Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANMADA ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 28 Sayı: 2, 137 - 155, 31.07.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.460932

Öz

Bu
araştırmanın amacı etkileşimli tahta kullanma açısından öğretmenlerin
yeterliliklerini cinsiyet, kıdem ve etkileşimli tahta kullanma saati
değişkenlerine göre genel yeterlilikler ve alt boyutları bağlamında
incelemektir. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır.



Araştırmanın
örneklemi 2014-2015 eğitim öğretim yılında Elazığ ili Merkez ilçede resmi
ortaöğretim kurumlarında görev yapan 490 (289 erkek, 201 kadın) öğretmenden oluşmaktadır.
Çalışmada ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 6 boyut ve
28 maddeden oluşan “Etkileşimli Tahta Kullanmada Öğretmen Yeterlilikleri Ölçeği”
kullanılmıştır.



Verilerden elde edilen
bulgulara göre, cinsiyet değişkenine göre etkileşimli tahta kullanma açısından öğretmen
genel yeterliliklerinde ve alt boyutlarında istatistiki olarak bir fark
olmadığı görülmektedir. Kıdem değişkenine göre etkileşimli tahta kullanma
öğretmen genel yeterliliklerinin, B1, B2, B4 ve B6 boyutlarında istatistiki
olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı, B3 ve B5 boyutlarında anlamlı
farklılığın olduğu görülmüştür. Etkileşimli tahta kullanma saati değişkenine
göre ise etkileşimli tahta kullanma öğretmen genel yeterliliklerinde ve tüm alt
boyutlarda anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Ortalamalara bakıldığında ise
öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanmada öğretmen genel yeterlilikleri ve alt
boyutlarında “çoğunlukla” yeterlilik düzeyinde görüş bildirdikleri görülmüştür. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,8(15), 457-471.
  • Akbaş, O. & Pektaş, H. M. (2011). The effects of using an interactive whiteboard on the academic achievement of university students. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(2), 1- 19.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Çelik, E. (2008). Eğitimciler Açısından Eğitimde Bilişim Teknolojileri Ve Otomasyon Sistemlerinin Kullanımına Bakış. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çoklar, M. (2012). Genel Öğretmen Yeterlilikleri İçerisinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Afyonkarahisar İli Örmeği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Yeterliliklerinin Öğretim Elemanı, Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Eliküçük, H. (2006). Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Süreçlerinde Teknoloji Kullanma Yeterlilikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fendi, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin teknoloji kullanım yeterliliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, Ö., Köse, S. ve Kara, İ. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Branş Öğretmenlerin Bilgisayar Okuryazarlığı, Bilgisayara Karşı Ve Bilgisayar Destekli Öğretime Karşı Tutum Araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 28–30 Eylül 2005, Denizli.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde Fatih Projesinin Öğretmenlerin Yeterlilik Durumları Açısından İncelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, İnönü Üniversitesi, Malatya, 2 - 4 Şubat.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. (3rd ed.). New York: Guilford Press.
  • Koca, M. (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kabul Ve Kullanımı Birleştirilmiş Modelinin Değişkenlerine Göre Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtoğlu, M.(2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretme-öğrenme sürecine entegrasyonu hakkındaki görüşlerinin yeniliğin yayılımı kuramı temelinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özerbaş, M. E. (2013). The effect of the use of interactive whiteboard on students’ motivation. Educational Research and Reviews, 8(7), 338-344
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin Derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimsek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Basın Yayın Dağıtım Ltd Sti.
  • Türel, Y. K. & Johnson, T. E. (2012). Teachers' Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning. Educational Technology & Society, 15 (1), 381–394.
  • Yalın, H.İ. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınevi.

An Investigation of Some Variables in Terms of Teacher’s Competencies about Using Interactive Whiteboard

Yıl 2018, Cilt: 28 Sayı: 2, 137 - 155, 31.07.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.460932

Öz

The purpose of this study is to investigate the
general competencies and sub-dimensions in terms of interacting with the
intended teachers according to gender, seniority, and interactive timetable
variables. This study was designed with descriptive models. The sample was
selected by using appropriate sampling of non- random sampling method. The
sample of this study consists of 490 (289 male, 201 female) teachers working at
secondary school located in the Centre of Elazığ in the academic year of
2014-2015. Data was collected through Teacher’s Competencies about Using
Interactive Whiteboard Scale -6 dimensions and 28 items- developed by
researchers. Data was analyzed by descriptive statistics, t-test and ANOVA.



According to the findings, the teacher’ scores about
all of dimensions and general competencies has been found no statistical
significant according to variable of gender. There was no statistically
significant in dimensions of B1, B2, B4, B6 and general competencies according
to variable of seniority. But, there was statistically significant in B3 and B5
dimensions according to variable of seniority. The teacher’ scores about all of
dimensions and general competencies has been found statistical significant
according to variable of Interactive timetable. When looking at the average, it
was seen that the teachers opinions reported on the "most" competence
level in general competencies and dimensions.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,8(15), 457-471.
  • Akbaş, O. & Pektaş, H. M. (2011). The effects of using an interactive whiteboard on the academic achievement of university students. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(2), 1- 19.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Çelik, E. (2008). Eğitimciler Açısından Eğitimde Bilişim Teknolojileri Ve Otomasyon Sistemlerinin Kullanımına Bakış. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çoklar, M. (2012). Genel Öğretmen Yeterlilikleri İçerisinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri: Afyonkarahisar İli Örmeği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Dursun, F. (2013). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Yeterliliklerinin Öğretim Elemanı, Öğretmen Adayı ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Eliküçük, H. (2006). Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Süreçlerinde Teknoloji Kullanma Yeterlilikleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Fendi, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin teknoloji kullanım yeterliliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kahraman, Ö., Köse, S. ve Kara, İ. (2005). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Branş Öğretmenlerin Bilgisayar Okuryazarlığı, Bilgisayara Karşı Ve Bilgisayar Destekli Öğretime Karşı Tutum Araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 28–30 Eylül 2005, Denizli.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde Fatih Projesinin Öğretmenlerin Yeterlilik Durumları Açısından İncelenmesi. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, İnönü Üniversitesi, Malatya, 2 - 4 Şubat.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. (3rd ed.). New York: Guilford Press.
  • Koca, M. (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kabul Ve Kullanımı Birleştirilmiş Modelinin Değişkenlerine Göre Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtoğlu, M.(2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretme-öğrenme sürecine entegrasyonu hakkındaki görüşlerinin yeniliğin yayılımı kuramı temelinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özerbaş, M. E. (2013). The effect of the use of interactive whiteboard on students’ motivation. Educational Research and Reviews, 8(7), 338-344
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin Derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimsek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Basın Yayın Dağıtım Ltd Sti.
  • Türel, Y. K. & Johnson, T. E. (2012). Teachers' Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning. Educational Technology & Society, 15 (1), 381–394.
  • Yalın, H.İ. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Vildan Donmuş Kaya

Ezlam Pepeler

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Donmuş Kaya, V., & Pepeler, E. (2018). ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANMADA ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 137-155. https://doi.org/10.18069/firatsbed.460932