Bu çalışmada, öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı
beceri düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki çeşitli
değişkenler yönünden ele alınıp, incelenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama
modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, bir devlet üniversitesinin
eğitim fakültesinde farklı programlarda ve farklı sınıf düzeylerinde öğrenim
gören 517 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının
medya okuryazarlığı becerileri düzeylerini ve eleştirel düşünme eğilimlerini
belirlemek için Erişti ve Erdem (2017) tarafından geliştirilen Medya
Okuryazarlığı Becerileri Ölçeği ile Ertaş Kılıç ve Şen (2014) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen önemli bulgulardan bazıları şöyledir: Öğretmen adayları,
medya okuryazarlığı becerilerine ve eleştirel düşünme eğilimlerine orta düzeyde
kabul edilebilecek bir yetkinlikte sahiptirler. Öğretmen adaylarının medya
okuryazarlığı becerileri düzeyleri, cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf düzeyi
değişkenlerine göre farklılaşmamakta, öğrenim görülen program değişkenine göre
ise farklılaşma göstermektedir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme
eğilimleri ise cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi ve program türüne göre
farklılaşmamaktadır. Medya okuryazarlığı beceri düzeyi ile eleştirel düşünme
eğilimi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki söz konusudur. Öğretmen
adaylarının eleştirel düşünme eğilimi puan ortalamaları, medya okuryazarlığı
becerileri puan ortalamalarında gözlemlenen değişimin %19’unu açıklamaktadır.
yirmi birinci yüzyıl becerileri medya okuryazarlığı becerileri eleştirel düşünme eğilimleri öğretmen adayları
This study examines the relationship between
prospective teachers’ levels of media literacy skills and critical thinking
disposition with respect to some variables. The research was conducted in
correlational survey model. The data was obtained from 517 prospective teachers
attending to different programs and grades at an education faculty of a state
university in Turkey. Media Literacy
Skills Scale, developed by Erişti and Erdem (2017), and UF/EMI Critical
Thinking Disposition Scale, adapted to Turkish by Ertaş Kılıç and Şen (2014),
were used to identify prospective teachers’ levels of media literacy skills and
critical thinking dispositions respectively.
Some of the significant findings of the study include: Prospective
teachers have medium level of media literacy skills and critical thinking
dispositions. Prospective teachers’ levels of media literacy skills differ by
their department but do not differ by gender and grade level variables. Their
critical thinking dispositions do not differ by department, gender and grade
level variables. There is a medium-level positive relationship between
prospective teachers’ levels of media literacy skills and critical thinking
dispositions. Prospective teachers’ average scores of critical thinking
disposition account for 19% of the difference in the observed average scores of
media literacy skills.
twenty first century skills media literacy skills critical thinking dispositions prospective teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.