Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK TUTUMLARI VE SINIF YÖNETİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 114 - 126, 23.06.2017

Öz





Sınıf yönetimi, öğretici ve öğrenci arasında etkili bir eşgüdüm
gerçekleştirilerek öğrenmeye elverişli bir ortam ve düzenin sağlanması ve
sürdürülmesi olarak ele alınmaktadır. Sınıf yönetimindeki en önemli
değişkenlerden biri öğretmen olmasından dolayı Eğitim Bilimlerinde yapılan
çeşitli çalışmalar, öğretmenlerin çeşitli özelliklerinin, çocuğun kişilik
gelişimini olumlu ya da olumsuz yönde etkilediğini göstermektedir.
Öğretmenlerin, öğretmenlik tutumlarının öğrenme ortamını etkileyeceği ve aynı
zamanda öğretmenlerin sınıf yönetimine ilişkin becerilerinde de etkili
olabileceği düşüncesinden hareketle bu çalışmanın amacını; okul öncesi
öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile sınıf yönetimi becerilerinin
incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada, sınıf yönetimi becerilerini
ölçebilmek amacı ile Uyanık Balat ve arkadaşları (2012) tarafından
geliştirilen,
“Sınıf
Yönetimi Ölçeği” ve öğretmenlerin tutumlarını belirlemek üzere Bilgin (1996)
tarafından geliştirilen
“Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları Ölçeği”
kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin
demokratik tutumlarının sınıf yönetimi becerileri üzerine olumlu ancak boş
vermiş tutumun ise sınıf yönetimi becerileri üzerine olumsuz etkisi olduğu
görülmektedir.


