Gelişen teknolojiler ve her geçen gün yaygınlaşan İnternet’in
eğitim alanını da etkilemesi ile birlikte E-öğrenme çeşitli amaçlarla
kullanılmaya başlamış ve sağladığı avantajlar ve esneklik sayesinde ise bu
öğrenme ortamına duyulan ilgi her geçen gün artmıştır. İnsanların
davranışlarının belirlenmesinde birçok unsur bulunmakta, bunlardan en
önemlilerinden biri de insanların tutumları olmaktadır. Tutumların, E-öğrenmeye
yönelik davranışları da etkilediği göz önüne alındığında, E-öğrenmeye yönelik
tutumların belirlenmesi önemli görülmektedir. Bu önem doğrultusunda, bu
araştırmada, E-öğrenmeye yönelik bir tutum ölçeği uyarlanması hedeflenmiştir.
Çalışmanın araştırma grubunu Konya ilinde bulunan, Necmettin Erbakan
Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi ve KTO Karatay Üniversitesinde, farklı
bölümlerde öğrenim görmekte olan 1721 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın
verileri, araştırmacı tarafından Türkçeye çevrilmiş ve alan uzmanları
tarafından kapsam geçerliği onaylanmış olan tutum ölçeğinin uygulanması ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 21.0 ve LISREL 8.71 programları
kullanılmıştır. Analizlerde güvenirlik ve geçerliğe yönelik farklı analiz
tekniklerinden yararlanılmış ve tüm bu analizler sonucunda orijinalinde tek
faktör ve 36 maddeden oluşan ölçek, dört faktör ve 23 maddeden oluşan son
halini almıştır. Elde edilen 23 maddelik ölçeğin geçerliğine yönelik yapılan
analizler sonucunda Kaiser-Meyer-Olkin değeri 0,847; Bartlett testi değeri ise
(= 8821,036; p= 0,000) olarak belirlenmiştir.
Ayrıca ölçeğin toplam varyansın %44,9’unu açıkladığı görülmektedir. Güvenirliğe
yönelik yapılan analizler sonucunda ölçeğin Cronbach Alpha değeri α=0,789
olarak belirlenmiştir. Buna ek olarak ölçeğin kararlılık korelasyonu ise 0,95
olarak belirlenmiştir.
E-learning has been used for various purposes with the advancing
technologies and the widespread Internet impact on the field of education, and
with the advantages and flexibility it provides, the interest in this learning
environment has increased day by day. There are many factors in determining the
behavior of people, and one of the most important is the attitudes of people.
Considering that attitudes also affect E-learning behaviors, it is important to
determine attitudes towards E-learning. In line with this importance, this
study aimed to adapt an attitude scale towards E-learning. The research group of the study consisted of 1721 students
studying in different departments of Necmettin Erbakan University, Selcuk
University and KTO Karatay University in Konya. The data of the study was
collected by applying the attitude scale which was translated into Turkish by
the researcher and whose content validity was approved by the field experts.
SPSS 21.0 and LISREL 8.71 were used for data analysis. Different analysis
techniques were used for reliability and validity. As a result of all these
analyzes, the original scale consisting of one factor and 36 items was
finalized with four factors and 23 items.As a result of the analyzes conducted
for the validity of the 23-item scale, Kaiser-Meyer-Olkin value was determined as 0,847 and Bartlett test value
was determined as (= 8821,036; p= 0,000).
In addition, the scale explained 44,947% of the total variance. As a result of
reliability analyzes, Cronbach Alpha value of the scale was determined as α =
0,789. In addition, the stability correlation of the scale was determined as
0,95.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 |