Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Adaptation Study of the Early Mathematics Beliefs and Confidence Scale

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 446 - 459, 30.09.2024
https://doi.org/10.17556/erziefd.1266910

Öz

The purpose of the current study is to adapt a measurement tool to Turkish that will help determine preschool teachers’ early mathematics beliefs and confidence. The original scale was developed by Chen et al., (2014). The scale, which was finalized in line with the opinions of six different preschool education experts, was delivered to 354 preschool teachers in different parts of Turkey selected by using the convenience sampling method via e-form. Confirmatory and Explanatory Factor Analyses were performed on the collected data. According to the results of the analyses, seven items were removed from the 28 items in the original scale, and a 21-item scale was obtained. In order to determine the reliability of the measurement tool, the Cronbach Alpha reliability coefficient was examined, and it was seen that the reliability coefficient of the three-factor construct is 0.95. In order to ensure validity, the Independent Samples T-Test was used to determine the internal criterion validity of the scores taken by the 27% upper and lower groups from the scale and to determine the difference between the total scores. As a result of all these analyses, it was concluded that the adapted scale is a reliable and valid measurement tool suitable for Turkish culture. As a result of the ANOVA analysis, it was determined that while the scores taken by the preschool teachers from the Early Mathematics Beliefs and Confidence Scale varied significantly depending on the variables of gender and professional experience, they did not vary significantly depending on the variables of age and education level.

