BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 13 - 25, 09.12.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dans kavramına ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırma nitel modelde hazırlanmış olup olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 57 öğrenci katılmıştır. Veriler metafor soru sorma kalıbı olan “Dans …….. gibidir. Çünkü …………” şeklinde verilen açık uçlu bir soru ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin dans kavramını nasıl algılandığına ilişkin verilere ulaşılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre toplam 25 çeşit metafor elde edilmiştir, bu metaforlar 3 kategori altında değerlendirilmiştir. En fazla belirtilen metafor “hayat” olduğu gözlemlenirken, katılımcıların çoğunlukla olumlu metaforlar geliştirdiği saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Akkaya, E. (2012). Ortaöğretim öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aktaş, G.,(1999).Temel Dans Eğitimi. Ege Üniversitesi Basımevi.İzmir,4.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB). İstanbul:EDAM, 3(10), 1293-1322.
  • Aydın, İ. H. (2006).Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 9-22.
  • Ayyıldız, T., Gökyürek, B. (2016). Examination Of Leisure Satisfaction Levels Of Individuals Particıpating In Recreative Dance Activities. Science, Movement and Health, 16(2), 147-155, 2016.
  • Bakacak, Ç. (2015) Akademia’da Metafor Sınavı: Platon’da Metafor, Şiddet, Siyaset. FLSF(Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 20, 227-250.
  • Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri: Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 84.
  • Camadan, F., Kahveci, G.(2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene (Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB). İstanbul:EDAM, 3(13), 1371-1392.
  • Cantekin D.(2011) Dansta kullanılan hareketle ilgili terimlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çelikkaya, T., Yakar, H. (2015). Perceptions of Social Studies Preservice Teachers related to the Concept of Social Studies: Metaphor Analysis Sample. International Online Journal of Educational Sciences; 7 (4), 188-207.
  • Çetin, M., Evcim, U. (2009). Örgütsel kültürün algılanmasında metaforların rolü. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi,185-220.
  • Demirtaş, H. (2014). Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Samsun:19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1 (33).
  • Demirtaş, H., Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin metaforları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi.22(3), 1279-1300.
  • Döş, İ. (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(3),607 -629.
  • Emiroğlu, K., Aydın, S.(2003). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi, 204-205.
  • Erdem, F. (2010). Örgüt Kültürünün Kök Metaforlarla Keşfi: Üniversite Gerçekliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Yönetim Araştırmaları Dergisi,10(1-2), 71-96.
  • Ertan Kantos, Z. (2011). Örgüt Metaforlarında Liderlik: Kavramsal Bir Çözümleme. Eğitim ve Bilim Araştırmaları Dergisi. 1(1),135-159.
  • Galioğlu, A. (2007).İzmir’deki Latin Kursları ve Dans Pratiğinin İçerdiği Cinsellik. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.1.
  • Geçit, Y., Gençer, G. (2015). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği).Marmara Coğrafya Dergisi.23,1-19.
  • Gökyürek, B. (2016). An Analysis of Leisure Attitudes of the Individuals Participating in Dance Activities and the Relationship between Leisure Attitude and Life Satisfaction”. International Journal Of Environmental & Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Güveli,E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education.2(2),140-159.
  • Hacıfazlıoğlu,Ö., Karadeniz,Ş., Dalgıç,G.(2011). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliğine İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 1(1),97-121.
  • Hugel F.,Cadopi M.,Perrin P. (1999) . Postural control of ballet dancers: a specific use of visual input for artistic purposes. International Journal Sports Medicine,20: 86-92.
  • Karaçam, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi. University of Gaziantep Journal of Social Sciences. 13(2),545-572.
  • Karaşahinoğlu, T. (2015). Ortaokullarda Beden Eğitimi Öğretmenine İlişkin Metaforik Algılar.Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü.Yüksek Lisans Tezi, Ankara,31.
  • Koç, M., Murathan, F., Yetiş, Ü., Murathan, T. (2015). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin spor kavramına ilişkin algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 294 303.
  • Littlemore, J., (2004). Conceptual Metaphor as a Vehicle for Promoting Critical Thinking Skills Amongst International Students, Directions for the Future: Directions in English for Academic Purposes, Ed.: L. Sheldon, Oxford Peter Language, Birmingham, 44.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., Saban, A.(2006).Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2),509-522.
  • Saban, A.(2008).Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 14(55),459-496.
  • Soysal, D., Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012,9(19):287-306
  • Toker Gökçe, A., Bülbül, T. (2014). Okul Bir İnsan Bedenidir: Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Algılarına Yönelik Bir Metafor Çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD),1(4).
  • Tortop, H. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3(2),153-160.
  • Tüzel, E., Şahin, D. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Journal of Social Sciences / Sosyal Bilimler Dergisi.7 (17), 355-396.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. İstanbul:JTEE. 2(1),229-256.
  • Yanık E.(2010) Dans ve İletişim. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yar, M. A. (2013). Okul Uygulaması Dersine Yönelik Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Sahip Oldukları Metaforlar. Journal of Teacher Education and Educators. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 2(2), 249-274.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zeren, M. G. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Gözü İle Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması. Eastern Geographical Review.20 (33), 189-207.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 13 - 25, 09.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, E. (2012). Ortaöğretim öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aktaş, G.,(1999).Temel Dans Eğitimi. Ege Üniversitesi Basımevi.İzmir,4.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB). İstanbul:EDAM, 3(10), 1293-1322.
  • Aydın, İ. H. (2006).Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 9-22.
  • Ayyıldız, T., Gökyürek, B. (2016). Examination Of Leisure Satisfaction Levels Of Individuals Particıpating In Recreative Dance Activities. Science, Movement and Health, 16(2), 147-155, 2016.
  • Bakacak, Ç. (2015) Akademia’da Metafor Sınavı: Platon’da Metafor, Şiddet, Siyaset. FLSF(Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 20, 227-250.
  • Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri: Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 84.
  • Camadan, F., Kahveci, G.(2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene (Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB). İstanbul:EDAM, 3(13), 1371-1392.
  • Cantekin D.(2011) Dansta kullanılan hareketle ilgili terimlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çelikkaya, T., Yakar, H. (2015). Perceptions of Social Studies Preservice Teachers related to the Concept of Social Studies: Metaphor Analysis Sample. International Online Journal of Educational Sciences; 7 (4), 188-207.
  • Çetin, M., Evcim, U. (2009). Örgütsel kültürün algılanmasında metaforların rolü. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi,185-220.
  • Demirtaş, H. (2014). Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği). 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Samsun:19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1 (33).
  • Demirtaş, H., Çoban, D. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarına ilişkin metaforları. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi.22(3), 1279-1300.
  • Döş, İ. (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(3),607 -629.
  • Emiroğlu, K., Aydın, S.(2003). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi, 204-205.
  • Erdem, F. (2010). Örgüt Kültürünün Kök Metaforlarla Keşfi: Üniversite Gerçekliği Üzerine Nitel Bir Araştırma. Yönetim Araştırmaları Dergisi,10(1-2), 71-96.
  • Ertan Kantos, Z. (2011). Örgüt Metaforlarında Liderlik: Kavramsal Bir Çözümleme. Eğitim ve Bilim Araştırmaları Dergisi. 1(1),135-159.
  • Galioğlu, A. (2007).İzmir’deki Latin Kursları ve Dans Pratiğinin İçerdiği Cinsellik. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.1.
  • Geçit, Y., Gençer, G. (2015). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği).Marmara Coğrafya Dergisi.23,1-19.
  • Gökyürek, B. (2016). An Analysis of Leisure Attitudes of the Individuals Participating in Dance Activities and the Relationship between Leisure Attitude and Life Satisfaction”. International Journal Of Environmental & Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Güveli,E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education.2(2),140-159.
  • Hacıfazlıoğlu,Ö., Karadeniz,Ş., Dalgıç,G.(2011). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliğine İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 1(1),97-121.
  • Hugel F.,Cadopi M.,Perrin P. (1999) . Postural control of ballet dancers: a specific use of visual input for artistic purposes. International Journal Sports Medicine,20: 86-92.
  • Karaçam, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi. University of Gaziantep Journal of Social Sciences. 13(2),545-572.
  • Karaşahinoğlu, T. (2015). Ortaokullarda Beden Eğitimi Öğretmenine İlişkin Metaforik Algılar.Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü.Yüksek Lisans Tezi, Ankara,31.
  • Koç, M., Murathan, F., Yetiş, Ü., Murathan, T. (2015). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin spor kavramına ilişkin algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 294 303.
  • Littlemore, J., (2004). Conceptual Metaphor as a Vehicle for Promoting Critical Thinking Skills Amongst International Students, Directions for the Future: Directions in English for Academic Purposes, Ed.: L. Sheldon, Oxford Peter Language, Birmingham, 44.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage Publications.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., Saban, A.(2006).Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2),509-522.
  • Saban, A.(2008).Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 14(55),459-496.
  • Soysal, D., Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012,9(19):287-306
  • Toker Gökçe, A., Bülbül, T. (2014). Okul Bir İnsan Bedenidir: Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Algılarına Yönelik Bir Metafor Çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD),1(4).
  • Tortop, H. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3(2),153-160.
  • Tüzel, E., Şahin, D. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Journal of Social Sciences / Sosyal Bilimler Dergisi.7 (17), 355-396.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. İstanbul:JTEE. 2(1),229-256.
  • Yanık E.(2010) Dans ve İletişim. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yar, M. A. (2013). Okul Uygulaması Dersine Yönelik Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Sahip Oldukları Metaforlar. Journal of Teacher Education and Educators. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 2(2), 249-274.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zeren, M. G. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Gözü İle Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması. Eastern Geographical Review.20 (33), 189-207.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Tebessüm Ayyıldız

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayyıldız, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.