Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİKLE İLGİLİ HAZIRLANAN TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ

Yıl 2018, , 248 - 272, 22.01.2018
https://doi.org/10.17943/etku.337347

Öz

Bu araştırmanın amacı, artırılmış gerçeklik ile ilgili
Türkiye’de hazırlanmış lisansüstü tezlerinin incelenmesi ile Türkiye’de son
yıllarda eğitim teknolojileri alanında kullanım eğilimleri yükselen artırılmış
gerçeklik teknolojisinin mevcut durumunun belirlenmesidir. Türkiye’de
artırılmış gerçeklikle ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin analizini içeren
herhangi bir araştırma bulunmamaktadır. Bu kapsamda, tez başlığında Türkçe
terim olarak "artırılmış gerçeklik" ve İngilizce karşılığı "augmented
reality" bulunan ve erişim durumu "izinli" olan 41 tez çalışması
bu araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada, bibliyometrik analiz yöntemi
kullanılarak bazı bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın bulgularından elde
edilen sonuçlara göre, en çok 2016 yılında artırılmış gerçeklik konusunda
tezlerin tamamlandığı, en çok sayıda yüksek lisans tezinin hazırlandığı,
İngilizce yazılan tezlerin daha fazla sayıda olduğuna ulaşılmıştır. İstanbul
Teknik Üniversitesinde ve Bilgisayar Mühendisliği alanında bu konudaki tezlerin
yoğunlaştığı, işaretçi tabanlı uygulamaların ve taşınabilir
görüntüleyicilerinin sıklıkla kullanıldığı gibi bazı sonuçlar elde edilmiştir.
Ayrıca, eğitim bilimleri özelinde ayrı bir analiz daha yapılarak, yöntem, veri
toplama aracı, hedef grup, örneklem büyüklükleri ve eğitsel alt disiplinlerine
göre incelenmiştir. Araştırma yöntemi olarak karma yöntem, veri toplama aracı
olarak test, hedef grup olarak lisans öğrencileri, örneklem büyüklüğü olarak
51-100 sayı aralığı ve eğitsel alt disiplin olarak Fen Bilimleri Eğitimi en
yüksek sayıda tezde işlenmiştir. Araştırmanın sonunda artırılmış gerçeklik
konusunda çalışmalar yapan araştırmacılara ve uygulama geliştiricilere bazı
öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Abdullah, F., Kassim, M. H. B. ve Sanusi, A. N. Z. (2017). Go virtual: exploring augmented reality application in representation of steel architectural construction for the enhancement of architecture education. Advanced Science Letters, 23 (2), 804-808.
  • Altınpulluk, H. ve Kesim, M. (2015). Geçmişten günümüze artırılmış gerçeklik uygulamalarında gerçekleşen paradigma değişimleri. Akademik Bilişim 2015, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Andersen, D., Popescu, V., Cabrera, M. E., Shanghavi, A., Gomez, G., Marley, S., Mullis, B. ve Wachs, J. P. (2016). Medical telementoring using an augmented reality transparent display. Surgery, 159 (6), 1646–1653.
  • Arino, J. J., Juan, M. C., Gil-Gómez, J. A. ve Mollá, R. (2014). A comparative study using an autostereoscopic display with augmented and virtual reality. Behaviour & Information Technology, 33 (6), 646-655.
  • Azuma, R. T., Billinghurst, M., ve Klinker, G. (2011). Special section on mobile augmented reality. Computers & Graphics, 35 (2011), vii–viii.
  • Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R. ve Graf, S. (2014). Augmented reality trends in education: a systematic review of research and applications. Journal of Educational Technology & Society, 17 (4), 133.
  • Billinghurst, M. ve Dunser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45 (7), 56-63.
  • Boletsis, C. ve McCallum, S. (2013). The table mystery: An augmented reality collaborative game for chemistry education. In International Conference on Serious Games Development and Applications (pp. 86-95). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Bressler, D. M. ve Bodzin, A. M. (2013). A mixed methods assessment of students' flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (6), 505-517.
