye’ de program geliştirme çalışmaları ve sorunları. Milli Eğitim, 159, 120-124.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

M. Diyaddin Yaşar Bu kişi benim

Mustafa Sözbilir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yaşar, M. D., & Sözbilir, M. (2012). Öğretmenlerin 2007 Kimya Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşleri ve Uygulamada Karşılaştıkları Sorunlar: Erzurum Örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 359-392.