In this study, it was aimed to evaluate the 8th grade mathematics curriculum, which was last revised in 2018, according to the Eisner Educational Criticism Model in line with the opinions of teachers, students and administrators, who are the main elements of the education and training process. A case study, one of the qualitative research approaches, was used for the research, and data were collected from groups determined by quota sampling. The data collected through interview forms were evaluated by content analysis, and the codes created for the answers were analyzed according to the description, interpretation, evaluation and thematization steps of the model. As a result of the research, teachers generally understood the achievements in the mathematics curriculum, were appropriate for the grade level, had sufficient boundaries and were gradual; While they find the assessment and evaluation sufficient, they have problems such as inadequacy of course hours, not being able to raise the achievements, lack of readiness in students, mathematical bias, problems in some achievement transitions, having to prepare students for the exam, crowded classes and material deficiencies, and they stated that the program change is mostly aimed at gains. Teachers, students and administrators jointly criticized the adequacy of the assessment and evaluation of High School Transition Exam (LGS).
KAYNAKÇA
Açıkel, G. (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici Öğretmen İletişimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
Aksu, H. H. (2008). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Matematik Programlarına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-10.
Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa yayıncılık.
Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 1-9.
Beyendi, S. (2018). 2013-2018 Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Birey ve Toplum, 8(15), 174-200.
Eisner, E. W. (1985). The Educational Imagination. New York; London: Macmillan, Publishing Co.
Eviren S. (2017). Eğitim Değerlendirme Modelleri. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(3), 57-76. https://doi.org/10.29250/sead.343245
İnan, C. (2006). Matematik Öğretiminde Oluşturmacı Yaklaşım Uygulamasının Örnekleri. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-50.
Karacaoğlu, Ö.C. & Acar E. (2009). Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
Kastelic, D.R. (2008) Adolescent Girls’ Support for Voice in Education. [Ph.D., University Of Denver]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
Keleş, Ö., Haser, Ç. & Koç, Y.(2012). Sınıf Öğretmenlerinin ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Matematik Dersi Programı Hakkındaki Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 715 -736.
Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
Köse, E. (2011). 2005 İlköğretim Matematik Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2),1-11.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standarts for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.
Özdemir S. M. (2009). Eğitimde Program Değerlendirme Ve Türkiye’de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 126-149.
Sağlam, M., & Yüksel, İ. (2007). Program Değerlendirmede Meta-Analiz Ve Meta Değerlendirme Yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Dergisi, 18, 175-188.
Şen Ö. (2017). Matematik Dersi Ortaokul Öğretim Programlarının Karşılaştırılması: 2009-2013-2017. Curr Res Educ, 3(3), 116-128.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yılmaz, T. (2006). Yenilenen 5. Sınıf Matematik Programı Hakkında Öğretmen Görüşleri (Sakarya İli Örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
Curriculum Eisner Educational Criticism Model Middle School Math
Bu çalışmada ile en son 2018 yılında revize edilen 8. sınıf matematik dersi öğretim programının, eğitim ve öğretim sürecinin temel unsurlarından olan öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin görüşleri doğrultusunda Eisner Eğitsel Eleştiri Modeli’ne göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için nitel araştırma yaklaşımlarından olan durum çalışması kullanılmış olup, veriler kota örneklem ile daha önceden belirlenen gruplardan toplanmıştır. Araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan görüşme formları ile toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş, cevaplara ilişkin oluşturulan kodlar, modelin betimleme, yorumlama, değerlendirme ve temalaştırma basamaklarına uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre, öğretmenler genel olarak matematik öğretim programındaki kazanımlar anlaşılır, sınıf seviyesine uygun, sınırları yeterli ve aşamalı; ölçme değerlendirme yeterli bulurken ders saatlerinin yetersizliği, kazanımları yetiştirememek, öğrencilerdeki hazırbulunuş eksikliği, matematik önyargısı, bazı kazanım geçişlerindeki sorunlar, öğrencileri sınava hazırlamak durumunda olmak, kalabalık sınıflar ve materyal yetersizlikleri gibi sorunlar yaşamakta olup, program değişikliğinin çoğunlukla kazanımlara yönelik olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen, öğrenci ve yöneticiler ortak olarak Liseye Geçiş Sınavı (LGS)’nın ölçme ve değerlendirme yeterliliğini eleştirmişlerdir.
Bu çalışmada ile en son 2018 yılında revize edilen 8. sınıf matematik dersi öğretim programının, eğitim ve öğretim sürecinin temel unsurlarından olan öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin görüşleri doğrultusunda Eisner Eğitsel Eleştiri Modeli’ne göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma için nitel araştırma yaklaşımlarından olan durum çalışması kullanılmış olup, veriler kota örneklem ile daha önceden belirlenen gruplardan toplanmıştır. Araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan görüşme formları ile toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş, cevaplara ilişkin oluşturulan kodlar, modelin betimleme, yorumlama, değerlendirme ve temalaştırma basamaklarına uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre, öğretmenler genel olarak matematik öğretim programındaki kazanımlar anlaşılır, sınıf seviyesine uygun, sınırları yeterli ve aşamalı; ölçme değerlendirme yeterli bulurken ders saatlerinin yetersizliği, kazanımları yetiştirememek, öğrencilerdeki hazırbulunuş eksikliği, matematik önyargısı, bazı kazanım geçişlerindeki sorunlar, öğrencileri sınava hazırlamak durumunda olmak, kalabalık sınıflar ve materyal yetersizlikleri gibi sorunlar yaşamakta olup, program değişikliğinin çoğunlukla kazanımlara yönelik olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen, öğrenci ve yöneticiler ortak olarak Liseye Geçiş Sınavı (LGS)’nın ölçme ve değerlendirme yeterliliğini eleştirmişlerdir.
KAYNAKÇA
Açıkel, G. (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici Öğretmen İletişimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi.
Aksu, H. H. (2008). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Matematik Programlarına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-10.
Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa yayıncılık.
Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2012, 3 (1), 1-9.
Beyendi, S. (2018). 2013-2018 Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Birey ve Toplum, 8(15), 174-200.
Eisner, E. W. (1985). The Educational Imagination. New York; London: Macmillan, Publishing Co.
İnan, C. (2006). Matematik Öğretiminde Oluşturmacı Yaklaşım Uygulamasının Örnekleri. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-50.
Karacaoğlu, Ö.C. & Acar E. (2009). Yenilenen Programların Uygulanmasında Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
Kastelic, D.R. (2008) Adolescent Girls’ Support for Voice in Education. [Ph.D., University Of Denver]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
Köse, E. (2011). 2005 İlköğretim Matematik Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2),1-11.
Sağlam, M., & Yüksel, İ. (2007). Program Değerlendirmede Meta-Analiz Ve Meta Değerlendirme Yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Dergisi, 18, 175-188.
Şen Ö. (2017). Matematik Dersi Ortaokul Öğretim Programlarının Karşılaştırılması: 2009-2013-2017. Curr Res Educ, 3(3), 116-128.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yılmaz, T. (2006). Yenilenen 5. Sınıf Matematik Programı Hakkında Öğretmen Görüşleri (Sakarya İli Örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
Eisner Eğitsel Eleştiri Modeli Ortaokul Matematik Öğretim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Geliştirme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.