  • Cai, S., Chiang, F. K., Sun, Y., Lin, C., ve Lee, J. J. (2017). Applications of augmented reality-based natural interactive learning in magnetic field instruction. Interactive Learning Environments, 25 (6), 778-791.
  • Cai, S., Wang, X. ve Chiang, F. K. (2014). A case study of augmented reality simulation system application in a chemistry course. Computers in Human Behavior, 37 (2014), 31-40.
  • Capuano, N., Gaeta, A., Guarino, G., Miranda, S. ve Tomasiello, S. (2016). Enhancing augmented reality with cognitive and knowledge perspectives: a case study in museum exhibitions. Behaviour & Information Technology, 35 (11), 968-979.
  • Chang, K. E., Chang, C. T., Hou, H. T., Sung, Y. T., Chao, H. L. ve Lee, C. M. (2014). Development and behavioral pattern analysis of a mobile guide system with augmented reality for painting appreciation instruction in an art museum. Computers & Education, 71, 185-197.
  • Chang, R. C., Chung, L. Y. ve Huang, Y. M. (2016). Developing an interactive augmented reality system as a complement to plant education and comparing its effectiveness with video learning. Interactive Learning Environments, 24 (6), 1245-1264.
  • Chen, P., Liu, X., Cheng, W., ve Huang, R. (2017). A review of using Augmented Reality in Education from 2011 to 2016. In Innovations in Smart Learning (pp. 13-18). Springer Singapore.
  • Cheng, K. H. ve Tsai, C. C. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: suggestions for future research. Journal of Science Education and Technology, 22 (4), 449-462.
  • Cheng, K. H., ve Tsai, C. C. (2014). Children and parents' reading of an augmented reality picture book: Analyses of behavioral patterns and cognitive attainment. Computers & Education, 72, 302-312.
  • Choi, H. S. (2014). The conjugation method of augmented reality in museum exhibition. International Journal of Smart Home, 8 (1), 217-228.
  • Coovert, M. D., Lee, T., Shindev, I. ve Sun, Y. (2014). Spatial augmented reality as a method for a mobile robot to communicate intended movement. Computers in Human Behavior, 34, 241-248.
  • Daim, T., Newman, P. R., Sughi, H., ve Bakhsh, E. (2013). Technology Selection for Solar Power Generation in the Middle East: Case of Saudi Arabia. In S. Anwar, H. Efstathiadis, & S. Qazi (Eds.), Handbook of Research on Solar Energy Systems and Technologies (pp. 480-505). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-4666-1996-8.ch018
  • Demirer, V., ve Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 802-813. doi: 10.17860/efd.29928.
  • Dey, A., Billinghurst, M., Lindeman, R. W. ve Swan II, J. E. (2016). A systematic review of usability studies in augmented reality between 2005 and 2014. In Mixed and Augmented Reality (ISMAR-Adjunct), 2016 IEEE International Symposium on (pp. 49-50). IEEE.
  • Estapa, A. ve Nadolny, L. (2015). The effect of an augmented reality enhanced mathematics lesson on student achievement and motivation. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 16 (3), 40.
  • Fırat, M. (2015). Eğitim teknolojileri araştırmalarında yeni bir alan: öğrenme analitikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 870-882. doi: 10.17860/efd.24150.
  • Fonseca, D., Martí, N., Redondo, E., Navarro, I. ve Sánchez, A. (2014). Relationship between student profile, tool use, participation, and academic performance with the use of Augmented Reality technology for visualized architecture models. Computers in Human Behavior, 31, 434-445.
  • Gavish, N., Gutiérrez, T., Webel, S., Rodríguez, J., Peveri, M., Bockholt, U. ve Tecchia, F. (2015). Evaluating virtual reality and augmented reality training for industrial maintenance and assembly tasks. Interactive Learning Environments, 23 (6), 778-798.
  • Huang, T. C., Chen, C. C. ve Chou, Y. W. (2016). Animating eco-education: To see, feel, and discover in an augmented reality-based experiential learning environment. Computers & Education, 96, 72-82.
