This research aims to identify the levels of appreciation of individuals who have not received undergraduate education in any art discipline and who are currently involved in various graduate programs. For this purpose, a questionnaire form developed, which includes art works and kitsch works that are widely acclaimed in the world art history. The study was based on quantitative data, which were collected by the questionnaire developed by the researchers. The questionnaire consisted of 10 artworks and 10 kitsch works, comprising 20 visuals in total. While the population of this study is the graduate students in Turkey, the sampling is composed of 569 graduate students. The results of the study revealed that the participants of this study (regardless of their gender, level of education, and current programs), who have not received any art education and who are studying in graduate programs, show more appreciation for kitsch works than for artworks.
Bu araştırma, herhangi bir sanat disiplininde lisans eğitimi almamış, çeşitli lisansüstü programlarda öğrenim görmekte olan bireylerin beğeni düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, dünya sanat tarihine mâl olmuş sanat eserlerini ve kiç ürünleri kapsayan bir anket formu geliştirilmiştir. Nicel verilere dayalı olan çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen, 10 tanesi kiç ürün, 10 tanesi sanat eseri olan toplam 20 görselden oluşan anket formuyla veriler toplanmıştır. Çalışmanın evrenini, Türkiye’deki lisansüstü öğrencileri; örneklemini ise, çeşitli üniversitelerde öğrenimlerine devam etmekte olan 569 lisansüstü öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, herhangi bir sanat alanında sanat eğitimi almamış olan ve lisansüstü eğitim gören bireylerin (cinsiyetleri, öğrenim düzeyleri, öğrenim alanları fark etmeksizin) kiç ürünleri, sanat eserlerine oranla daha çok beğendikleri sonucuna ulaşılmıştır. |
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.