Bu çalışma Osman ve Warner (2020) tarafından geliştirilen, öğretmenlerin mesleki gelişim programlarında öğrendiklerini sınıflarında uygulama motivasyonlarına yönelik bir ölçme aracının Türkçeye uyarlanmasını ve psikometrik özelliklerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla öncelikle orijinal ölçek Türkçeye çevrilerek dil geçerliği çalışmaları yapılmış, elde edilen Türkçe form çeşitli mesleki gelişim etkinliklerine katılan 1192 öğretmene çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Veri seti rastgele seçimle iki parçaya bölünerek açımlayıcı (n=596) ve doğrulayıcı faktör analizleri (n=596) yapılmış, yakınsama ve ıraksama geçerliği değerlendirilmiş, ölçüt geçerliği incelenmiştir. Yapılan analiz sonuçları ölçeğin üç boyut ve dokuz maddeden oluşan orijinal yapısını doğrulamıştır. Bu kapsamda, ölçeğin Türkçe formunun alt boyutları orijinal forma uygun olarak; başarı beklentisi, görevin değeri ve ödenecek bedel şeklinde isimlendirilmiştir. Türkçe formun uygulanmasıyla elde edilen iç tutarlık katsayıları (Cronbach alfa) alt boyutlar için ise sırasıyla 0.91, 0.86 ve 0.80 olarak hesaplanmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin mesleki gelişim programlarında öğrendiklerini sınıflarında uygulama motivasyonlarına yönelik olan ölçeğin Türkçe formunun kullanılabilir olduğunu göstermektedir.
Öğretmenlerin mesleki gelişimi motivasyon beklenti-değer kuramı
This study aims to adapt the Expectancy-Value-Cost for Professional Development Scale developed by Osman and Warner (2020) into Turkish and to examine the scale's psychometric properties. For this purpose, the original scale was translated into the Turkish, and then the language validity studies were done. The Turkish form of the scale was applied online to 1192 teachers who participated in various professional development activities. Exploratory (n=596) and confirmatory (n=596) factor analyses were done by being divided the data set into two parts with random selection. Convergent and divergent validities were evaluated and criterion validity was examined. The results confirmed that the original structure of the scale which consists of three distinct constructs and nine items. The sub-dimensions of the Turkish form were named as expectancy for success, task value, and the perceived cost in accordance with the original form. By applying the Turkish form, internal consistency coefficients (Cronbach's alpha) for the sub-dimensions were calculated as 0.91, 0.86, and 0.80, respectively. The results of these analyses indicate that the Turkish form of the Expectancy-Value-Cost for Professional Development Scale can be used.
Teacher professional development motivation expectancy-value theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |