The concept of the thing-in-itself is one of the most important notions in The Critique of Pure Reason. Kant’s transcendental idealism aims to approach the problem of “how knowledge arises” in a completely different way from previous philosophical systems. The most fundamental aspect that distinguishes transcendental idealism in its approach is Kant’s interpretation of the duality between the thing-in-itself and appearance. Many philosophers who have either defended or rejected Kant’s philosophy have especially discussed the concept of the thing-in-itself, and from this concept, have developed philosophical positions critical of Kant. One of the philosophers who criticized Kant starting from the concept of the thing-in-itself is Nietzsche. According to him, just as in Plato’s distinction between the world of appearances and the intelligible realm, there is also a dualism in Kant’s epistemology. This dualism forms the basis of metaphysical thought, which emphasizes the idea that beneath appearances lies a deeper truth. In this study, Nietzsche’s multifaceted critiques of Kant’s concept of the thing-in-itself and the arguments he put forward against it will be examined, and the extent to which these arguments accurately represent Kant’s notion of the thing-in-itself will be discussed.
Kendinde şey kavramı Saf Aklın Eleştirisi’nin en önemli kavramlarından biridir. Kant’ın transendental idealizmi, ‘bilginin nasıl meydana geldiği’ sorununu daha önceki felsefi sistemlere göre tamamen farklı bir şekilde ele almayı amaçlar. Transendental idealizmi, konuyu ele alış tarzı bakımından daha farklı bir noktada konumlandıran en temel yaklaşım Kant’ın kendinde şey ile ‘görünüş’ ikiliğine getirdiği yorumdur. Kant felsefesini savunan ya da reddeden birçok filozof özellikle kendinde şey kavramını tartışmış ve kendinde şey kavramından hareketle Kant’ı eleştiren bir felsefi tutum içine girmiştir. Kendinde şey kavramından yola çıkarak Kant’ı eleştiren filozoflardan biri de Nietzsche’dir. Ona göre Platon’un görünüşler ve düşünülür alan ayrımında olduğu gibi Kant epistemolojisinde de bir ikilik vardır. Bu ikilik görünüşlerin altında bir hakikat olduğu fikrini vurgulayan metafizik düşüncenin temelidir. Bu çalışmada Nietzsche’nin Kant’ın kendinde şey kavramına çok yönlü eleştirileri ve kavrama karşıt ileri sürdüğü birtakım argümanlar incelenecek, bu argümanların Kant’ın kendinde şey kavramını ne ölçüde temsil ettiği tartışılacaktır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | 18. Yüzyıl Felsefesi, 19. Yüzyıl Felsefesi, Kıta Felsefesi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 42 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.