Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining of Domestic Tourists’ Attitudes Towards Gastronomic Tourism in Terms of Demographic Attributes: The Case of Gaziantep

Yıl 2019, , 366 - 380, 27.03.2019
https://doi.org/10.32958/gastoria.532807

Öz

Gastronomic tourism provides significant motivation that prompts individuals. Gastronomic tourism has an important role in joining tourism activities and destination preferences. At the same time, it is seen that demographic attributes are determinative of the attitudes for gastronomic tourism. The research focuses on determining of domestic tourists’ attitudes for gastronomic
tourism in Gaziantep and examining the attitudes with regards to demographic attributes. Questionnaire technique was used for data gathering and face-toface questionnaire forms were conducted on 401 domestic tourists in Gaziantep. According to the findings; it was ascertained that domestic tourists’ attitudes for gastronomic tourism in Gaziantep were highly positive and these attitudes varied across age, education and income levels, but they didn’t vary across gender.

Kaynakça

  • Akın, A. (2018). Gaziantep’in Gastronomi Şehri Olarak Belirlenmesinde Demografik Değişkenlerin Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 299-316.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G.(2015).Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurlar. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aksu M., Diker O., Korkmaz C.I. (2018). An Analysis of The Relationship between Destination Marketing and Gastronomy Tourism in: Social Sciences Researches in Globalizing World. R. Efe, M. Rusev, E. Straus, C. Avcıkurt, A. Soykan, B. Parlak (Editörler). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press, ss.477-487.
  • Altınel, H. (2009). Gastronomide Menü Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. ve Köse, Z. (2016). Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizmi’nin Önemi: Bozcaada Örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 120-132.
  • Bekar, A. Ve Belpınar, A. (2015). Turistlerin Gastronomi Turizmine İlişkin Görüşlerinin Milliyetlerine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 10(38), 6519-6530.
  • Bekar, A., Kılıç, B. ve Şahin, Ö. (2011). Gastro Turizm ve Turistik Tüketicilerin Gastro Turizme Yönelik Görüşleri. 12. Ulusal Turizm Kongresi. 30 Kasım-4 Aralık, Akçakoca: 516-524.
  • Bozok, D. ve Kahraman, K. (2015). Kırsal Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Rolü. Balıkesir:Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5 (1): 85-90.
  • Canizares, S. S ve Guzman L. T.(2012), Gastronomy as a Tourism Resource: Profile of the Culinary Tourist, Current Issues in Tourism, 15 (3): 229-245.
  • Chaney, S. ve Ryan, C. (2012). Analyzing the Evolution of Singapore’s World Gourmet Summit: An Example of Gastronomic Tourism, International Journal of Hospitality Management, 31: 309– 318.
  • Chang, R.C.Y., Kivela, J. ve Mak, A.H.N. (2011). Attributes that influence the evaluation of travel dining experience: when east meets west. Tourism Management, 32, 307-316.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, F.C., Peres, R. (2008). The determinants of gastronomic tourists’ satisfaction: a second-order factor analysis. Food service Journal, Vol. 19 (3), p164-176.
  • Cohen, E. and Avieli, N. (2004). Food in tourism: attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31 (4), 755–778.
  • Cömert, M. & Özkaya, F. D., (2014). Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2(2), 62-66.
  • Çelik, M. ve Aksoy, M. (2017). Yerli Turistlerin Gastronomi Turizmine Yönelik Tutumları: Şanlıurfa Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5(3), 422-434.
  • Çevik, S. ve Saçılık, M. Y. (2011). Destinasyonun Rekabet Avantajı Elde Etmesinde Gastronomi Turizminin Rolü: Erdek Örneği. 12. Ulusal Turizm Kongresi, 30 Kasım-4 Aralık 2011, 503-515.
  • Doğdubay, M., Sarıoğlan, M., ve Saatçi, G. (2011). Destinasyon Pazarlamasında Yerel Yönetimlerin Gastronomik Öğeleri Kullanma Eğilimlerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. V.Ulusal Gastronomi Sempozyumu, Antalya.
  • Durlu-Özkaya, F., & Can, A. (2012). Gastronomi Turizminin Destinasyon Pazarlamasına Etkisi. Türktarım, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Dergisi, 206, 28-33.
  • Du Rand, G. E. (2006). The Role of Local Food in Destination Marketing, A South African Situational Analysis. Degree Doctor of Philosophy. University of Pretoria, Department of Tourism Management.
  • DuRand, G. ve Heath, E. (2006). Towards a Framework For Food Tourism As An Element Of Destination Marketing, Current Issues in Tourism, 9: 206–34
  • Fox, R. (2007). Reinventing the Gastronomic Identity of CroatianTourist Destinations, International Journal of Hospitality Management, 26: 546–559.
  • Gaziantep Ticaret Odası, (2011). Hayat Boyu Rekabet Projesi, Turizm ve Hayat Boyu Öğrenme Açısından Gaziantep İli Mevcut Durum Analiz Raporu.
  • Gillespie, C. ve Cousins, J. A. (2001). European Gastronomy into the 21st Century, Burlington (USA): Butterworth- Heinemann.Giritlioğlu, İ. ve Karaman, M. (2017). Gaziantep Mutfağına Yerli Turistlerin Bakış Açılarına Yönelik Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 389-414.
  • Gross, M. J., Brien, C. ve Brown, G. (2008). Examining The Dimensions Of A Lifestyle Tourism Destination. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 2 (1): 44–66.