Kaynakça

  • Adagideli, F. H., Yılmaz, H., & Gümüştekin Ertugay, T. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlilikleri ile Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 76-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3001299
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16658
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146079
  • Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., & Frede, E. C. (2009). Math and science in preschool: Policies and practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-12. https://nieer.org/sites/default/files/2023-08/20.pdf
  • Bülbül, N. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine İlişkin İnançları Ve Öz Yeterlik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştirma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cattell, R. (Ed.). (2012). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. Springer Science & Business Media.
  • Charlesworth, H., Chinkin, C., & Wright, S. (1991). Feminist Approaches to international law. American Journal of International Law, 85, 613-645. https://doi.org/10.2307/2203269
  • Chen, J. Q., McCray, J., Adams, M., & Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Education Journal, 42(6), 367-377. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-013-0619-0
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2011). Early childhood mathematics intervention. Science, 333(6045), 968-970. https://psycnet.apa.org/doi/10. 1126/ scien ce.1204537
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  • Çelik, M. (2017). Okulöncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70. https://doi.org/ 10.17679/inuefd.295712
  • Delice, A., & Ergene, Ö. (2015). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarının incelenmesi: Matematik eğitimi makaleleri örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2160898
  • Demirbaş, M.(2019).Okul öncesi öğretmen adayları ve okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel inanç düzeyleri ile matematiksel pedagojik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Duatepe Paksu, A. (2008). Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançları ve matematik inançlarının branş ve cinsiyete bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87570
  • Duncan, G. J., & Sojourner, A. J. (2013). Can intensive early childhood intervention programs eliminate income-based cognitive and achievement gaps? Journal of Human Resources, 48(4), 945–968. https://doi.org/10.3368%2Fjhr.48.4.945
  • Enochs, L.G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-201.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gündoğan, N., & Aslan, D. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişim bilgileri, matematiğe yönelik kaygıları ve inançları ile çocukların erken matematik yetenekleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1038-1052. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-623216
  • Güven, B., Karataş, İ., Öztürk, Y., Arslan, S., & Gürsoy, K. (2013). A study of scale development on determination of pre-service and in-service teachers\'beliefs about pre-school mathematics education. Elementary Education Online, 12(4). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90442
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. https://psycnet.apa.org/doi/ 10.1177/0013164405282485
  • Hunt, J., Duarte, A., Miller, B., Bentley, B., Albrecht, L., & Kruse, L.(2023).Teacher Beliefs and Perspectives of Practice: Impacts of Online Professional Learning. Educ. Sci., 13, 68. https://doi.org/10.3390/educsci13010068
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (yem) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(2), 26-42. https://doi. org/10.21031/epod.31126
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). Predicting first‐grade math achievement from developmental number sense trajectories. Learning disabilities research & practice, 22(1), 36-46. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1 540-5826.2007.00229.x
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: Kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental Psychology, 45, 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939
  • Karakuş, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişimine ilişkin inanışları ile çocukların matematik kavram kazanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Karakuş, H., Akman, B., & Ergene, Ö. (2018). The Turkish adaptation study of the mathematical development beliefs scale. Pegem Egitim ve Öğretim Dergisi= Pegem Journal of Education and Instruction, 8(2), 211. https://doi.org/10.14527/pegegog. 2018.009
  • Karakuş, H., Fırat, Z. S., Akman, B., & Dinçer, Ç. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının matematiksel gelişime ilişkin inançlarının karşılaştırılması. Elementary Education Online, 18(4). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.632871
  • Kılıçkaya, A., &Avcı, C. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik öğretimi ve öğrenimine ilişkin inançlarının belirlenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği – 2017 / Ordu. 757-769.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Konca, A. S., & Özçakır, B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının matematiksel gelişim inancı ve erken çocukluk matematik pedagojik alan bilgisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1648-1671.https://doi.org/ 10. 30703/cije.894044
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual–spatial working memory, and preschool quantity–number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of experimental child psychology, 103(4), 516-531. https://doi.org/10. 1016 /j.jecp.2009.03.009
  • Lavidas, K., Skopeliti, I., Zacharos, K., & Panagiotounakos, E. P. (2023). Preservice preschool teachers’ mathematics experience and math anxiety on their beliefs about and attitudes toward teaching mathematics. Journal of Early Childhood Teacher Education, 44(4), 962–979. https://doi.org/10.1080/10901027.2023.2196943
  • Lee, J. S., & Ginsburg, H. P. (2007). What is appropriate mathematics education for four-year-olds? Pre-kindergarten teachers' beliefs. Journal of Early Childhood Research, 5(1), 2-31. https://doi.org/10.1177/1476718X07072149
  • Li, Q. (1999). Teachers’ beliefs and gender differences in mathematics: a review. Educational Research, 41(1), 63-76. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/0013188990410106
  • Lucke, J. F. (2005). The α and ω of congeneric test theory: An extension of reliability and internal consistency to heterogeneous tests. Applied Psychological Measurements. 29(1), 65-81. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0146621604270882
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Ng, S. S. N., Lopez-Real, F., & Rao, N. (2003). Early mathematics teaching: The relationship between teachers' beliefs and classroom practices. International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 213-220. https://eric.ed.gov/?id=ED501011
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102 /00346543062003307
  • Piccone, A.V. (2009). A comparison of three computational procedures for solving the number of factors problem in exploratory factor analysis [Published Doctor of Philosophy dissertation]. University of Northern Colorado.
  • Rittle‐Johnson, B., Fyfe, E. R., Hofer, K. G., & Farran, D. C. (2017). Early math trajectories: Low‐income children's mathematics knowledge from ages 4 to 11. Child Development, 88(5),1727-1742. https://doi.org/10.1111/cdev.12662
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74. https://doi.org/10. 23668/psycharchives.12784
  • Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of educational research, 99(6), 323-338. https://doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Tokgöz, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimi ile ilgili tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Woolley, S. L., Benjamin, W. J., & Woolley, A.W. (2004). Construct validity of a self-report measure of teacher beliefs related to constructivist and traditional approaches to teaching and learning. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 319-331. http://dx.doi.org/10.1177/0013164403261189
  • Wright, T. S., Parks, A. N., Wilinski, B., Domke, L. M., & Hopkins, L. J. (2020). Examining certification requirements in early math and literacy: What do states expect prekindergarten teachers to know?. Journal of Teacher Education, 72(1), 72-85. https: //doi.org/10.1177/0022487120905514
  • Yılmaz, M., & Ünal, M. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematiksel gelişimine ilişkin inanışlarının incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 46-67. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/1012698
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.

