Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türk Halk Sanatı – Edebiyatı Unsurlarını Öğrenmeleri ve Aktarımları

Yıl 2018, , 143 - 160, 01.05.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.255

Öz

Küreselleşen ve değişen dünyada, Türk halk edebiyatı unsurlarının ve geleneksel Türk

sanatlarına ait değerlerin başka milletlere özellikle de yüksek eğitim almak ve dil öğrenmek için

ülkemize gelen yabancı uyruklu öğrencilere aktarılması gün geçtikçe daha fazla önem kazanmaktadır.

Dil öğretimiyle birlikte edebi ve sanatsal değerlerin aktarımı da kolaylaşmaktadır.

Bu çalışmanın amacı, yükseköğretim kurumlarında okuyan yabancı uyruklu öğrencilerin

Konya’da kaldıkları süreçte, Türk halk sanatından (işitsel-dramatik-görsel) ‘olumlu-olumsuz’ etkilenmelerini,

öğrenmelerini ve aktarımlarını tespit etmektir.

Araştırmada; işitsel olan Türk halk edebiyatı ve çalgı aletlerinden; hareketli olan halk

oyunlarından ve görsel olan ebru, hat, ağaç oymacılığı gibi halk sanatlarından yapılandırılmış mülakat

ve gözlem yoluyla elde edilen Türk halk sanatına ait değerleri ve aktarımları tasnif etmek,

tablolaştırmak ve tespit edilen bulgulara dayanarak Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında yeni

öneriler sunmak amaçlanmıştır.Araştırma grubunu; Konya’daki üniversitelerin farklı bölümlerinde okuyan ve yaşları 17-

49 arasında değişen, 66 farklı ülkeden gelen 286 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin çözümlemesinde

içerik analizi tekniği kullanılmıştır.

Avrupa, Asya, Amerika ve Afrika kıtalarından gelen yabancı uyruklu öğrencilerden elde

edilen bulgular; konu başlıklarına göre tablolar halinde istatiksel olarak yorumlanmıştır. Sonuçlardan

hareketle çeşitli değerlendirmeler yapılmış ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alptekin, A. (1997) Halk hikâyelerinin motif yapısı, Ankara: Akçağ . Banarlı, N. S. (1971) Resimli Türk edebiyatı tarihi. İstanbul.
  • Barın, E. (2003)Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığının önemi, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 3: 311-317.
  • Barışta, H. Ö. (2005) Türkiye cumhuriyeti dönemi halk plastik sanatları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012) Bilimsel araştırma yöntemleri, 11. Basım. Ankara: Pegem Akademi. Cengiz, E . (2010) Popüler kültür ve sanat, folklor/edebiyat, (64), 7-14.
  • Çakır, R. (2006) Berdinazar Hüdaynazarov’un romanlarında halk edebiyatı unsurları, Akademik Araştırmalar Dergisi, 29: 1–24.
  • Çakmakcı, C. C. (2009) İlköğretim ikinci kademe Türkçe öğretiminde kavram geliştirme açısından atasözü ve deyimler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Dilci, T. Gür, T. (2012) Tekerlemelerin eğitim-öğretim sürecinde kullanımına yönelik ilköğretim öğrencilerinin görüşleri Sivas ili örneği. Turkish Studies, Volume 7/4: 1503-1518. Doğan, M. (1981) Halk edebiyatı, Türk dili ve edebiyatı ansiklopedisi IV, yay. haz.. Ezel Erverdi, İstanbul: Dergah.
  • Elçin, Ş.(2000). Halk edebiyatına giriş, Ankara: Akçağ.
  • Emiroğlu, S. (2014), Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazılı anlatımlarında Türkçenin dil bilgisi ve yazım özellikleriyle ilgili karşılaştığı zorluklar, International Journal of Language Academy, 2/3: 110-130.
  • Göde H. A. Türkan H. (2013) Yabancı uyruklu öğrencilere Türkçe öğretiminde millî kültürümüzü oluşturan halkbilimi (folklor) unsurlarından yararlanma. Uluslararası Dil -Edebiyat Çalışmaları Konferansı; Tiran/Arnavutluk: 162-169.
  • Güleç, İ. (2007) Anonim Halk edebiyatının tasnifine dair yeni bir öneri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 47–58.
  • Günay, U. (1999) Osmanlı imparatorluğu ve Türk halk kültürü, Osmanlı Kültür ve Sanat. c.9, Ankara: Yeni Türkiye. Oğuz, M. Ö. (2002) Ulusal kalıtın küreselleştirilmesi ve Türk el sanatları, Milli Folklor, 54: 5-10. Orhan, S. Bulut, M. vd. (2012)Türkçe eğitimi açısından kültürel değerlerin aktarılmasında halk hikâyelerinin yeri ve önemi üzerine bir inceleme, The Journal of Academic International Journal of Social Science 5/ 3: 51-57.
  • Öter, Z. (2010) Türk el sanatlarının kültür turizmi bağlamında değerlendirilmesi, Milli Folklor, 22: 174-185. Özbay, M. (2002) Kültü aktarımı açısından Türkçe öğretimi. Türk Dili, 602: 112-120.
  • Terzioğlu, A. (1991) Halk oyunlarının eğitimdeki rolü. Türk halk oyunlarının öğretiminde karşılaşılan problemler sempozyumu bildirileri. Ankara: 43.
  • Torun, A. - Güzel, A. (2004) Türk halk edebiyatı el kitabı, Ankara: Akçağ.
  • Turhan, T. (2014) Yabancılara Türkçe öğretiminde Türk halk edebiyatı metinleri kullanımı: Oğuz Kağan Destanı örneği, Turkish Studies, 9/3 Ankara:1481-1497.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2011) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Ramazan Çakır

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Çakır, R. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türk Halk Sanatı – Edebiyatı Unsurlarını Öğrenmeleri ve Aktarımları. Folklor/Edebiyat, 24(94), 143-160. https://doi.org/10.22559/folklor.255

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)