Kişilik tarihsel süreçte insan davranışlarının anlaşılması ve açıklanması için hem aydınların hem de aydınların ilgi odağı olagelmiştir. Hipokrat’tan günümüze değin kişilikle ilgili kuramlar geliştirip farklı sınıflamalar yapılmıştır. Bu sınıflamalar insanların kişilik özellikleri, insan psikolojisini hem inceleme hem de araştırma süresince değişik modellerle ve değişik isimlerle tanımı yapılmıştır. Enneagram modelinde insanın üç merkezli olduğu iddia edilerek her merkezde de üçer kişilik tipiyle toplam dokuz temel kişilik tipolojisi ortaya konmuştur. Örgütsel bağlamda değerlendirildiğinde bu kişilik tiplerinin örgütsel hedef ve amaçlara ulaşılmasında ne kadar etkin olduğudur. Bu etkinliğin sağlanması performansın stratejik olarak algılanması ve yönetilmesini gerektirir. Performans, örgütte insan kaynaklarının en üst düzeyde potansiyelini gerçekleştirmesine yönelik motive edilerek sistemli bir şekilde yönetilmesidir. Elde edilen bulgularla Enneagram kişilik özelliklerinin İş Performansını pozitif yönlü etkilediği belirlenmiştir. İş Performansı ile en yüksek korelasyon “Tip-1 Mükemmeliyetçi r=0,561” ile iken en düşük korelasyon ise “Tip-7 Maceracı r=0,216” ile olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Enneagram kişilik tiplerinden “Tip-1 Mükemmeliyetçi β=0,437” iş performansında en yüksek etkiye sahipken, “Tip-7 Maceracı β=0,161” ise en düşük etkiye sahiptir. Bu sonuçla işletme hedef ve amaçlarına ulaşılmasında en yüksek katkıyı Tip-1 Mükemmeliyetçi kişilik tipine sahip çalışanların yaptığı söylenebilir. İşletmeler alınacak insan kaynağını seçerken buna dikkat etmelidirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Nisan 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 79 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011 119849.