Erken Matematik İnanç ve Güven Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanma Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 446 - 459, 30.09.2024
https://doi.org/10.17556/erziefd.1266910

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güvenlerini belirlemeye yardımcı olacak bir ölçme aracının Türkçeye uyarlama çalışmasını yapmak ve okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güven belirlemeyi amaçlamaktadır. Ölçeğin orijinali Chen, arkadaşları, (2014) tarafından yapılmıştır. 6 farklı okul öncesi eğitim uzmanın görüşleri doğrultusunda son hali verilen ölçek, e-form aracılığıyla uygun örneklem yöntemi kullanılarak Türkiye’nin farklı yerlerindeki 354 Okul Öncesi Öğretmenine ulaştırılmıştır. Elde edilen verilerle Doğrulayıcı ve Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre orijinal formdaki 28 maddeden 7 madde çıkarılarak 21 maddeli bir form elde edilmiştir. Ölçme aracının güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı incelenmiş ve üç faktörlü yapının güvenirlik katsayısının 0.95 olduğu görülmüştür. Geçerliği sağlamak için % 27’lik alt ve üst gruplarının ölçekten aldıkları puanların iç ölçüt geçerliğini belirlemek ve toplam puanları arasındaki farkı saptamak için İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem T Testi kullanılmıştır. Tüm bu analizler sonucunda uyarlanan ölçeğin Türk kültürüne uygun, güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan ANOVA analiz sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin Erken Matematik İnanç ve Güvenlerinin cinsiyetleri ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı bir şekilde ayrıştığı; yaş ve eğitim düzeylerine göre önemli bir ayrışmanın olmadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Adagideli, F. H., Yılmaz, H., & Gümüştekin Ertugay, T. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlilikleri ile Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 76-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3001299
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16658
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: Bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146079
  • Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., & Frede, E. C. (2009). Math and science in preschool: Policies and practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-12. https://nieer.org/sites/default/files/2023-08/20.pdf
  • Bülbül, N. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine İlişkin İnançları Ve Öz Yeterlik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştirma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cattell, R. (Ed.). (2012). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. Springer Science & Business Media.
  • Charlesworth, H., Chinkin, C., & Wright, S. (1991). Feminist Approaches to international law. American Journal of International Law, 85, 613-645. https://doi.org/10.2307/2203269
  • Chen, J. Q., McCray, J., Adams, M., & Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Education Journal, 42(6), 367-377. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-013-0619-0
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2011). Early childhood mathematics intervention. Science, 333(6045), 968-970. https://psycnet.apa.org/doi/10. 1126/ scien ce.1204537
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2020). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
  • Çelik, M. (2017). Okulöncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimine ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70. https://doi.org/ 10.17679/inuefd.295712
  • Delice, A., & Ergene, Ö. (2015). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarının incelenmesi: Matematik eğitimi makaleleri örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2160898
  • Demirbaş, M.(2019).Okul öncesi öğretmen adayları ve okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel inanç düzeyleri ile matematiksel pedagojik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Duatepe Paksu, A. (2008). Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançları ve matematik inançlarının branş ve cinsiyete bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87570
  • Duncan, G. J., & Sojourner, A. J. (2013). Can intensive early childhood intervention programs eliminate income-based cognitive and achievement gaps? Journal of Human Resources, 48(4), 945–968. https://doi.org/10.3368%2Fjhr.48.4.945
  • Enochs, L.G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-201.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gündoğan, N., & Aslan, D. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişim bilgileri, matematiğe yönelik kaygıları ve inançları ile çocukların erken matematik yetenekleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1038-1052. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-623216
  • Güven, B., Karataş, İ., Öztürk, Y., Arslan, S., & Gürsoy, K. (2013). A study of scale development on determination of pre-service and in-service teachers\'beliefs about pre-school mathematics education. Elementary Education Online, 12(4). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90442
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. https://psycnet.apa.org/doi/ 10.1177/0013164405282485
  • Hunt, J., Duarte, A., Miller, B., Bentley, B., Albrecht, L., & Kruse, L.(2023).Teacher Beliefs and Perspectives of Practice: Impacts of Online Professional Learning. Educ. Sci., 13, 68. https://doi.org/10.3390/educsci13010068
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (yem) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 5(2), 26-42. https://doi. org/10.21031/epod.31126
