Bu çalışma, Manas Destanı’nı Joseph Campbell’in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu adlı kitabında üzerinde durulan “yola çıkış- erginlenme- geri dönüş” şeklinde özetlenen aşama arketipi bağlamında yeniden anlamlandırma denemesidir. Manas Destanı, Manas’ın “ayrılış- erginlenme-dönüş” arketiplerine uygun olarak bireyleşme mücadelesini vermesi ve “Yüce Birey”, “Anima”, “Animus”, “Gölge” ve “Yüce Ana” arketiplerini ele alması açısından önemlidir. “Yüce Birey” arketipi Alp Bakay, “Anima” ve “Animus” arketipleri Manas ve Kanıkey, “Gölge” arketipi Almambet, “Yüce Ana” arketipi Çıyırdı, Kanıkey ve Saykal vasıtasıyla metne taşınmıştır. Manas’ın kahramanlık yolculuğunda en büyük yardımcıları “Almambet”, “Çuvak” ve “Sırgak”; en büyük “tiran”ı Konurbay olmuştur. Metnin sonunda Manas, Konurbay tarafından öldürülmüştür. Çalışmada Manas tarafından başlatılan ve olgunluğa ulaştırılan kahramanlık mücadelesinin, Manas’ın ölümünün ardından oğlu Semetey’e emanet edildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışma, Manas Destanı’nı Joseph Campbell’in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu adlı kitabında üzerinde durulan “yola çıkış- erginlenme- geri dönüş” şeklinde özetlenen aşama arketipi bağlamında yeniden anlamlandırma denemesidir. Manas Destanı, Manas’ın “ayrılış- erginlenme-dönüş” arketiplerine uygun olarak bireyleşme mücadelesini vermesi ve “Yüce Birey”, “Anima”, “Animus”, “Gölge” ve “Yüce Ana” arketiplerini ele alması açısından önemlidir. “Yüce Birey” arketipi Alp Bakay, “Anima” ve “Animus” arketipleri Manas ve Kanıkey, “Gölge” arketipi Almambet, “Yüce Ana” arketipi Çıyırdı, Kanıkey ve Saykal vasıtasıyla metne taşınmıştır. Manas’ın kahramanlık yolculuğunda en büyük yardımcıları “Almambet”, “Çuvak” ve “Sırgak”; en büyük “tiran”ı Konurbay olmuştur. Metnin sonunda Manas, Konurbay tarafından öldürülmüştür. Çalışmada Manas tarafından başlatılan ve olgunluğa ulaştırılan kahramanlık mücadelesinin, Manas’ın ölümünün ardından oğlu Semetey’e emanet edildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Türk Dili ve Edebiyatı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |