Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin bakış
açısıyla dijital vatandaşlık göstergelerini ortaya çıkarmaktır. Bu genel amaç
çerçevesinde üniversite öğrencilerinin dijital vatandaşlık düzeylerini ortaya
çıkaracak özgün bir ölçek geliştirilmiş, dijital vatandaşlığa ve alt faktörlere
ilişkin ortalamalar arasındaki ilişkiler ortaya çıkartılmıştır. Buna ek olarak
dijital vatandaşlığa ve alt faktörlere ilişkin ortalamaların öğrencilerin
cinsiyetleri, üniversiteleri, fakülteleri, sınıfları, internet kullanım
sıklıkları ve aylık gelir durumları ile olan ilişkileri incelenmiştir. Ölçeğin
geliştirilme aşamasının katılımcıları 2015-2016 Güz ve Bahar döneminde Anadolu
Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde öğrenim gören 625 öğrenciden
oluşmaktadır. Ölçeğin Türkiye geneline uygulanması aşamasında ise katılımcılar
2015-2016 Bahar döneminde altı farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören 2148
öğrenciden oluşmuştur. Üniversite öğrencilerinin dijital vatandaşlığa ilişkin
ortalamaları cinsiyetleri bağlamında incelendiğinde kadın üniversite
öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Araştırmada
üniversiteler arasında anlamlı farklılıklar gözlenmesine rağmen fakültelerin
dijital vatandaşlık ortalamaları bağlamında anlamlı düzeyde farklılaşmadığı
gözlenmiştir. Sınıf düzeylerine göre gerçekleştirilen karşılaştırmada ise dijital
vatandaşlık ortalamalarının sınıf düzeyi arttıkça arttığı, internet kullanım
sıklıkları ve aylık gelirleriyle genel ortalamaları arasındaki bağıntıların ise
anlamlı olduğu belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |