BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF VISUAL ARTS EDUCATION ON STUDENTS’ LEVELS OF AGGRESSION IN FINE ARTS AND SPORTS HIGH SCHOOLS’ PAINTING DEPARTMENTS AND GENERAL HIGH SCHOOLS

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 1, 33 - 56, 18.08.2014

Öz

The purpose of the study is to determine whether there is a significant difference  among the aggression of the students of the Department of Painting in Fine Arts  High School, and general high schools‟ students taking painting lessons (optional),  students not taking painting lessons. For this purpose, this is a study tested by determining the aggression as the dependent variables, and school type and status of
receiving education in visual art as the independent variables. The sample of this study consisted of 1544 students, from the existing seven regions  of Turkey‟s (Ankara, Antalya, Bursa, Erzurum, Gaziantep, Izmir, Trabzon) selected  7 Fine Picture Arts and Sports College High School and 7 General High Schools.
Random Sampling was used in the selection of the sample. During the research data collection process was used by using the Aggression Scale (Tuzgöl, 1998. SPSS 15.00 program was used for analysis of the data. In the  study, one-way analysis of variance, Anova statistics technics were used.  At the end of the study It has been found that there exists to be significant difference between students‟ aggression attending Painting Department of Fine Arts, and  Sports High Schools and General High Schools. . According to the class levels, it  has beeen found that there is significant level of differentiation in the scores of aggression of the students in the Painting Department of Fine Arts . There is no significant level of differentiation in the scores of agression of the students in the General High Schools.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. (2006). Lise öğrencilerinin saldırganlık puanlarının kendini açma davranışı, okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğ- renim düzeyi ve ailenin aylık gelir düzeyi açısından incelenme- si. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On dokuz Mayıs Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Arendt, H. (2009). Şiddet Üzerine.( Çev. B.Peker). (Dördüncü baskı). İstan- bul: İletişim Yayınları.
  • Aristoteles (1993). Poetika. ( Çev. İ.Tunalı). (5. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayan, S. (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, (8). 206-214 http://lokman.cu.edu.tr/psikiyatri/derindex/apd/fulltext/2007/20 6.pdf adresinden 20 Ağustos 2010‟da alınmıştır.
  • Aygündüz, F. (Ekim, 2007). Şiddetin Ortasında Bir Barış Çığlığı . 28.10.2007. yet,http://www.canyayinlari.com/ConversationDetails_Siddetin -ortasinda-bir-baris-cigligi_71.aspx adresinden 9 Ekim 2010‟da alınmıştır. Milli
  • Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analyis, New York: Pren- tice-Hall, Inc.
  • Bayav, D. (2007). Sanat Eğitimiyle Gelişen Uyumlu Kişilik, Azalan Şiddet Eğilimi 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Buyurgan, S. (1996).Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Öğrencilerinin Okul Beklentileri Ve Eğitimleri İle Yöneldikleri Meslekler Arsındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Buyurgan, S, Kumral Ç. (2007). Bireyin Eğitim Sürecinde Sanat Eğitimi Neden Yer Almalıdır.3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007).Sanat Eğitimi ve Öğretimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (İkinci baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Dördüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Debarbıeux, E. (2009). Okulda Şiddet Küresel Bir Tehdit. ( Çev. İ. Yergüz).(Birinci baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dönmezer, S. (1996).Çağdaş Toplumda Şiddet ve Mafya Suçları.Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)
  • Durmuş E. ,GürganU. (2005). Lise Öğrencilerinin Şiddet ve Saldırganlık Eğilimleri, G.Ü.Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 3 Web: http://www.tebd.gazi.edu.tr/c3s3.html adresinden 29 Ağustos 2010‟da alınmıştır.