Kaynakça

  • Aslan, D., Köksal Akyol, A. (2006) Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60
  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri, Önder Matbaacılık.
  • Bilgin, H. (1996). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin öğretmenlik tutumlarının incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Burden, P. (2016). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community. John Wiley & Sons.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1999). Genel öğretim metotları. Onuncu Baskı. İstanbul: Beta Yayım Dağıtım.
  • Celep, C. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Çelik, V. (2013). Sınıf Yönetimi. 7. Basım. Ankara. Nobel Yayıncılık
  • Demirdağ, S. (2016). Sınıf Yönetimi. Ankara. Nobel Yayıncılık
  • Dönmez, B. (2007). Sosyal bir sistem olarak sınıf. M. Şişman ve S. Turan (Ed.) Sınıf yönetimi (ss. 14–26). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Durmuşçelebi, M. (2010). Investıgatıng students mısbehavıor ın classroom management in state and private primary schools with a comparative approach, Education, 130 (3), 53-64.
  • Gözütok, D. (1995). Öğretmenlerin demokratik tutumları. Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci Görüşlerine Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Dlkelerine Uyma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 419-446.
  • Gürkan, T. (2009) Erken çocukluk dönemi ve okul öncesi eğitim, okul öncesi eğitime giriş, Edt. Şefik Yaşar, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No.1841, 2. Baskı Eskişehir
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. & Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği) Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 173- 189.
  • Küçükahmet L. (2000). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2010). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lindberg, E. N. A. & Oğuz, K. (2016). Family involvement at elementary school: A validity and reliabilitiy study. Journal of Human Sciences, 13(3), 4135-4151.
  • Özel, E., Konca, A. S. & Çağdaş, A. (2016). Investigating parental involvement at beginning of elementary school. Journal of Theory and Practice in Education, 12(4), 891-908.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 72-85.
  • Taçman, M. (2006). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumları. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(1), 30-46.
  • Taş, A. (2016). Sınıf yönetimini etkileyen etkenler. (Ed. K. Kıran ve K. Çelik) Etkili sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları, Milli Eğitim Dergisi. 155-156.
  • Topal, T. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının karşılaştırılması ve öğrenci başarısı ile ilişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık Balat, G., Bilgin, H. & Sezer, T. (2012) Okul öncesi öğretmenlerine yönelik sınıf yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri, ulusal okul öncesi eğitim kongresi: okul öncesi eğitimin bugünü ve geleceği (1-3 Haziran 2011), Bildiri Tam Metin Kitabı, 101-109. Ankara: Pegem Yayınları
  • Ünal, S. & Ada, S. (2000). Sınıf yönetimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, Döner Sermaye İşletmesi Matbaa Birimi.
  • Üstün, E., Erkan, S. & Akman, B. (2004). Türkiye'de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 129-136.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(1), 109-127.
  • Vural, D. E. & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 28-39.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında sergiledikleri davranışlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 119-140.
  • Yılmaz, K. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi tarzları ile demokratik değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişki, Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 147-170.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 114 - 126, 23.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Aslan, D., Köksal Akyol, A. (2006) Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60
  • Aydın, A. (2000). Sınıf yönetimi, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri, Önder Matbaacılık.
  • Bilgin, H. (1996). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin öğretmenlik tutumlarının incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Burden, P. (2016). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community. John Wiley & Sons.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1999). Genel öğretim metotları. Onuncu Baskı. İstanbul: Beta Yayım Dağıtım.
  • Celep, C. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Çelik, V. (2013). Sınıf Yönetimi. 7. Basım. Ankara. Nobel Yayıncılık
  • Demirdağ, S. (2016). Sınıf Yönetimi. Ankara. Nobel Yayıncılık
  • Dönmez, B. (2007). Sosyal bir sistem olarak sınıf. M. Şişman ve S. Turan (Ed.) Sınıf yönetimi (ss. 14–26). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Durmuşçelebi, M. (2010). Investıgatıng students mısbehavıor ın classroom management in state and private primary schools with a comparative approach, Education, 130 (3), 53-64.
  • Gözütok, D. (1995). Öğretmenlerin demokratik tutumları. Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Can, E. (2013). Öğrenci Görüşlerine Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Dlkelerine Uyma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 419-446.
  • Gürkan, T. (2009) Erken çocukluk dönemi ve okul öncesi eğitim, okul öncesi eğitime giriş, Edt. Şefik Yaşar, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No.1841, 2. Baskı Eskişehir
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. & Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği) Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 173- 189.
  • Küçükahmet L. (2000). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2010). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lindberg, E. N. A. & Oğuz, K. (2016). Family involvement at elementary school: A validity and reliabilitiy study. Journal of Human Sciences, 13(3), 4135-4151.
  • Özel, E., Konca, A. S. & Çağdaş, A. (2016). Investigating parental involvement at beginning of elementary school. Journal of Theory and Practice in Education, 12(4), 891-908.
  • Şahin, E. (2002). Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 72-85.
  • Taçman, M. (2006). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumları. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(1), 30-46.
  • Taş, A. (2016). Sınıf yönetimini etkileyen etkenler. (Ed. K. Kıran ve K. Çelik) Etkili sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları, Milli Eğitim Dergisi. 155-156.
  • Topal, T. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının karşılaştırılması ve öğrenci başarısı ile ilişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık Balat, G., Bilgin, H. & Sezer, T. (2012) Okul öncesi öğretmenlerine yönelik sınıf yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri, ulusal okul öncesi eğitim kongresi: okul öncesi eğitimin bugünü ve geleceği (1-3 Haziran 2011), Bildiri Tam Metin Kitabı, 101-109. Ankara: Pegem Yayınları
  • Ünal, S. & Ada, S. (2000). Sınıf yönetimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, Döner Sermaye İşletmesi Matbaa Birimi.
  • Üstün, E., Erkan, S. & Akman, B. (2004). Türkiye'de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 129-136.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12(1), 109-127.
  • Vural, D. E. & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 28-39.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında sergiledikleri davranışlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 119-140.
  • Yılmaz, K. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi tarzları ile demokratik değerlere ilişkin görüşleri arasındaki ilişki, Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21), 147-170.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülden Uyanık Balat

Hülya Bilgin

Fatma Özge Ünsal

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uyanık Balat, G., Bilgin, H., & Ünsal, F. Ö. (2017). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETMENLİK TUTUMLARI VE SINIF YÖNETİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.