Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİM ve ANADİLDE EĞİTİM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 113 - 122, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346492

Öz

Araştırmanın
amacı, MEB’e bağlı okullarda görevli olan öğretmenlerin çok kültürlülük ve çok
kültürlü eğitime ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseni ile yürütülen çalışma, 2014-2015 eğitim-öğretim
yılında Elazığ ilinde görev yapmakta olan 16 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Verilerin toplanması için açık uçlu görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonunda,
katılımcıların çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitim ile ilgili çoğunlukla
olumlu görüşlere sahip oldukları fakat bu kavramları yalnızca ırk ve dil bağlamında
ele aldıkları görülmüştür. Ayrıca, katılımcıların yarısına yakını, eğitimde
resmi dilden yana olduklarını bildirmişlerdir.

Kaynakça

  • Banks, J. A. (2004). Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Handbook of research on multicultural education (pp. 3–29). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Banks, J.A. (2010). MulticulturalEducation: Characteristics and Goals. J.A.Banks & C.H.M.Banks (Eds), Multicultural Education:Issues and Perspectives (pp.3-30) (7th Ed.). ABD: Wiley.
  • Başbay, A. & Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34(152).
  • Başbay, A., Kağnıcı, D.Y. ve Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies,8(3), 47-60.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (16. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27- 40.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, M.K. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 33-44.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G., ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Demir, S. (2012). Çokkültürlü Eğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4),s.1454-1475.
  • Ercan, A. (2013). Çokkültürlülüğün okul yönetimine etkisi: Mardin ili örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban Education Monographs [Online] http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm
  • Gibson, M. A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some concepts and assumptions. Anthropology & Education Quarterly, Special Anniversary, 15(1), 94-120. Karaçam, M. Ş. ve Koca, C. (2012). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülük Farkındalıkları. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 089-103.
  • Marangoz, G. (2014). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin çokkültürlü eğitime karşı algısı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı.
  • Marangoz, G., Aydın, H., & Adıgüzel, T. (2015). Perception of teachers against multicultural education. Turkish Studies, 10(7), 709-720.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA:Sage.
  • Nikels, H. J., Mims, G. A., & Mims, M. J. (2007). Allies against hate: A school-based diversity sensitivity training experience. The Journal for Specialists in Group Work, 32(2), 126-138.
  • Okoye-Johnson, O. (2011). Does multicultural education improve students’ racial attitudes? Implications for closing the achievement gap. Journal of Black Studies, 0021934711408901.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek (kültürel çeşitlilik ve siyasi teori). B. Tanrıseven, Çev. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Perkins, R. M. (2012). The multicultural awareness, knowledge, skills and attitudes of prospective teachers: A quantitative and heuristic phenomenologıcal study. Phd Thesis. University of Missouri-Kansas.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 154-164.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Şeker, B. D. (2006). Kente göç etmiş bir örneklemde kültüre uyum (kültürlenme) süreçleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 37, 229-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

An Investigation Of The Teachers' Viewpoints on Multicultural Education and Education in Mother Tongue

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 113 - 122, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346492

Öz

The aim of the research is to determine the opinions
of teachers who work at public schools governed by Ministry of Education, about
multiculturalism and multicultural education. The research designed with
phenomenological approach, which is one of the qualitative research methods was
conducted on 16 teachers who were working in Elazığ province in 2014-2015
academic year. The data were gathered by using open-ended five questions.
According to the research results, it was seen that the participants had mostly
positive opinions about multiculturalism and multicultural education, but they
only dealt with these concepts in the context of race and language. Besides,
nearly half of the participants reported that they are in favor of the official
language in education.

Kaynakça

  • Banks, J. A. (2004). Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Handbook of research on multicultural education (pp. 3–29). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Banks, J.A. (2010). MulticulturalEducation: Characteristics and Goals. J.A.Banks & C.H.M.Banks (Eds), Multicultural Education:Issues and Perspectives (pp.3-30) (7th Ed.). ABD: Wiley.
  • Başbay, A. & Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34(152).
  • Başbay, A., Kağnıcı, D.Y. ve Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies,8(3), 47-60.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (16. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27- 40.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, M.K. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 33-44.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G., ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Demir, S. (2012). Çokkültürlü Eğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4),s.1454-1475.
  • Ercan, A. (2013). Çokkültürlülüğün okul yönetimine etkisi: Mardin ili örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban Education Monographs [Online] http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm
  • Gibson, M. A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some concepts and assumptions. Anthropology & Education Quarterly, Special Anniversary, 15(1), 94-120. Karaçam, M. Ş. ve Koca, C. (2012). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülük Farkındalıkları. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 089-103.
  • Marangoz, G. (2014). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin çokkültürlü eğitime karşı algısı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Teknolojileri Anabilim Dalı.
  • Marangoz, G., Aydın, H., & Adıgüzel, T. (2015). Perception of teachers against multicultural education. Turkish Studies, 10(7), 709-720.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA:Sage.
  • Nikels, H. J., Mims, G. A., & Mims, M. J. (2007). Allies against hate: A school-based diversity sensitivity training experience. The Journal for Specialists in Group Work, 32(2), 126-138.
  • Okoye-Johnson, O. (2011). Does multicultural education improve students’ racial attitudes? Implications for closing the achievement gap. Journal of Black Studies, 0021934711408901.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek (kültürel çeşitlilik ve siyasi teori). B. Tanrıseven, Çev. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Perkins, R. M. (2012). The multicultural awareness, knowledge, skills and attitudes of prospective teachers: A quantitative and heuristic phenomenologıcal study. Phd Thesis. University of Missouri-Kansas.
  • Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational Sciences, 1 (1), 154-164.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Şeker, B. D. (2006). Kente göç etmiş bir örneklemde kültüre uyum (kültürlenme) süreçleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 37, 229-242.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Mukadder Boydak Özan

Dönüş Şengür

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boydak Özan, M., & Şengür, D. (2017). ÖĞRETMENLERİN ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİM ve ANADİLDE EĞİTİM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 113-122. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346492