In this study, it is aimed to examine the relation between candidate teachers’ approaches to learning and locus of control. The study was planned and carried out in accordance with the survey model, and the data were obtained from 245 students who gave proper answers the questions contained in the data collection tools. The study process questionnaire adapted to the Turkish language by Yılmaz and Orhan (2011), and the internal-external locus of control scale adapted to the Turkish language by Dağ (1991), and the personal data form developed by the authors were used to collect the data. Descriptive statistical techniques and simple correlation techniques were used in data analysis. The students’ scores from the study process questionnaire showed that 155 students out of 245 students had adopted the deep approach while the remaining 90 students had adopted the surface approach. The students’ scores from the internal-external locus of control scale showed that 126 out of 245 students had adopted the internal control, while the remaining 119 students had adopted the external control. There is a low-level, negative and significant relation between the students’ scores from the deep approach of the study process questionnaire, and the scores from the internal-external locus of control, while there is a low-level, positive, and significant relation between the students’ scores from the surface approach and the scores from the internal-external locus of control
learning approach deep approach surface approach locus of control
Bu araştırma kapsamında, öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları ile denetim odakları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline göre yürütülen araştırma, kullanılan veri toplama araçlarındaki sorulara uygun şekilde yanıtlar veren 245 öğrenciden elde edilen veriler ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında; Yılmaz ve Orhan (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ders çalışma yaklaşımı ölçeği, Dağ (1991) tarafından Türkçe’ye uyarlanan iç-dış denetim odağı ölçeği ve yazarlar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise; betimsel istatistikler ve basit korelasyon kullanılmıştır. Öğrencilerin ders çalışma yaklaşımı ölçeğinden aldıkları puanlar; çalışma grubundaki 245 öğrenciden; 155’inin derin yaklaşıma, 90’ının ise yüzeysel yaklaşıma sahip olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin iç-dış denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar; çalışma grubundaki 245 öğrenciden; 126’sının içsel denetimli, 119’unun ise dışsal denetimli olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin ders çalışma yaklaşımı ölçeğinin derin yaklaşım boyutundan aldıkları puanlar ile iç-dış denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında; düşük düzeyde, negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki varken, öğrencilerin ders çalışma yaklaşımı ölçeğinin yüzeysel yaklaşım boyutundan aldıkları puanlar ile iç-dış denetim odağı ölçeğinden aldıkları puanlar arasında ise; düşük düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
öğrenme yaklaşımı derin yaklaşım yüzeysel yaklaşım denetim odağı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |