Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOREWEDGE’İN SIDDÎKÎN KANITINA YAPTIĞI YORUMUN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2012, Sayı: 56, 287 - 303, 15.12.2012

Öz

Bu makalede İbn Sînâ’nın sıddîkîn kanıtını konu edilmiştir. Din felsefesi
yazılarında bu kanıt bazen kozmolojik bazen ontolojik olarak değerlendirilir.
Ontolojik olarak değerlendiren düşünürlerin başında Morewedge gelmektedir.
Morewedge’in yazılarına başvurarak sıddîkîn kanıtına yaptığı yorumu din felsefesi
açısından değerlendirilmiştir. İbn Sînâ’nın sıddîkîn kanıtı ontolojik kanıtın
özelliklerinden yoksun olduğu ve sonuçta ontolojik kanıt olmadığı düşünülmektedir. Çünkü sıddîkîn kanıtı iki ana kısımdan bir araya gelir. Birinci kısmı zorunlu
varlıkta sonlanma ve ikinci kısmı mümkün varlık olma olasılığıdır. Bu kanıtı
ontolojik olarak değerlendiren Morewedge ve diğerlerinin sorunu birinci kısma
odaklanma ve ikinci kısmı görmezden gelmektir. Bu kanıtın konumunu belirtmek
için Kant’ın belirttiği kategorinin dışına çıkmak ve yeni bir kanıtlar kategorisi
kurmak önerilmiştir.

Kaynakça

  • Anselm, Anselm of Canterbury The Major Works, ed. Brian Davis ve G. R. Evans, Oxford University, 1998.
  • Davies, Brain - Brain Leftow, “Anselm and the ontological argument”, The Cambridge Companion to Anselm, Cambridge University, United Kingdom, 2004.
  • Descartes, René, Philosophical Writings, çev: Elizabeth Anscombeve Peter Thomas Geach, Nelson Philosophical Texts Yay., 1961.
  • İbn Sînâ, eş-Şifa-İlâhiyat, Türkçe çev: Ekrem Demirli ve Ömer Türker, İstanbul: Litera Yay., 2005.
  • __________, Necât, 2.bsk, der: Muhyiy’ed-Din Sabri el-Kordi, h.ş. 1357, M.1938.
  • __________, el- İşârât vet-Tenbîhât, İran, Kum: Neşru’l-Belâğe Yay., 1. baskı, H.Ş. 1375.
  • Kant ,Immanual, Critique of Pure Reason, çev: Aziz yardımlı, İstanbul: İdea Yay., 1993.
  • Mayer ,Toby, “İbn Sînâ’nın ‘Burhanu’s-Sıddîkîn’i”, A.Ü.İ.F.D., çev: Temel Yeşilyurt, Sayı:8, 2003.
  • Morewedge, Parviz, “A Third Version of the Ontological Argument in the Ibn Sinian Metaphysics”, Islamic Philosophical Theology, ed. P. Morewedge, (Albany: SUNY)1979.
  • Plantinga, Alvin, God, Freedom and Evil, William B. Eerdmans Publishing Company Grand Rapids, Michigan 1977.
  • __________, “A Valid Ontological Argument?”,The Philosophical Review, Vol.70, No.1.
  • Sweeney, Eileen C., “Anselm’s Proslogion: The Desire for the Word”, The Saint Anselm Journal, 1.1, fall 2003. • Topaloğlu, Aydın, Teizm ya da Ateizm, İstanbul: Furkan kitaplığı, 2001.

EVALUATİON BY THE INTERPRETATİON OF SİDDİQİN ARGUMENT OF MOREWEDGE

Yıl 2012, Sayı: 56, 287 - 303, 15.12.2012

Öz

This article is about Avicenna’s siddiqin arguments. Sometimes in the
philosophical religious writing regarded this arguments cosmological arguments
and somtimes regarded ontological arguments. Morewedge is the head of those
regard this arguments ontological arguments. We will evaluate this arguments
with help of Morewedge’s writings. We will argue siddiqin arguments don’t have
ontological arguments features and ultimately is not ontological argument. For
us siddiqin arguments has two main part. The first of them is ending necessary
being and second part is to be possible being. The problem of Morewedge and
others evaluate this argument as a ontological argument is focus on first part and
to ignore the second part. To specify the location of this arguments we have to go
beyond Kant’s classification, and building of a new category of arguments has
been suggested.

Kaynakça

  • Anselm, Anselm of Canterbury The Major Works, ed. Brian Davis ve G. R. Evans, Oxford University, 1998.
  • Davies, Brain - Brain Leftow, “Anselm and the ontological argument”, The Cambridge Companion to Anselm, Cambridge University, United Kingdom, 2004.
  • Descartes, René, Philosophical Writings, çev: Elizabeth Anscombeve Peter Thomas Geach, Nelson Philosophical Texts Yay., 1961.
  • İbn Sînâ, eş-Şifa-İlâhiyat, Türkçe çev: Ekrem Demirli ve Ömer Türker, İstanbul: Litera Yay., 2005.
  • __________, Necât, 2.bsk, der: Muhyiy’ed-Din Sabri el-Kordi, h.ş. 1357, M.1938.
  • __________, el- İşârât vet-Tenbîhât, İran, Kum: Neşru’l-Belâğe Yay., 1. baskı, H.Ş. 1375.
  • Kant ,Immanual, Critique of Pure Reason, çev: Aziz yardımlı, İstanbul: İdea Yay., 1993.
  • Mayer ,Toby, “İbn Sînâ’nın ‘Burhanu’s-Sıddîkîn’i”, A.Ü.İ.F.D., çev: Temel Yeşilyurt, Sayı:8, 2003.
  • Morewedge, Parviz, “A Third Version of the Ontological Argument in the Ibn Sinian Metaphysics”, Islamic Philosophical Theology, ed. P. Morewedge, (Albany: SUNY)1979.
  • Plantinga, Alvin, God, Freedom and Evil, William B. Eerdmans Publishing Company Grand Rapids, Michigan 1977.
  • __________, “A Valid Ontological Argument?”,The Philosophical Review, Vol.70, No.1.
  • Sweeney, Eileen C., “Anselm’s Proslogion: The Desire for the Word”, The Saint Anselm Journal, 1.1, fall 2003. • Topaloğlu, Aydın, Teizm ya da Ateizm, İstanbul: Furkan kitaplığı, 2001.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Ebrahimzadeh Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2012
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Ebrahimzadeh, A. (2012). MOREWEDGE’İN SIDDÎKÎN KANITINA YAPTIĞI YORUMUN DEĞERLENDİRİLMESİ. Felsefe Dünyası(56), 287-303.

Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.