Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLGİSAYAR DESTEKLİ DUYUŞSAL ÖNERİ SİSTEMİNİN OTANTİK GÖREVLER VE GÖZ İZLEME YÖNTEMİYLE KULLANILABİLİRLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 282 - 307, 30.07.2022
https://doi.org/10.17943/etku.969464

Öz

Bu çalışmanın amacı; öğretmen adayları için sanal sınıf ortamında yapılan öğretmenlik uygulamasında bilişsel-duyuşsal görevlere yönelik geliştirilen bilgisayar destekli öneri sisteminin kullanılabilirliğini otantik görevler üzerinden incelemek; var ise kullanılabilirlik problemlerini belirlemek ve bunların ortadan kaldırılması ve ara yüzün iyileştirilmesine yönelik önerilerde bulunmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu ikisi pilot olmak üzere toplamda 11 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Analizlere pilot katılımcıların verisi dâhil edilmemiş dokuz katılımcı verileri üzerinden çalışma yürütülmüştür. Çalışmada veriler göz izleme cihazı, gözlem ve görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Göz izleme verilerinin analizinde Gaze Point v 6.4.0 yazılımı kullanılarak bakış sayıları ve odaklanma süreleri öneri sistemi için belirlenen ilgi alanlarına göre incelenmiştir. Veri görselleştirme için ısı haritaları üretilmiştir. Aynı zamanda görevlerdeki başarı/tamamlama durumları, en zorlanılan yerler ve her bir görevde geçirilen zaman göz izleme yazılımı kayıtları üzerinden analiz edilmiştir. Kullanıcılara görev sonunda iletilen görüşme soruları içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş, tüm süreç göz izleme, gözlem ve görüşme analizleri ile veri çeşitlemesi yoluna gidilerek raporlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, kullanılabilirlik sorunları doğrultusunda öneri sisteminin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Proje Numarası

117R036

Teşekkür

* Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından “Bilgisayar Destekli Duygusal Öneri Sisteminin Öğretmen Adayların Bilişsel-Duygusal Gelişimlerine Etkilerinin İncelenmesi” (Proje No: 117R036) başlıklı proje ile desteklenmiştir. *Çalışma kapsamında sinifta.com sanal sınıf uygulamasının kullanımı aşamalarında desteklerinden dolayı Prof. Dr. Veysi İşler ve Simsoft ekibine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Creswell, J. W. (1999). Mixed-method research: Introduction and application. In Handbook of educational policy (pp. 455-472). Academic Press.
  • Dix, A., Dix, A. J., Finlay, J., Abowd, G. D., & Beale, R. (2004). Human-computer interaction. Pearson Education.
  • Gould, J. D., & Lewis, C. (1985). Designing for usability: key principles and what designers think. Communications of the ACM, 28(3), 300-311.
  • Negnevitsky M. (2005), Artificial intelligence: a guide to intelligent systems. Pearson Education.
  • Nielsen, J. (2003). Usability 101: introduction to usability.
  • Nielsen, J. (2012). How many test users in a usability study. Nielsen Norman Group
  • Patton, Q. M. (1987) How to Use Qualitative Methods in Evaluation, London: Sage Publication.
  • Petroski, H. (1994). The evolution of useful things. Vintage.
  • Ricci, F., Rokach, L., & Shapira, B. (2011). Introduction to recommender systems handbook. In Recommender systems handbook (pp. 1-35). Springer, Boston, MA.
  • Yeniad, M., Mazman, S. G., Tüzün, H., & Akbal, S. (2011). Bir Bölüm Web Sitesinin Otantik Görevler ve Göz İzleme Yöntemi Aracılığıyla Kullanılabilirlik Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 147-173.

EVALUATION THE USABILITY OF THE COMPUTER AIDED RECOMMENDER SYSTEM WITH AUTHENTIC TASKS AND EYE-TRACKING METHOD

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 282 - 307, 30.07.2022
https://doi.org/10.17943/etku.969464

Öz

Proje Numarası

117R036

Kaynakça

  • Creswell, J. W. (1999). Mixed-method research: Introduction and application. In Handbook of educational policy (pp. 455-472). Academic Press.
  • Dix, A., Dix, A. J., Finlay, J., Abowd, G. D., & Beale, R. (2004). Human-computer interaction. Pearson Education.
  • Gould, J. D., & Lewis, C. (1985). Designing for usability: key principles and what designers think. Communications of the ACM, 28(3), 300-311.
  • Negnevitsky M. (2005), Artificial intelligence: a guide to intelligent systems. Pearson Education.
  • Nielsen, J. (2003). Usability 101: introduction to usability.
  • Nielsen, J. (2012). How many test users in a usability study. Nielsen Norman Group
  • Patton, Q. M. (1987) How to Use Qualitative Methods in Evaluation, London: Sage Publication.
  • Petroski, H. (1994). The evolution of useful things. Vintage.
  • Ricci, F., Rokach, L., & Shapira, B. (2011). Introduction to recommender systems handbook. In Recommender systems handbook (pp. 1-35). Springer, Boston, MA.
  • Yeniad, M., Mazman, S. G., Tüzün, H., & Akbal, S. (2011). Bir Bölüm Web Sitesinin Otantik Görevler ve Göz İzleme Yöntemi Aracılığıyla Kullanılabilirlik Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 147-173.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Perihan Tekeli 0000-0001-7831-9693

Senem Kumova Metin 0000-0002-9606-3625

Arif Altun 0000-0003-4060-6157

Proje Numarası 117R036
Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekeli, P., Kumova Metin, S., & Altun, A. (2022). BİLGİSAYAR DESTEKLİ DUYUŞSAL ÖNERİ SİSTEMİNİN OTANTİK GÖREVLER VE GÖZ İZLEME YÖNTEMİYLE KULLANILABİLİRLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 12(2), 282-307. https://doi.org/10.17943/etku.969464