Çocuk
edebiyatı, bebeklikten başlayarak ilk gençlik dönemine kadar olan ve bu dönemde
çocuğa sunulan tüm edebî ürünleri kapsamaktadır. Bu hususta çocuğun edebiyatla
tanışması, okuma sevgi ve ilgisinin temellerinin atılması okula başlama
dönemine rastlamaktadır. Çocuğa okuma sevgisi aşılamak, çocukta dil zevki ve
bilinci uyandırmak, çocuğun kitaplarla bağ kurmasını sağlamak sınıf öğretmenlerinin
temel görevleri arasında sayılmaktadır. Bu bağlamda bir sınıf öğretmeninin
çocuk edebiyatına yönelik ilgisinin olması ve bu alanın özellikleri ile ilgili
farkındalık düzeyinin gelişmiş olması önem taşımaktadır. Bu araştırmada sınıf
öğretmeni adaylarının farkındalık düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına
göre desenlenmiştir. Çalışma grubu ölçüt örneklemeye göre oluşturulmuş, sınıf
öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı dersini almamış olması ölçüt olarak
belirlenmiştir. Veriler görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Çocuk
edebiyatı farkındalık düzeylerini ölçmek amacıyla öğretmen adaylarına beş soru
hazırlanarak araştırmacı tarafından sorular yöneltilmiştir. Veriler içerik
analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuk
edebiyatı dersini almamış olmalarına rağmen sınıf öğretmeni adaylarının çocuk
edebiyatının kapsamı, taşıması gereken özellikler, çocuk edebiyatı yazarında
bulunması gereken özellikler, çocuk edebiyatının geliştirdiği alanlar ve çocuk
edebiyatı tür ve ürünleri ile ilgili farkındalıklarının olduğu görülmüştür.
Bununla birlikte öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı ürünleri ile ilgili
olarak daha çok hikâye ve masala odaklandıkları, diğer edebî türlere yönelik
farkındalıklarının olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca daha çok klasikleşmiş,
çeviri eserleri bildikleri, yeni yazar ve ürünlere yönelik farkındalıklarının
olmadığı görülmüştür. Son olarak çocuk edebiyatı ürünlerinde görsel ve yazı
arasındaki tutarlığa dikkat etme, estetik unsurları barındırma, çocuk
edebiyatının “sevdirme”, “eğlendirme” boyutunda öğretmen adaylarının
farkındalıklarının olmadığı dikkati çekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.