Bu makalede İbn Sînâ’nın sıddîkîn kanıtını konu edilmiştir. Din felsefesi
yazılarında bu kanıt bazen kozmolojik bazen ontolojik olarak değerlendirilir.
Ontolojik olarak değerlendiren düşünürlerin başında Morewedge gelmektedir.
Morewedge’in yazılarına başvurarak sıddîkîn kanıtına yaptığı yorumu din felsefesi
açısından değerlendirilmiştir. İbn Sînâ’nın sıddîkîn kanıtı ontolojik kanıtın
özelliklerinden yoksun olduğu ve sonuçta ontolojik kanıt olmadığı düşünülmektedir. Çünkü sıddîkîn kanıtı iki ana kısımdan bir araya gelir. Birinci kısmı zorunlu
varlıkta sonlanma ve ikinci kısmı mümkün varlık olma olasılığıdır. Bu kanıtı
ontolojik olarak değerlendiren Morewedge ve diğerlerinin sorunu birinci kısma
odaklanma ve ikinci kısmı görmezden gelmektir. Bu kanıtın konumunu belirtmek
için Kant’ın belirttiği kategorinin dışına çıkmak ve yeni bir kanıtlar kategorisi
kurmak önerilmiştir.
İbn Sînâ sıddîkîn kanıtı ontojik kanıt zorunlu varlık mümkün varlık.
This article is about Avicenna’s siddiqin arguments. Sometimes in the
philosophical religious writing regarded this arguments cosmological arguments
and somtimes regarded ontological arguments. Morewedge is the head of those
regard this arguments ontological arguments. We will evaluate this arguments
with help of Morewedge’s writings. We will argue siddiqin arguments don’t have
ontological arguments features and ultimately is not ontological argument. For
us siddiqin arguments has two main part. The first of them is ending necessary
being and second part is to be possible being. The problem of Morewedge and
others evaluate this argument as a ontological argument is focus on first part and
to ignore the second part. To specify the location of this arguments we have to go
beyond Kant’s classification, and building of a new category of arguments has
been suggested.
Avicenna siddiqin argument ontological argument necessary being possible being.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 56 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.