  • Guzman, T.L. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, Tourism and destination differentiation: a casestudy in Spain. Review of Economics& Finance, September, 63-72.
  • Güler, S. ve Olgaç, S. (2010). Lisans Düzeyinde Eğitim Gören Öğrencilerin Türk Mutfağının Tanıtım ve Pazarlanmasına İlişkin Görüşleri (Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (28), 227-238.
  • Gülcan, B., Güçer, E., Oktay, K., Kızanıklı, M.M. (2017). Orta Asya Türk Devletlerinde Türkiye’nin Turistik İmajı: Kırgızistan ve Kazakistan’da Bir Alan Araştırması, 81, 105-137.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, K.,G. ve Giritoğlu, İ. (2009). Yiyecek İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyet Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı: Balıkesir Örneği. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu 17-18 Nisan, Antalya.
  • Hall, M. ve Sharples, L. (2003). Food Tourism Around The World, İçinde M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne, The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to theTourism of Taste (ss. 1-25). Londra: Butterworth Heinemann.
  • Harrington, R. J. ve Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary Tourism: A Case Study of the Gastronomic Capital, Journal of CulinaryScience&Technology, 8: 14-32.
  • Horng, J. ve Tsai, C. (2010). Government web sites for promoting East Asian culinary tourism: a cross-nationalanalysis. Tourism Management, 31, 74-85.
  • Horng, J., Horng, S., ve Tsai, C., J. (2012). Culinary Tourism Strategic Development: an Asia-Pacific Perspective. International Journal Of Tourism Research, 14, 40–55.
  • Kargiglioğlu, Ş. ve Akbaba, A. (2016). Yerli Gastro turistlerin Eğitim Seviyeleri ve Yaş Gruplarına Göre Destinasyondaki Gastronomi Turizmi Etkinliklerine Katılımları: Gaziantep'i Ziyaret Eden Gastro Turistler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 4(1) 87-95.
  • Kim, Y.G., Eves, A. Ve Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: a grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kivela, J. ve Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination, Journal of Hospitality and Tourism Research 30: 354–77.
  • Küçükaltan, G. (2009). Küreselleşme Sürecinde Gastronomide Yöresel Tatların Turistlerin Destinasyon Tercihlerine ve Ülke Ekonomilerine Etkileri. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri, 17-18 Nisan Antalya.
  • Lin, Y. C., Pearson, E. T. ve Liping, A. (2011). Food As A Form Of Destination Identitiy: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism And HospitalityResearch, 11 (1): 30-48.
  • McKrecher, B., Okumuş F., ve Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook The Numbers. Journal of Travel &Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Nam, J. H. ve Lee, T. J. (2011). Foreign Travelers’ Satisfaction with Traditional Korean Restaurants, International Journal of Hospitality Management, 30, 982-989.
  • Öksüz, E.N. (2017). Gaziantep Şehrinin Destinasyon Marka İmajı ve Destinasyon Aidiyeti: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Özdemir, B. ve Kınay, F. (2004). Yabancı Ziyaretçilerin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya’yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 25-28.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards A Structural Model of The Tourist Experience: An Illustration From Food Experiences in Tourism. 25(3), 297 -330.
  • Santich, B. (2004). TheStudy of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training, Hospitality Management, 23: 15-24.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesiAnatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Scarpato, R. (2002). Tourism Gastronomy, İçinde A-M Hjalager ve G. Richards (Editörler). Gastronomy as a Tourist Product: The Perspectives of Gastronomy Studies. (51-59) Londra: Routledge.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Busines. New York: John Wiley High Education Press.
  • Shenoy, S. S. (2005). Food tourism and the culinary tourist. Unpublished Doctora Thesis. ClemsonUniversity, Canada.
  • Sorokina, A. (2016). Typology of Gastronomy Tourists And Tourism.Unpublished Master Thesis. International Hellenic University School Of Economics, Business Administration & Legal Studies: Thermi.
  • Şahin, G. G. ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şanlıer, N., Cömert, M., ve Özkaya, D. F. (2012). Gençlerin Türk Mutfağına Bakış Açısı. Milli Folklor, 24 (94),152-161.
  • Şimşek, A. ve Selçuk, G. N. (2018). Gastro-turistlerin Tipolojisinin Belirlenmesi: Gaziantep Ölçeğinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 28-43.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multi variate Statistics. Boston: Pearson.
  • Wolf, E. (2006). Culinary tourism: the hidden harvest. Dubuque, IA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Wilkins, J. ve Hill, S. (1994). The Life of Luxury. Blackawton, Totnes: Prospect Books.
  • Yüncü, H. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı: Yerel Değerler ve Yayla Turizmi içinde (s. 28-34). Şengel, S. (Edt.) Detay Anatolia Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Zgurovskı, K. ve Akın, A. (2016). Spor Turizminin Gelişimine Yönelik Alan Araştırması (Gaziantep örneği). Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13 (1), 47-59.