  • Efilti, E. (2006). Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldır- ganlık ve Denetim Odağının Karşılaştırmalı Olarak İncelen- mesi.Selçuk http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Erkan%2 0EF%C4%B0LT%C4%B0/EF%C4%B0LT%C4%B0,%20ERK AN.pdf adresinden 25 mayıs 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Freud, S. (1998). Amatör Psikanalizi.( Çev. K. Şipal) İstanbul: Cem Yayıne- vi
  • Freud, S. (2007). Sanat ve Sanatçılar Üzerine.( Çev. K. Şipal).(Dördüncü baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Fromm, E. (2008). Sevgi ve şiddetin kaynağı( Çev.Y. Salman, N. İçten) (7.Basım). İstanbul: Payel yayıncılık (Eserin orijinali 1964‟de yayımlandı).
  • Goswami, B. B. (1995). Cultural Adaptability Of Violence. Perspectives in Grimindogy, İndian: Edited by : S. Venigopal Roa, Vikas Pub- lishing Hause.
  • Karahan, A. S. (2007). Müzik ve Şiddet. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karasar, N.(2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Karataş, Z. (2008). Lise Öğrencilerinde Öfke ve Saldırganlık.Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 3, s.277-294 http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=544 adresinden 13 Mart 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve Toplumsal Şiddet.(1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi
  • Köksal, A. (1997), Müzik Eğitimi Alan ve Almayan Ergenlerin Empatik Becerilerinin Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Ankara Uyum Düzeylerinin İncelenmesi,
  • Krug, E.G., Mercy, A.J., Dahlberg, L.L., & Zwi, A.B. (2002).The world report on violence and health.Geneva: World Health Organiza- tion
  • Kuru, E. (2000), Sporda psikoloji.Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Yayın- ları
  • MEB Yaygın Eğitim Enstitüsü Müdürlüğü.(2007, Nisan).Şiddet İçermeyen Eğitim.Ankara: http://yee.meb.gov.tr/dokuman/Sidicegitim.pdf adresinden 13 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır. Raporu.
  • Michaud, Y. (1986). Şiddet . (Çev: Cem Muhtaroğlu). İstanbul: İletişim yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi ve Azaltıması Strateji ve Eylem Planı (2006-2011+).Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). 10, 11 ve 12. Sınıflar Görsel Sanatlar (res- im) Dersi Öğretim Programı. http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden 11 Ocak 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Mitscherlich, A. (1999). Barış Düşüncesi ve Saldırganlık. ( Çev. H. Porta- kal) (1. Baskı). İstanbul: Cem Yayınevi
  • Öğülmüş, S. (1995). Okullarda (Liselerde) Şiddet ve Saldırganlık. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Araştırma Raporu.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy, V.(2007).Sanat Eğitimi ve Şiddet Sempozyumu Açılış Konuşması. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet.Ankara: Başbakanlık Basımevi
  • Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldır- ganlık
  • Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından incelenmesi.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14), 40-41 Türkiye İstatistik Kurumu. (2008). 2008 Ölüm İstatistikleri,
  • Web:http://www.tuik.gov.tr/demografiapp/olum.zul adresinden
  • 29 Haziran 2010‟da alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2008). 2008 İntihar İstatistikleri, Web:http://www.tuik.gov.tr/demografiapp/intihar.zul adresin- den 29 Haziran 2010‟da alınmıştır.
