In recent years, entrepreneurs have increasingly turned to e-export to expand their customer base and increase profits. However, this process can encounter various obstacles. This study aims to identify the national and international barriers that entrepreneurs and potential entrepreneurs may face during the e-export process and to propose solutions to these challenges. The research employed a survey method, which was distributed via the internet to 1,137 individuals engaged in e-commerce or likely to engage in entrepreneurial activities in the future. Of the 436 responses received, 5 were excluded from the analysis, and 87 individuals indicated that they did not plan to engage in entrepreneurship. Thus, responses from 344 participants were evaluated. The findings revealed that potential entrepreneurs perceive barriers related to marketing and product, country regulations, market, and logistics in their planned e-export processes. The study also found that the perceived e-export barriers vary based on independent variables such as gender, age, education level, current occupation, the region where they plan to establish their business, the sector in which they will operate, the size of the enterprise, and the target international markets. The general perception of e-export barriers and sub-dimensions such as marketing and product, country regulations, market, and logistics also vary across these independent variables. This research provides valuable insights into understanding the obstacles entrepreneurs may face in e-export processes and developing strategies to overcome these challenges.
Entrepreneurship E-commerce E-export E-export barriers International trade
Son yıllarda girişimciler, müşteri portföylerini genişletmek ve kârlarını artırmak amacıyla e-ihracata yönelmektedirler. Ancak, bu süreçte çeşitli engellerle karşılaşılabilmektedir. Bu araştırmanın amacı, girişimci ve girişimci adaylarının e-ihracat sürecinde karşılaşabilecekleri ulusal ve uluslararası engelleri belirlemek ve çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmış ve e-ticaret gerçekleştiren girişimci ve gelecekte girişimcilik faaliyetinde bulunması muhtemel 1137 bireye internet aracılığıyla gönderilmiştir. Geri dönüş yapılan 436 anketten, 5'i analiz dışı bırakılmış ve 87 kişi girişimcilik yapmayı düşünmediğini belirtmiştir. Böylece 344 katılımcının yanıtları değerlendirilmiştir. Bulgular, girişimci adaylarının gerçekleştirmeyi planladıkları e-ihracat süreçlerinde pazarlama ve ürün, ülke kuralları, pazar ve lojistik faktörlerinden kaynaklanan engeller algıladıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda; girişimci adaylarının algıladıkları e-ihracat engellerinin bağımsız değişkenlere göre faktör bazında farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu bağımsız değişkenler arasında girişimci adaylarının cinsiyeti, yaşları, eğitim durumları, günümüzdeki meslekleri, girişimlerini kuracakları il ve faaliyet gösterecekleri sektör, girişimin büyüklüğü ve hedef uluslararası pazarlar bulunmaktadır. Bağımsız değişkenlerin genel e-ihracat engelleri algısı, pazarlama ve ürün, ülke kuralları, pazar ve lojistik alt boyutlarında farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu araştırma, girişimcilerin e-ihracat süreçlerinde karşılaşabilecekleri engelleri anlamak ve bu engelleri aşmalarına yardımcı olacak stratejiler geliştirmek amacıyla önemli veriler sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 21 |