Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Hakkındaki Farkındalıkları

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 335 - 359, 31.08.2021
https://doi.org/10.17556/erziefd.761175

Öz

Bu araştırma ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme hakkındaki farkındaliklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinin sıralı tasarım grubundan NİTEL>nitel tasarımı yöntem olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Doğu Anadolu Bölgesinin orta ölçekli bir iline bağlı ortaokullarda görev yapmakta olan 29 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler “Matematiksel Modelleme Görüşme Formu” ve “Matematiksel Modelleme Gözlem Formu” kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenlerin büyük bir kısmı matematiksel modellemeyi model oluşturma veya model oluşturma süreci olarak tanımladıkları fakat burada süreç kelimesi ile somut materyallerin kullanımını kastettikleri belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmenler matematiksel modellemeyi en çok cebirsel ifadeler, tam sayılarda dört işlem ve kesirler gibi konularda kullandıklarını ifade etmişlerdir. Araştırmada matematiksel modelleme ile ilgili eğitim alan ve almayan öğretmenlerin ders gözlemleri sonucunda matematiksel modellemeyi kullanma açısından herhangi bir farklılığa rastlanmamıştır. Sonuç olarak ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme farkındalıklarının oldukça düşük olduğu ve matematiksel modellemeyi, matematiği modelleme ile karıştırdıkları belirlenmiştir. Öğretmenlere matematiksel modellemenin derslerde nasıl kullanılabileceği ile ilgili eğitimler verilmesi araştırmanın önerileri arasındadır.

Kaynakça

  • Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z. & Işık, A. (2013). “İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-33.
  • Ang, K. C. (2001). “Teaching mathematical modelling in Singapore schools”. The Mathematics Educator, 6(1), 63-75.
  • Ang, K. C., (2010). Teaching and learning mathematical modelling with technology. In Proceeding of the 15th Asian Technology Conference in Mathematics, Beijing, China, 19-29.
  • Anhalt, C. O., & Cortez, R. (2016). Developing understanding of mathematical modeling in secondary teacher preparation. Journal of Mathematics Teacher Education, 19(6), 523-545.
  • Aydın Güç, F. ve Baki, A. (2016). “Matematiksel Modelleme Yeterliklerini Geliştirme ve Değerlendirme Yaklaşımlarının Sınıflandırılması”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 621-645.
  • Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV model of teachers’ professional competence. In Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers (pp. 25-48). Springer, Boston, MA.
  • Berry, J. S. & Houston, S. K. (1995). “Mathematical modelling”. Edward Arnold, London.
  • Blum, W. (2002). “ICMI Study 14: Applications and modelling in mathematics education - Discussion document”. Educational Studies in Mathematics, 51, 149-171.
  • Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In The proceedings of the 12th international congress on mathematical education (pp. 73-96). Springer, Cham.
  • Cinislioğlu, B. (2017). “Matematiksel modelleme yöntemi ile doğrusal denklemler konusunun öğretiminin ortaokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi”, Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Cheng, A. K. (2010). Teaching and Learning Mathematical Modelling with Technology, Nanyang Technological University. erişim tarihi 20.03.2012.
  • Çora, A. (2018). “Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin otantik matematiksel modelleme etkinlikleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Doerr, H. M. and English, L. D. (2003). “A modeling perspective on students mathematical reasoning about data”. Journal of Research in Mathematics Education, 34(2), 110–136.
  • Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C. & Baş, S. (2014). “Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21.
  • Erdem, Ç.Z., Doğan, M.F., Gürbüz, R. & Şahin, S. (2017). “Matematiksel Modellemenin Öğretim Araçlarına Yansımaları: Ders Kitabı Analizi”. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 61-86.
  • Ferri, R. B., & Blum, W. (2009). Mathematical modelling in teacher education–experiences from a modelling seminar. In Proceedings of CERME (Vol. 6, pp. 2046-2055).
  • Galbraith, P., & Stillman, G. (2006). “A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process”. ZDM, 38(2), 143-162.
  • Güder, Y. (2013). “Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. ve Bağcı, N. (2004). “Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi”. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 34-48.
  • Işık, A. & Mercan, E. (2015). “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Model ve Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1835-1850.
  • Kaiser, G. (2010). “Introduction: ICTMA and the teaching of modeling and applications”. Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies, ICTMA 13, Lesh, R., Galbraith P. L., Haines C. R., & Hurford A. (Ed.)., Springer New York Dordrecht Heidelberg London.
  • Kapur, J. N. (1998). “Mathematical modeling”. New age international(P) Ltd. Publishers, New Delhi.
  • Lesh, R. & Doerr, H. M. (2003). “Foundations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning and problem solving”. Beyond constructivism: models and modelling perspectives on mathematics problem solving, learning and teaching, R. Lesh & H. M. Doerr (Eds.), Mahwah N. J.:Lawrance Erlbaum Associates Publishers, 3-33.
  • Lingefjärd, T. (2006). “Faces of mathematical modelling”. Zentralblatt Für Didactik Der Mathematic, 38(2), 96 -112.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). “İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu”. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). “Ortaöğretim matematik dersi 9-12. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu”. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). “Matematik Dersi Öğretim Programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). “Matematik Dersi Öğretim Programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Morse, J. M. (2003). “Principles of mixed methods and multimethod research design”, Handbook of mixed methods in social and behavioral research, (Eds.) A. Tashakkori and C. Teddlie. Thousand Oaks CA: Sage, 189-208.
  • Mousoulides, N., Pittalis, M. and Christou, C. (2006). “Improving mathematical knowledge through modeling in elementary schools”, Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stehlíková, N. (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 201-208.
  • Mousoulides, N. 2007. The modeling perspective in the teaching and learning of mathematical problem solving, Nicosia: University of Cyprus. Unpublished Doctoral Dissertation.
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. Niss, M. (1988). “Theme group 3: Problem solving, modeling, and applications”. Proceedings of the Sixth International Congress on Mathematical Education.
  • Özer Keskin, Ö. (2008). “Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Yapabilme Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma”, Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, G., & Işık, A. (2015). Katı cisimlerin alan ve hacimlerinin matematiksel model ve matematiksel modelleme yöntemiyle öğretimine yönelik öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1251-1276.
  • Saka, E. (2016). “Öğretmen adaylarının matematiksel modelleme problemlerini çözme sürecinde teknolojinin rolü”, Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Orlando: Academic Press, Inc.
  • Urhan, S. & Dost, Ş. (2016). “Matematiksel modelleme etkinliklerinin derslerde kullanımı: Öğretmen görüşleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1279-1295.
  • Voskoglou, M. G. (2006). The use of mathematical modelling as a tool for learning mathematics. Quaderni di Ricerca in Didattica, 16, 53-60.