  • Uçan, A. (2007). Okullarda Şiddet Sorununun Çözümü Sanat Eğitimi. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • UNICEF ve T.C.Saglık Bakanlıgı AÇS/AP Genel Müdürlügü. (2005). Ad- ölesan Sağlığı ve Gelişimi Egitici Eğitimi Rehber El Kitabı, Ankara
  • Uzman E. , Töre E. (2007) Sanat Eğitiminin Üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve kendini ayarlama davranışlarına etkisi. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ünsal, A. (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)

GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSELERİNİN RESİM BÖLÜMLER İLE GENEL LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SANAT EĞİTİMİ ALMA DURUMLARINA GÖRE SALDIRGANLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 1, 33 - 56, 18.08.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinin Resim Bölümü öğrencileri ile, Genel Liselerde resim dersi almayan öğrencilerin saldırganlık düzeyleri  arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesidir. Bu çalışma öğrencilerin saldırganlık puanlarının görsel sanat eğitimini alma durumlarına göre test edildiği  bir çalışmadır. İlişkisel tarama niteliği taşıyan bu araştırma, 15-19 arasında değişen ve Türkiye‟de 2009-2010 öğretim yılında ortaöğretimde öğrenim gören 1544 (655 erkek,889 kız) öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın tüm ölçekleri için geçerli veri alınabilen öğrenci sayısı 1544, Saldırganlık ölçeklerinden geçerli veri alınabilen öğrenci sayısı ise, (GSSL 454, GL 755) 1209‟ dur. Araştırmada okul türüne ve sınıf seviyelerine göre öğrencilerin saldırganlık düzeyleri arasındaki farkın ölçülmesi için tek faktörlü varyans analizlerinden ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmada Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Resim Bölümü ile Genel Liselere devam  eden öğrencilerin saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu bul-gusuna ulaşılmıştır. Araştırma da ayrıca Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Resim Bölümü öğrencilerinin sınıf seviyesine göre saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu bulgusuna rastlanmıştır. Genel Lise öğrencilerinin ise sınıf seviyeleri bakımından saldırganlık düzeyleri arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. (2006). Lise öğrencilerinin saldırganlık puanlarının kendini açma davranışı, okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğ- renim düzeyi ve ailenin aylık gelir düzeyi açısından incelenme- si. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On dokuz Mayıs Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Arendt, H. (2009). Şiddet Üzerine.( Çev. B.Peker). (Dördüncü baskı). İstan- bul: İletişim Yayınları.
  • Aristoteles (1993). Poetika. ( Çev. İ.Tunalı). (5. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayan, S. (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, (8). 206-214 http://lokman.cu.edu.tr/psikiyatri/derindex/apd/fulltext/2007/20 6.pdf adresinden 20 Ağustos 2010‟da alınmıştır.
  • Aygündüz, F. (Ekim, 2007). Şiddetin Ortasında Bir Barış Çığlığı . 28.10.2007. yet,http://www.canyayinlari.com/ConversationDetails_Siddetin -ortasinda-bir-baris-cigligi_71.aspx adresinden 9 Ekim 2010‟da alınmıştır. Milli
  • Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analyis, New York: Pren- tice-Hall, Inc.
  • Bayav, D. (2007). Sanat Eğitimiyle Gelişen Uyumlu Kişilik, Azalan Şiddet Eğilimi 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Buyurgan, S. (1996).Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Öğrencilerinin Okul Beklentileri Ve Eğitimleri İle Yöneldikleri Meslekler Arsındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Buyurgan, S, Kumral Ç. (2007). Bireyin Eğitim Sürecinde Sanat Eğitimi Neden Yer Almalıdır.3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007).Sanat Eğitimi ve Öğretimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (İkinci baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (Dördüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Debarbıeux, E. (2009). Okulda Şiddet Küresel Bir Tehdit. ( Çev. İ. Yergüz).(Birinci baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Dönmezer, S. (1996).Çağdaş Toplumda Şiddet ve Mafya Suçları.Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)
  • Durmuş E. ,GürganU. (2005). Lise Öğrencilerinin Şiddet ve Saldırganlık Eğilimleri, G.Ü.Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (3), 3 Web: http://www.tebd.gazi.edu.tr/c3s3.html adresinden 29 Ağustos 2010‟da alınmıştır.