YERLİ TURİSTLERİN GASTRONOMİ TURİZMİNE YÖNELİK TUTUMLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: GAZİANTEP ÖRNEĞİ

Yıl 2019, , 366 - 380, 27.03.2019
https://doi.org/10.32958/gastoria.532807

Öz

Gastronomi turizmi bireyleri harekete geçiren önemli bir seyahat motivasyonu sağlamaktadır. Bireylerin turizm faaliyetlerine katılmada ve destinasyon tercihlerinde, gastronomi turizminin rolü büyüktür. Bununla birlikte demografik özelliklerin gastronomi turizmine yönelik tutumlar üzerinde belirleyici olduğu görülmektedir. Bu araştırma, yerli turistlerin Gaziantep’in gastronomi turizmine yönelik tutumlarının belirlenmesi ve bu tutumların demografik özellikler açısından incelenmesi üzerine odaklanmaktadır. Araştırma Gaziantep’e gelen yerli turistler üzerinde uygulanmış ve veri toplamada anket tekniğinden faydalanılmıştır. Bu kapsamda 401 yerli turiste yüz-yüze şekilde anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; yerli turistlerin Gaziantep’in gastronomi turizmine yönelik tutumlarının oldukça olumlu olduğu belirlenirken, bu tutumların yaş, eğitim ve gelir seviyesi açısından farklı değerlendirildiği, cinsiyet açısından ise bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, A. (2018). Gaziantep’in Gastronomi Şehri Olarak Belirlenmesinde Demografik Değişkenlerin Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 299-316.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G.(2015).Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurlar. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Aksu M., Diker O., Korkmaz C.I. (2018). An Analysis of The Relationship between Destination Marketing and Gastronomy Tourism in: Social Sciences Researches in Globalizing World. R. Efe, M. Rusev, E. Straus, C. Avcıkurt, A. Soykan, B. Parlak (Editörler). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press, ss.477-487.
  • Altınel, H. (2009). Gastronomide Menü Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. ve Köse, Z. (2016). Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizmi’nin Önemi: Bozcaada Örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 120-132.
  • Bekar, A. Ve Belpınar, A. (2015). Turistlerin Gastronomi Turizmine İlişkin Görüşlerinin Milliyetlerine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Yasar University, 10(38), 6519-6530.
  • Bekar, A., Kılıç, B. ve Şahin, Ö. (2011). Gastro Turizm ve Turistik Tüketicilerin Gastro Turizme Yönelik Görüşleri. 12. Ulusal Turizm Kongresi. 30 Kasım-4 Aralık, Akçakoca: 516-524.
  • Bozok, D. ve Kahraman, K. (2015). Kırsal Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Rolü. Balıkesir:Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5 (1): 85-90.
  • Canizares, S. S ve Guzman L. T.(2012), Gastronomy as a Tourism Resource: Profile of the Culinary Tourist, Current Issues in Tourism, 15 (3): 229-245.
  • Chaney, S. ve Ryan, C. (2012). Analyzing the Evolution of Singapore’s World Gourmet Summit: An Example of Gastronomic Tourism, International Journal of Hospitality Management, 31: 309– 318.
  • Chang, R.C.Y., Kivela, J. ve Mak, A.H.N. (2011). Attributes that influence the evaluation of travel dining experience: when east meets west. Tourism Management, 32, 307-316.
  • Correia, A., Moital, M., Da Costa, F.C., Peres, R. (2008). The determinants of gastronomic tourists’ satisfaction: a second-order factor analysis. Food service Journal, Vol. 19 (3), p164-176.
  • Cohen, E. and Avieli, N. (2004). Food in tourism: attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31 (4), 755–778.
  • Cömert, M. & Özkaya, F. D., (2014). Gastronomi Turizminde Türk Mutfağının Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2(2), 62-66.
  • Çelik, M. ve Aksoy, M. (2017). Yerli Turistlerin Gastronomi Turizmine Yönelik Tutumları: Şanlıurfa Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5(3), 422-434.
