Ayakkabı endüstrisi Türkiye ekonomisinde önemli rol oynamaktadır. Ayakkabı endüstrisi ülke ekonomisine katma değer yaratmakta ve nüfusun belli bir bölümüne istihdam sağlamaktadır. Ayakkabı sektöründeki gelişmeye paralel olarak ayakkabı ihracatı da giderek artmaktadır. Türkiye’nin ayakkabı ihracatı 1990-2018 döneminde istikrarlı bir artış göstermiştir. İncelenen dönemde Türkiye’nin ayakkabı ihracatı yaklaşık 24 kat artış göstermiştir. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye’nin ayakkabı endüstrisinin dünya pazarındaki rekabet üstünlüğünü analiz etmektir. Bu amaçla çalışmada İhracat Piyasa Payı indeksi, Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) indeksi ve Net Ticaret İndeksi kullanılmıştır. Araştırma 1990-2018 dönemini kapsamakta olup, analiz aşamasında kullanılan veriler TÜİK ve BM COMTRADE veri tabanından elde edilmiştir. Hesaplanan AKÜ değerlerine göre Türkiye’nin ayakkabı ihracatında karşılaştırmalı üstünlüğe sahip olmadığı görülmektedir. Net Ticaret İndeks değerlerine göre Türkiye ayakkabı endüstrisinde net ihracatçı ülke konumundadır.
Footwear industry plays a very important role in Turkish economy. Footwear industry is an important industry in terms of employment and exports. Footwear exports of Turkey shows a steady growth trend in the period 1990-2018. Export of footwear increased about 24 times in the analyzed period. The objective of this study is to analyze the competitive advantage of Turkey’s footwear industry. For this aim in the study Export Market Share, Revealed Comparative Advantages index and Net Trade index has been used. The data was obtained from TURKSTAT and UN COMTRADE database. The RCA shows that Turkey has comparative disadvantage in footwear industry in during the period 1990-2018. According to the NTI results that Turkey is a net exporter country in footwear industry.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1 |