Awareness of Secondary School Mathematics Teachers About Mathematical Modelling

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 335 - 359, 31.08.2021
https://doi.org/10.17556/erziefd.761175

Öz

This research was conducted to determine the awareness of secondary school mathematics teachers about mathematical modeling. In this research, the design Qualitative> qualitative design from the sequential design group of mixed research methods was used. The study group consisted of 29 mathematics teachers working in secondary schools in a middle-sized province of the Eastern Anatolia Region. “Mathematical Modeling Interview Form” and “Observation Form of Mathematical Modeling” were used as the data collection tool. The data obtained were subjected to content analysis and descriptive analysis. As a result of the analysis; Most of the teachers defined mathematical modeling as a model building or model building process, but the word process refers to the use of concrete materials. Besides, the analysis disclosed that the teachers used mathematical modeling mostly on algebraic expressions, four operations in whole numbers and fractions. In the research, no difference was found in terms of using mathematical modeling as a result of the course observations of teachers who are educated and not trained in mathematical modeling. As a result, it was determined that the mathematical modeling awareness of secondary school mathematics teachers was quite low and they confused mathematical modeling with mathematics modeling. Providing trainings to teachers about how mathematical modeling can be used in the courses are among the research recommendations.

Kaynakça

  • Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z. & Işık, A. (2013). “İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-33.
  • Ang, K. C. (2001). “Teaching mathematical modelling in Singapore schools”. The Mathematics Educator, 6(1), 63-75.
  • Ang, K. C., (2010). Teaching and learning mathematical modelling with technology. In Proceeding of the 15th Asian Technology Conference in Mathematics, Beijing, China, 19-29.
  • Anhalt, C. O., & Cortez, R. (2016). Developing understanding of mathematical modeling in secondary teacher preparation. Journal of Mathematics Teacher Education, 19(6), 523-545.
  • Aydın Güç, F. ve Baki, A. (2016). “Matematiksel Modelleme Yeterliklerini Geliştirme ve Değerlendirme Yaklaşımlarının Sınıflandırılması”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 621-645.
  • Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV model of teachers’ professional competence. In Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers (pp. 25-48). Springer, Boston, MA.
  • Berry, J. S. & Houston, S. K. (1995). “Mathematical modelling”. Edward Arnold, London.
  • Blum, W. (2002). “ICMI Study 14: Applications and modelling in mathematics education - Discussion document”. Educational Studies in Mathematics, 51, 149-171.
  • Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do?. In The proceedings of the 12th international congress on mathematical education (pp. 73-96). Springer, Cham.
  • Cinislioğlu, B. (2017). “Matematiksel modelleme yöntemi ile doğrusal denklemler konusunun öğretiminin ortaokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi”, Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Cheng, A. K. (2010). Teaching and Learning Mathematical Modelling with Technology, Nanyang Technological University. erişim tarihi 20.03.2012.
  • Çora, A. (2018). “Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin otantik matematiksel modelleme etkinlikleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Doerr, H. M. and English, L. D. (2003). “A modeling perspective on students mathematical reasoning about data”. Journal of Research in Mathematics Education, 34(2), 110–136.
  • Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C. & Baş, S. (2014). “Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21.
  • Erdem, Ç.Z., Doğan, M.F., Gürbüz, R. & Şahin, S. (2017). “Matematiksel Modellemenin Öğretim Araçlarına Yansımaları: Ders Kitabı Analizi”. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 61-86.