  • Hwang, G. J., Wu, P. H., Chen, C. C. ve Tu, N. T. (2016). Effects of an augmented reality-based educational game on students' learning achievements and attitudes in real-world observations. Interactive Learning Environments, 24 (8), 1895-1906.
  • Ibáñez, M. B., Di Serio, Á., Villarán, D. ve Kloos, C. D. (2014). Experimenting with electromagnetism using augmented reality: Impact on flow student experience and educational effectiveness. Computers & Education, 71, 1-13.
  • Jing, S., Qinghua, Z., ve Landström, H. (2015). Entrepreneurship across Regions: Internationalization and/or Contextualization?. In L. Carmo Farinha, J. Ferreira, H. Smith, & S. Bagchi-Sen (Eds.), Handbook of Research on Global Competitive Advantage through Innovation and Entrepreneurship (pp. 372-392). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-4666-8348-8.ch022
  • Johnson, L., Levine, A., Smith, R. ve Stone, S. (2010). The 2010 horizon report. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Klopfer, E. ve Yoon, S. (2004). Developing games and simulations for today and tomorrow’s tech savvy youth. Tech Trends, 49 (3), 33-41.
  • Korucu, A. T., Usta, E. ve Yavuzarslan, İ. F. (2016). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojilerinin kullanımı: 2007-2016 döneminde Türkiye’de yapılan araştırmaların içerik analizi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 84-95.
  • Lin, H. C. K., Chen, M. C. ve Chang, C. K. (2015). Assessing the effectiveness of learning solid geometry by using an augmented reality-assisted learning system. Interactive Learning Environments, 23 (6), 799-810.
  • Liu, P. H. E. ve Tsai, M. K. (2013). Using augmented‐reality‐based mobile learning material in EFL English composition: An exploratory case study. British Journal of Educational Technology, 44 (1).
  • Lopes, R. M., Fidalgo-Neto, A. A., ve Mota, F. B. (2017). Facebook in educational research: a bibliometric analysis. Scientometrics, 111 (3), 1591-1621.
  • Martín-Gutiérrez, J., Fabiani, P., Benesova, W., Meneses, M. D. ve Mora, C. E. (2015). Augmented reality to promote collaborative and autonomous learning in higher education. Computers in Human Behavior, 51 (2015), 752-761.
  • Martín-Gutiérrez, J., Saorín, J. L., Contero, M., Alcañiz, M., Pérez-López, D. C. ve Ortega, M. (2010). Design and validation of an augmented book for spatial abilities development in engineering students. Computers & Graphics, 34 (1), 77-91.
  • Mistry, P., ve Maes, P. (2009). SixthSense: a wearable gestural interface. In ACM SIGGRAPH ASIA 2009 Sketches (p. 11). ACM.
  • Parviz, B. A. (2009). Augmented reality in a contact lens. IEEE Spectrum. http://spectrum.ieee.org/biomedical/bionics/augmented-reality-in-a-contact-lens/0 adresinden 8 Ağustos 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Radu, I. (2014). Augmented reality in education: a meta-review and cross-media analysis. Personal and Ubiquitous Computing, 18 (6), 1533-1543.
  • Rodriguez-Pardo, C., Hernandez, S., Patricio, M. Á., Berlanga, A. ve Molina, J. M. (2015). An augmented reality application for learning anatomy. Bioinspired Computation in Artificial Systems (pp. 359-368). Springer International Publishing.
  • Sayed, N. E., Zayed, H. H. ve Sharawy, M. I. (2011). ARSC: Augmented reality student card an augmented reality solution for the education field. Computers & Education, 56 (4), 1045-1061.
  • Wojciechowski, R. ve Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Altınpulluk

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Altınpulluk, H. (2018). TÜRKİYE’DE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİKLE İLGİLİ HAZIRLANAN TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 8(1), 248-272. https://doi.org/10.17943/etku.337347

Cited By

















Sağlık profesyonellerinin eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi
Belgin BOZ YUKSEKDAG
https://doi.org/10.51948/auad.887267