  • Çevik, S. ve Saçılık, M. Y. (2011). Destinasyonun Rekabet Avantajı Elde Etmesinde Gastronomi Turizminin Rolü: Erdek Örneği. 12. Ulusal Turizm Kongresi, 30 Kasım-4 Aralık 2011, 503-515.
  • Doğdubay, M., Sarıoğlan, M., ve Saatçi, G. (2011). Destinasyon Pazarlamasında Yerel Yönetimlerin Gastronomik Öğeleri Kullanma Eğilimlerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. V.Ulusal Gastronomi Sempozyumu, Antalya.
  • Durlu-Özkaya, F., & Can, A. (2012). Gastronomi Turizminin Destinasyon Pazarlamasına Etkisi. Türktarım, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Dergisi, 206, 28-33.
  • Du Rand, G. E. (2006). The Role of Local Food in Destination Marketing, A South African Situational Analysis. Degree Doctor of Philosophy. University of Pretoria, Department of Tourism Management.
  • DuRand, G. ve Heath, E. (2006). Towards a Framework For Food Tourism As An Element Of Destination Marketing, Current Issues in Tourism, 9: 206–34
  • Fox, R. (2007). Reinventing the Gastronomic Identity of CroatianTourist Destinations, International Journal of Hospitality Management, 26: 546–559.
  • Gaziantep Ticaret Odası, (2011). Hayat Boyu Rekabet Projesi, Turizm ve Hayat Boyu Öğrenme Açısından Gaziantep İli Mevcut Durum Analiz Raporu.
  • Gillespie, C. ve Cousins, J. A. (2001). European Gastronomy into the 21st Century, Burlington (USA): Butterworth- Heinemann.Giritlioğlu, İ. ve Karaman, M. (2017). Gaziantep Mutfağına Yerli Turistlerin Bakış Açılarına Yönelik Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 389-414.
  • Gross, M. J., Brien, C. ve Brown, G. (2008). Examining The Dimensions Of A Lifestyle Tourism Destination. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 2 (1): 44–66.
  • Guzman, T.L. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, Tourism and destination differentiation: a casestudy in Spain. Review of Economics& Finance, September, 63-72.
  • Güler, S. ve Olgaç, S. (2010). Lisans Düzeyinde Eğitim Gören Öğrencilerin Türk Mutfağının Tanıtım ve Pazarlanmasına İlişkin Görüşleri (Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (28), 227-238.
  • Gülcan, B., Güçer, E., Oktay, K., Kızanıklı, M.M. (2017). Orta Asya Türk Devletlerinde Türkiye’nin Turistik İmajı: Kırgızistan ve Kazakistan’da Bir Alan Araştırması, 81, 105-137.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, K.,G. ve Giritoğlu, İ. (2009). Yiyecek İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyet Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı: Balıkesir Örneği. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu 17-18 Nisan, Antalya.
  • Hall, M. ve Sharples, L. (2003). Food Tourism Around The World, İçinde M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne, The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to theTourism of Taste (ss. 1-25). Londra: Butterworth Heinemann.
  • Harrington, R. J. ve Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary Tourism: A Case Study of the Gastronomic Capital, Journal of CulinaryScience&Technology, 8: 14-32.
  • Horng, J. ve Tsai, C. (2010). Government web sites for promoting East Asian culinary tourism: a cross-nationalanalysis. Tourism Management, 31, 74-85.
  • Horng, J., Horng, S., ve Tsai, C., J. (2012). Culinary Tourism Strategic Development: an Asia-Pacific Perspective. International Journal Of Tourism Research, 14, 40–55.
  • Kargiglioğlu, Ş. ve Akbaba, A. (2016). Yerli Gastro turistlerin Eğitim Seviyeleri ve Yaş Gruplarına Göre Destinasyondaki Gastronomi Turizmi Etkinliklerine Katılımları: Gaziantep'i Ziyaret Eden Gastro Turistler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism And Gastronomy Studies, 4(1) 87-95.
  • Kim, Y.G., Eves, A. Ve Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: a grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kivela, J. ve Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination, Journal of Hospitality and Tourism Research 30: 354–77.