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). Predicting first‐grade math achievement from developmental number sense trajectories. Learning disabilities research & practice, 22(1), 36-46. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1 540-5826.2007.00229.x
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early math matters: Kindergarten number competence and later mathematics outcomes. Developmental Psychology, 45, 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939
  • Karakuş, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin matematiksel gelişimine ilişkin inanışları ile çocukların matematik kavram kazanımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Karakuş, H., Akman, B., & Ergene, Ö. (2018). The Turkish adaptation study of the mathematical development beliefs scale. Pegem Egitim ve Öğretim Dergisi= Pegem Journal of Education and Instruction, 8(2), 211. https://doi.org/10.14527/pegegog. 2018.009
  • Karakuş, H., Fırat, Z. S., Akman, B., & Dinçer, Ç. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının matematiksel gelişime ilişkin inançlarının karşılaştırılması. Elementary Education Online, 18(4). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.632871
  • Kılıçkaya, A., &Avcı, C. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik öğretimi ve öğrenimine ilişkin inançlarının belirlenmesi. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği – 2017 / Ordu. 757-769.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Konca, A. S., & Özçakır, B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının matematiksel gelişim inancı ve erken çocukluk matematik pedagojik alan bilgisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1648-1671.https://doi.org/ 10. 30703/cije.894044
  • Krajewski, K., & Schneider, W. (2009). Exploring the impact of phonological awareness, visual–spatial working memory, and preschool quantity–number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study. Journal of experimental child psychology, 103(4), 516-531. https://doi.org/10. 1016 /j.jecp.2009.03.009
  • Lavidas, K., Skopeliti, I., Zacharos, K., & Panagiotounakos, E. P. (2023). Preservice preschool teachers’ mathematics experience and math anxiety on their beliefs about and attitudes toward teaching mathematics. Journal of Early Childhood Teacher Education, 44(4), 962–979. https://doi.org/10.1080/10901027.2023.2196943
  • Lee, J. S., & Ginsburg, H. P. (2007). What is appropriate mathematics education for four-year-olds? Pre-kindergarten teachers' beliefs. Journal of Early Childhood Research, 5(1), 2-31. https://doi.org/10.1177/1476718X07072149
  • Li, Q. (1999). Teachers’ beliefs and gender differences in mathematics: a review. Educational Research, 41(1), 63-76. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/0013188990410106
  • Lucke, J. F. (2005). The α and ω of congeneric test theory: An extension of reliability and internal consistency to heterogeneous tests. Applied Psychological Measurements. 29(1), 65-81. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0146621604270882
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Ng, S. S. N., Lopez-Real, F., & Rao, N. (2003). Early mathematics teaching: The relationship between teachers' beliefs and classroom practices. International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 213-220. https://eric.ed.gov/?id=ED501011
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102 /00346543062003307
  • Piccone, A.V. (2009). A comparison of three computational procedures for solving the number of factors problem in exploratory factor analysis [Published Doctor of Philosophy dissertation]. University of Northern Colorado.
  • Rittle‐Johnson, B., Fyfe, E. R., Hofer, K. G., & Farran, D. C. (2017). Early math trajectories: Low‐income children's mathematics knowledge from ages 4 to 11. Child Development, 88(5),1727-1742. https://doi.org/10.1111/cdev.12662
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74. https://doi.org/10. 23668/psycharchives.12784
  • Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of educational research, 99(6), 323-338. https://doi.org/10.3200/JOER.99.6.323-338
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Tokgöz, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimi ile ilgili tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Woolley, S. L., Benjamin, W. J., & Woolley, A.W. (2004). Construct validity of a self-report measure of teacher beliefs related to constructivist and traditional approaches to teaching and learning. Educational and Psychological Measurement, 64(2), 319-331. http://dx.doi.org/10.1177/0013164403261189
  • Wright, T. S., Parks, A. N., Wilinski, B., Domke, L. M., & Hopkins, L. J. (2020). Examining certification requirements in early math and literacy: What do states expect prekindergarten teachers to know?. Journal of Teacher Education, 72(1), 72-85. https: //doi.org/10.1177/0022487120905514
  • Yılmaz, M., & Ünal, M. (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının matematiksel gelişimine ilişkin inanışlarının incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 46-67. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/download/article-file/1012698
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Erken Görünüm
Yazarlar

Necdet Taşkın 0000-0002-0243-1707

Songül Dağaynası 0000-0001-5841-5127

Mahmut Ayaz 0000-0001-9010-0002

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taşkın, N., Dağaynası, S., & Ayaz, M. (2024). Erken Matematik İnanç ve Güven Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanma Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 446-459. https://doi.org/10.17556/erziefd.1266910