  • Ferri, R. B., & Blum, W. (2009). Mathematical modelling in teacher education–experiences from a modelling seminar. In Proceedings of CERME (Vol. 6, pp. 2046-2055).
  • Galbraith, P., & Stillman, G. (2006). “A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process”. ZDM, 38(2), 143-162.
  • Güder, Y. (2013). “Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematiksel modellemeye ilişkin görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç. ve Bağcı, N. (2004). “Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi”. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 34-48.
  • Işık, A. & Mercan, E. (2015). “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Model ve Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1835-1850.
  • Kaiser, G. (2010). “Introduction: ICTMA and the teaching of modeling and applications”. Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies, ICTMA 13, Lesh, R., Galbraith P. L., Haines C. R., & Hurford A. (Ed.)., Springer New York Dordrecht Heidelberg London.
  • Kapur, J. N. (1998). “Mathematical modeling”. New age international(P) Ltd. Publishers, New Delhi.
  • Lesh, R. & Doerr, H. M. (2003). “Foundations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning and problem solving”. Beyond constructivism: models and modelling perspectives on mathematics problem solving, learning and teaching, R. Lesh & H. M. Doerr (Eds.), Mahwah N. J.:Lawrance Erlbaum Associates Publishers, 3-33.
  • Lingefjärd, T. (2006). “Faces of mathematical modelling”. Zentralblatt Für Didactik Der Mathematic, 38(2), 96 -112.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). “İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu”. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). “Ortaöğretim matematik dersi 9-12. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu”. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). “Matematik Dersi Öğretim Programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). “Matematik Dersi Öğretim Programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Morse, J. M. (2003). “Principles of mixed methods and multimethod research design”, Handbook of mixed methods in social and behavioral research, (Eds.) A. Tashakkori and C. Teddlie. Thousand Oaks CA: Sage, 189-208.
  • Mousoulides, N., Pittalis, M. and Christou, C. (2006). “Improving mathematical knowledge through modeling in elementary schools”, Novotná, J., Moraová, H., Krátká, M. & Stehlíková, N. (Eds.). Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 201-208.
  • Mousoulides, N. 2007. The modeling perspective in the teaching and learning of mathematical problem solving, Nicosia: University of Cyprus. Unpublished Doctoral Dissertation.
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. Niss, M. (1988). “Theme group 3: Problem solving, modeling, and applications”. Proceedings of the Sixth International Congress on Mathematical Education.
  • Özer Keskin, Ö. (2008). “Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Yapabilme Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma”, Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, G., & Işık, A. (2015). Katı cisimlerin alan ve hacimlerinin matematiksel model ve matematiksel modelleme yöntemiyle öğretimine yönelik öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1251-1276.
  • Saka, E. (2016). “Öğretmen adaylarının matematiksel modelleme problemlerini çözme sürecinde teknolojinin rolü”, Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Orlando: Academic Press, Inc.
  • Urhan, S. & Dost, Ş. (2016). “Matematiksel modelleme etkinliklerinin derslerde kullanımı: Öğretmen görüşleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1279-1295.
  • Voskoglou, M. G. (2006). The use of mathematical modelling as a tool for learning mathematics. Quaderni di Ricerca in Didattica, 16, 53-60.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Serkan Sarı 0000-0003-3242-8688

Meryem Özturan Sağırlı Bu kişi benim 0000-0002-5259-3421

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 17 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarı, O. S., & Özturan Sağırlı, M. (2021). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Hakkındaki Farkındalıkları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 335-359. https://doi.org/10.17556/erziefd.761175