Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kültürel mirasa yönelik farkındalıklarını belirleyebilmek için bir veri toplama aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda ilk olarak madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan 69 maddelik deneme formunda uzmanlardan alınan dönütlere göre düzeltmeler yapılmış ve madde sayısı 48’e indirilmiştir. Ardından 48 maddelik aday form deneme uygulaması olarak 106 ortaokul öğrencisiyle “Sesli Düşünme Yöntemi” kullanılarak seviye ve anlaşılırlık bakımından uygunluğu test edilmiştir. Öğrencilerle yapılan bu çalışmadan sonra 10 madde için tekrar uzman görüşüne başvurularak bu maddelerin çıkarılmasına karar verilmiş, düzeltilmesi önerilen maddelerde ise gerekli değişiklikler yapılmış ve 38 maddelik deneysel form hazır hale getirilmiştir. 38 maddelik ölçeğin taslağı açımlayıcı faktör analizi (AFA) için farklı kademelerdeki 450 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. AFA sonucunda deneysel formun üç faktörlü (X2= 973,619; sd= 592; p<,05; X2/sd= 1,6; RMSEA= ,03; CFI= ,95; TLI= ,94 ve SRMR= ,05) modele uygun olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin yapısının doğrulanıp doğrulanmadığı test etmek için 294 ortaokul öğrencisiyle doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Uygulanan ölçekten elde edilen verilerin analiz sonuçlarının uyumlu olduğu ve önerilen modelin kabul edilebilir (X2= 914,731; sd= 591; p<,05; X2/sd= 1,54; RMSEA=,04; CFI=,92; TLI=,92 ve WRMR=1,1) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri ,87 olarak belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar KMFÖ’nün güvenilir ve geçerli ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.
Sosyal bilgiler kültürel miras farkındalık ölçek geliştirme ortaokul
In this study, it was aimed to develop a data collection tool to determine secondary school students' (SSS) awareness of cultural heritage. In this direction, a trial form consisting of 69 items was first created. According to the feedback received from the experts, the number of items was reduced to 48. Then, the 48-item candidate form was applied to 106 SSS (using the Think Aloud Method) as a trial application. It was decided to remove these items by seeking expert opinion again for 10 items. Thus, the 38-item experimental form was made ready. The draft of the 38-item scale was applied to 450 SSS at different grades for exploratory factor analysis (EFA). As a result of EFA, it was determined that the experimental form was suitable for the three-factor (X2=973,619; sd=592; p<,05; X2/sd= 1,6; RMSEA=,03; CFI=,95; TLI=,94 and SRMR=,05) model. To test whether the structure of the scale was confirmed or not, confirmatory factor analysis (CFA) was conducted with 294 SSS. The results of the analysis of the data obtained from the scale applied were compatible and the proposed model was acceptable (X2=914,731; sd=591; p<,05; X2/sd=1,54; RMSEA=,04; CFI=,92; TLI=,92 and WRMR=1,1). The Cronbach Alpha value of the scale was determined as ,87. The results show that the CHAS is a reliable and valid measurement tool.
Social studies cultural heritage awareness scale development secondary school
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 1 |