  • Küçükaltan, G. (2009). Küreselleşme Sürecinde Gastronomide Yöresel Tatların Turistlerin Destinasyon Tercihlerine ve Ülke Ekonomilerine Etkileri. 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri, 17-18 Nisan Antalya.
  • Lin, Y. C., Pearson, E. T. ve Liping, A. (2011). Food As A Form Of Destination Identitiy: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism And HospitalityResearch, 11 (1): 30-48.
  • McKrecher, B., Okumuş F., ve Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook The Numbers. Journal of Travel &Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Nam, J. H. ve Lee, T. J. (2011). Foreign Travelers’ Satisfaction with Traditional Korean Restaurants, International Journal of Hospitality Management, 30, 982-989.
  • Öksüz, E.N. (2017). Gaziantep Şehrinin Destinasyon Marka İmajı ve Destinasyon Aidiyeti: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Özdemir, B. ve Kınay, F. (2004). Yabancı Ziyaretçilerin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya’yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 25-28.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2004). Towards A Structural Model of The Tourist Experience: An Illustration From Food Experiences in Tourism. 25(3), 297 -330.
  • Santich, B. (2004). TheStudy of Gastronomy and Its Relevance to Hospitality Education and Training, Hospitality Management, 23: 15-24.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesiAnatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Scarpato, R. (2002). Tourism Gastronomy, İçinde A-M Hjalager ve G. Richards (Editörler). Gastronomy as a Tourist Product: The Perspectives of Gastronomy Studies. (51-59) Londra: Routledge.
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Busines. New York: John Wiley High Education Press.
  • Shenoy, S. S. (2005). Food tourism and the culinary tourist. Unpublished Doctora Thesis. ClemsonUniversity, Canada.
  • Sorokina, A. (2016). Typology of Gastronomy Tourists And Tourism.Unpublished Master Thesis. International Hellenic University School Of Economics, Business Administration & Legal Studies: Thermi.
  • Şahin, G. G. ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak Gastronomi Turizmi: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şanlıer, N., Cömert, M., ve Özkaya, D. F. (2012). Gençlerin Türk Mutfağına Bakış Açısı. Milli Folklor, 24 (94),152-161.
  • Şimşek, A. ve Selçuk, G. N. (2018). Gastro-turistlerin Tipolojisinin Belirlenmesi: Gaziantep Ölçeğinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 28-43.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multi variate Statistics. Boston: Pearson.
  • Wolf, E. (2006). Culinary tourism: the hidden harvest. Dubuque, IA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Wilkins, J. ve Hill, S. (1994). The Life of Luxury. Blackawton, Totnes: Prospect Books.
  • Yüncü, H. (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı: Yerel Değerler ve Yayla Turizmi içinde (s. 28-34). Şengel, S. (Edt.) Detay Anatolia Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Zgurovskı, K. ve Akın, A. (2016). Spor Turizminin Gelişimine Yönelik Alan Araştırması (Gaziantep örneği). Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13 (1), 47-59.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenk Murat Koçoğlu 0000-0002-9888-6051

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2019
Kabul Tarihi 27 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, C. M. (2019). YERLİ TURİSTLERİN GASTRONOMİ TURİZMİNE YÖNELİK TUTUMLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: GAZİANTEP ÖRNEĞİ. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(2), 366-380. https://doi.org/10.32958/gastoria.532807