Bu araştırmanın
amacı, ortaöğretim matematik dersi
öğretim programı ölçme-değerlendirme öğesinin öğretmen görüşlerine göre
değerlendirilmesidir. Betimsel nitelikte ve tarama modelinde yürütülen
bu araştırmanın verileri anket formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın evreni,
2013-2014 eğitim öğretim yılında Elâzığ, Trabzon, Hatay ve Kars il
merkezlerinde görev yapan 750 matematik öğretmenini kapsamaktadır. Örneklem ise
bu evrenden ulaşılabilen 159 matematik öğretmeninden oluşturulmuştur. Araştırma
verileri, betimsel istatistiksel tekniklerden aritmetik ortalama ve standart
sapma, bağımsız gruplar “t” testi, tek yönlü varyans analizi (Anova),
Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testleri ile analiz edilerek yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda, nicel verilerin analizi ışığında, katılımcı matematik
öğretmenlerinin, ortaöğretim matematik
dersi öğretim programı ölçme-değerlendirme öğesini benimsemede kararsız kalmış
oldukları anlaşılmıştır. Bu programı benimsemedeki kararsızlık, 16-20 yıllık
kıdeme sahip öğretmenler ile fen-edebiyat fakültesi mezunu öğretmenlerde daha
yüksek bulunmuştur. Ayrıca aynı öğretmenlerin, matematik dersinde
ölçme-değerlendirme yaparken, “her öğrenci
matematiği öğrenir” şeklindeki program ilkesini dikkate aldıkları,
·
Araştırmaya katılan matematik öğretmenlerinin,
değerlendirme için ölçme aracı hazırlarken, sınavdan önce test planı
hazırladıkları,
·
Sınavdan önce plan hazırlama konusunda, erkek
öğretmenler ile kıdemli öğretmenlerin daha duyarlı oldukları,
·
Öğretmenlerinin sınav sorularını
hazırlarken meslektaşlarının görüşlerini aldıkları; ancak öğrencilerinin
görüşlerini almadıkları,
·
Araştırmaya
katılan matematik öğretmenlerinin, değerlendirme yaparken, öğrencilerin
akademik başarılarının yanında, onların günlük çalışmalarını, öz güven ve öz düzenleme özelliklerini,
matematiğe yönelik tutumlarını, sosyal becerilerinin gelişim düzeyleri ve
estetik becerilerinin gelişim düzeylerini de dikkate almakta oldukları,
Araştırmada nihai olarak,
öğretmenlerin, öğretim sürecinde uygulamakla yükümlü bulundukları ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ölçme-değerlendirme öğesini
tam olarak benimsememelerinin konuyla ilgili bilgi yetersizliğinden
kaynaklandığı değerlendirmesi yapılmıştır. Bu öğretmenler, uyguladıkları mevcut
programın ölçme ve değerlendirme öğesinin öngördüğü bazı çağdaş
ilkeleri benimsemelerine rağmen, değerlendirme amacı ile ölçme aracı hazırlama
gibi bazı konularda hala geleneksel bir tutum içerisinde oldukları
anlaşılmaktadır. Bu çelişkili tavırların genel itibarıyla ölçme ve
değerlendirmeye yönelik çağdaş gelişme ve uygulamalarla ilgili konulardaki
bilgi yetersizliğine bağlanabileceği sonucuna varılmıştır.
Ortaöğretim matematik öğretim programı Matematikte ölçme ve değerlendirme Matematik öğretimi Program değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |