Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2017, , 1041 - 1060, 27.12.2017
https://doi.org/10.17152/gefad.303842

Öz

Bu araştırmada lise öğrencilerinin okul algısı ile okul terk eğilimleri
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılında
öğrenimine devam eden 641 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak “Okul Algısı Ölçeği” (OAÖ) ve “Okul Yaşantıları Ölçeği” (OYÖ)
kullanılmıştır. Veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon gibi
betimsel istatistiklerin yanı sıra doğrulayıcı faktör analizi (DFA), çoklu
korelasyon ve çoklu regresyon teknikleri ile analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda öğrencilerin okulu orta düzeyde baskı yeri, koruma-geliştirme yeri ve
yuva olarak algıladıkları, okul terk eğilimlerinin düşük düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Okul algısının baskı yeri boyutu ile okula yönelik olumsuz
tutumlar arasında orta düzeyde pozitif yönlü, koruma-geliştirme yeri ve yuva
boyutları ile okul terk eğiliminin tüm boyutları arasında düşük düzeyde negatif
yönlü anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca okul algısının, okul terk
eğiliminin anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, E. (2012). Ortaöğretim öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools. (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bayhan, G., Dalgıç, G. (2012). Liseyi Terk Eden Öğrencilerin Tecrübelerine Göre Okul Terki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 107-130.
  • Bülbül, T., Gökçe-Toker, A. (2015). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Metaforik Okul Algıları: İşlevselci Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 16(2), 273-291
  • Cole, D. A. (1987). Utility of Confirmatory Factor Analysis in Test Validation Research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 584-594.
  • Erktin, E., Okçabol, R., Ural, O. (2010). Examining school related factors leading to dropout through children’s conceptions and experiences: Development of a scale for attitudes towards elementary school. Australian Journal of Guidance & Counseling, 20(1), 109-118.
  • Gökşen, F., Cemalcılar. Z., Gürlesel, C. (2006). Türkiye’de ilköğretim okullarında okul terk ve izlenmesi ile önlenmesine yönelik politikalar. http://spm.ku.edu.tr/wp-content/uploads/pdf/okulterk.pdf
  • Hoy, W. K., Hannum, J. (1997). Middle School Climate: An Empirical Assessment Of Organizational Health And Student Achievement. Educational Administration Quarterly, 33, 290-311.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). İstanbul: Mess Yayınları.
  • OECD (2002). Education at a Glace: Glossary. Paris: OECD Publishing
  • OECD (2013). PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies And Practices, 4. Paris: OECD Publishing.
  • Özer,A. Gençtarım, D., Ergene, T. (2011). Türk Lise Öğrencilerinde Okul Terkinin Yordanması: Aracı ve Etkileşim Değişkenleri ile Bir Model Testi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 302-317.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96-109.
  • Özdemir, M., Kalaycı, H. (2013). Okul bağlılığı ve metaforik okul algısı üzerine bir inceleme: Çankırı İli Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2125-2137.
  • Özdemir, S., Akkaya, E. (2013). Genel Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin Okul ve İdeal Okul Algılarının Metafor Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 295-322.
  • Saban, A. (2008a). İlköğretim birinci kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2008b). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 55, 459-496.
  • Sternberg, R. J., Williams, W. M. (2009). Educational Psychology. New Jersey: Pearson.
  • Taş, A, Selvitopu, A., Bora, V.,Demirkaya, Y. (2013). Reasons for Dropout for Vocational High School Students. Educational Sciences: Theory & Practice 13(3), 1561-1565.
  • Taylı, A. (2008). Eğitim Sisteminde Önemli Bir Sorun: Okulu Bırakma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi,3(30).
  • Toker, Gökçe, A. ve Bülbül, T. (2014). Okul bir insan bedenidir: meslek lisesi öğrencilerinin okul algılarına yönelik bir metafor çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4, 63-88.
  • Tunç, E. (2011). Okulu terk etmiş ortaöğretim öğrencilerinin benlik algıları ve rehberlik gereksinimlerinin karşılanma düzeyleri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uysal, A. (2007). Ortaöğretimde okulu bırakma olgusunun sosyolojik analizi: Kütahya örneği. (105K149 Nolu Proje raporu). Ankara: TUBİTAK.
  • Vallerand, R. J., Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, Extrinsic, And Amotivational Styles As Predictors Of Behavior: A Prospective Study. Journal Of Personality, 60(3), 599-620.
  • Yorğun, A. (2014). Lise Öğrencilerinde Okul Terki Riskinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi /Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • White, S., Kelly, D. (2010). The School Counselor’s Role in School Dropout Prevention. Journal of Counseling and Development, 88, 227-235.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Yüner

Murat Özdemir

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Yüner, B., & Özdemir, M. (2017). Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1041-1060. https://doi.org/10.17152/gefad.303842
AMA Yüner B, Özdemir M. Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. GEFAD. Aralık 2017;37(3):1041-1060. doi:10.17152/gefad.303842
Chicago Yüner, Berna, ve Murat Özdemir. “Metaforik Okul Algısı Ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37, sy. 3 (Aralık 2017): 1041-60. https://doi.org/10.17152/gefad.303842.
EndNote Yüner B, Özdemir M (01 Aralık 2017) Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 3 1041–1060.
IEEE B. Yüner ve M. Özdemir, “Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi”, GEFAD, c. 37, sy. 3, ss. 1041–1060, 2017, doi: 10.17152/gefad.303842.
ISNAD Yüner, Berna - Özdemir, Murat. “Metaforik Okul Algısı Ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37/3 (Aralık 2017), 1041-1060. https://doi.org/10.17152/gefad.303842.
JAMA Yüner B, Özdemir M. Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. GEFAD. 2017;37:1041–1060.
MLA Yüner, Berna ve Murat Özdemir. “Metaforik Okul Algısı Ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 37, sy. 3, 2017, ss. 1041-60, doi:10.17152/gefad.303842.
Vancouver Yüner B, Özdemir M. Metaforik Okul Algısı ile Okulu Terk Eğilimi Arasındaki İlişkinin Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi. GEFAD. 2017;37(3):1041-60.

Cited By