In this research, it is aimed to determine the differences of
opinion about socio-scientific subjects of the teacher candidates who are
educated in 4 different areas (Mathematics-Science-Social Sciences-Painting
Teacher) within the Faculty of Education. The structured interview was used as
a data collection tool in the study. The received data were subjected to
content analysis using the NVivo 9 Program. It was further recategorized by two
(2) teaching staff experts in the field of data taken from the interviews
carried out with teacher candidates and comparisons were made between
classifications to try to ensure the reliability of working with independent
observers. The consistency of classifications made by two independent observers
is examined. Coherence ratios of the data obtained from the classification of
the two independent observers were calculated as 0.78 (Kappa Reliability
Coefficient) using the NVivo 9 Program. As a result of this research, it has
been determined that the knowledge of the teacher candidates who are trained in
different fields in the Faculty of Education have different thoughts about the
socioscientific issues by the influence of the learning and the mass media.
Bu araştırmada, Eğitim Fakültesi bünyesinde 4 farklı alanda (Matematik- Fen Bilgisi-Sosyal Bilgiler-Resim) eğitim gören öğretmen adaylarının sosyo-bilimsel konular hakkındaki görüş farklılıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılandırılmış görüşme, araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Alınan veriler NVivo 9 Programını kullanarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerden elde edilen veriler, alanında uzman iki (2) öğretim elemanı tarafından yeniden sınıflandırılmış ve bağımsız gözlemcilerle çalışmanın güvenilirliğini sağlamak için sınıflamalar arasında karşılaştırmalar yapılmıştır. İki bağımsız gözlemci tarafından yapılan sınıflandırmaların tutarlılığı incelenmiştir. İki bağımsız gözlemcinin sınıflandırmasından elde edilen verilerin tutarlılık oranları NVivo 9 Programı kullanılarak 0.78 (Kappa Güvenilirlik Katsayısı) olarak hesaplanmıştır. Bu araştırma sonucunda, Eğitim Fakültesi'nde farklı alanlarda eğitim gören öğretmen adaylarının bilgi birikiminin, öğrenim ve kitle iletişim araçlarının etkisi ile sosyo-bilimsel konularda farklı düşüncelere sahip olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Yayınlanan Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |
ISSN: 2548-0375