  • Efilti, E. (2006). Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldır- ganlık ve Denetim Odağının Karşılaştırmalı Olarak İncelen- mesi.Selçuk http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/Erkan%2 0EF%C4%B0LT%C4%B0/EF%C4%B0LT%C4%B0,%20ERK AN.pdf adresinden 25 mayıs 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Freud, S. (1998). Amatör Psikanalizi.( Çev. K. Şipal) İstanbul: Cem Yayıne- vi
  • Freud, S. (2007). Sanat ve Sanatçılar Üzerine.( Çev. K. Şipal).(Dördüncü baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Fromm, E. (2008). Sevgi ve şiddetin kaynağı( Çev.Y. Salman, N. İçten) (7.Basım). İstanbul: Payel yayıncılık (Eserin orijinali 1964‟de yayımlandı).
  • Goswami, B. B. (1995). Cultural Adaptability Of Violence. Perspectives in Grimindogy, İndian: Edited by : S. Venigopal Roa, Vikas Pub- lishing Hause.
  • Karahan, A. S. (2007). Müzik ve Şiddet. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karasar, N.(2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Karataş, Z. (2008). Lise Öğrencilerinde Öfke ve Saldırganlık.Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 3, s.277-294 http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=544 adresinden 13 Mart 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve Toplumsal Şiddet.(1. Baskı). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi
  • Köksal, A. (1997), Müzik Eğitimi Alan ve Almayan Ergenlerin Empatik Becerilerinin Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Ankara Uyum Düzeylerinin İncelenmesi,
  • Krug, E.G., Mercy, A.J., Dahlberg, L.L., & Zwi, A.B. (2002).The world report on violence and health.Geneva: World Health Organiza- tion
  • Kuru, E. (2000), Sporda psikoloji.Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Yayın- ları
  • MEB Yaygın Eğitim Enstitüsü Müdürlüğü.(2007, Nisan).Şiddet İçermeyen Eğitim.Ankara: http://yee.meb.gov.tr/dokuman/Sidicegitim.pdf adresinden 13 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır. Raporu.
  • Michaud, Y. (1986). Şiddet . (Çev: Cem Muhtaroğlu). İstanbul: İletişim yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi ve Azaltıması Strateji ve Eylem Planı (2006-2011+).Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). 10, 11 ve 12. Sınıflar Görsel Sanatlar (res- im) Dersi Öğretim Programı. http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden 11 Ocak 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Mitscherlich, A. (1999). Barış Düşüncesi ve Saldırganlık. ( Çev. H. Porta- kal) (1. Baskı). İstanbul: Cem Yayınevi
  • Öğülmüş, S. (1995). Okullarda (Liselerde) Şiddet ve Saldırganlık. A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Araştırma Raporu.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy, V.(2007).Sanat Eğitimi ve Şiddet Sempozyumu Açılış Konuşması. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet.Ankara: Başbakanlık Basımevi
  • Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldır- ganlık
  • Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından incelenmesi.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14), 40-41 Türkiye İstatistik Kurumu. (2008). 2008 Ölüm İstatistikleri,
  • Web:http://www.tuik.gov.tr/demografiapp/olum.zul adresinden
  • 29 Haziran 2010‟da alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2008). 2008 İntihar İstatistikleri, Web:http://www.tuik.gov.tr/demografiapp/intihar.zul adresin- den 29 Haziran 2010‟da alınmıştır.
  • Uçan, A. (2007). Okullarda Şiddet Sorununun Çözümü Sanat Eğitimi. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • UNICEF ve T.C.Saglık Bakanlıgı AÇS/AP Genel Müdürlügü. (2005). Ad- ölesan Sağlığı ve Gelişimi Egitici Eğitimi Rehber El Kitabı, Ankara
  • Uzman E. , Töre E. (2007) Sanat Eğitiminin Üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve kendini ayarlama davranışlarına etkisi. 3. Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu, 19 – 21 Kasım. Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ünsal, A. (1996). Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi. Cogito, Aylık Düşünce Dergisi, (6-7)
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Taşkesen

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkesen, O. (2014). GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSELERİNİN RESİM BÖLÜMLER İLE GENEL LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SANAT EĞİTİMİ ALMA DURUMLARINA GÖRE SALDIRGANLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-56.