Bu araştırmanın amacı lisansüstü eğitimin mesleki gelişime katkısı hakkında fen bilimleri
öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma, nitel araştırma yönteminin
fenomenoloji deseniyle yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde maksimum çeşitlilik ve
ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma, 2020-2021 eğitim öğretim
yılında Kayseri ilinde devlet ortaokullarında görev yapan lisansüstü öğrenim görmekte
olan/gören sekiz fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme
ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında geçerlik ve güvenirliğe dair uzman görüşlerinin alınması,
görüşmelerin kayıt altına alınması, katılımcı ifadelerinin doğrudan verilmesi gibi önlemler
alınmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Görüşmedeki ses kayıtları transkript
edilerek nitel araştırma alanında bir uzmanın görüşleri de alınarak kod, kategori ve temalar
belirlenmiştir. Bulgular bölümünde katılımcılara ilişkin doğrudan alıntılar yer almaktadır.
Araştırmacılar öğretmenlerin lisansüstü eğitim almaları gerektiği ve lisansüstü eğitimdeki
derslerin ve yapılan bilimsel çalışmaların meslek hayatına katkı sağladığı sonucuna
ulaşmışlardır. Ayrıca lisansüstü eğitimin verimliliğini artırmak adına MEB teşvikleri ile zorunlu
ve seçmeli derslerde düzenlemelerin yapılması gerektiği, yabancı dil ve alan derslerinin
eklenmesi gerektiği gibi sonuçlara da ulaşılmıştır. İlave olarak, öğretmenlerin lisansüstü eğitimde
dokümanlara ulaşma, araştırma izni alma, maddi durumun yetersizliği gibi zorluklarla
karşılaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkılarak, araştırmacılar lisansüstü eğitimi geliştirmek için MEB ve üniversitelerin işbirliği içinde çalışmaları, alanında uzman
kişilerce teknolojik derslerin verilmesi ve ders saatlerinin düzenlenmesi gibi öneriler
vermişlerdir.
Lisansüstü eğitim Fen bilimleri öğretmenleri Nitel araştırma Fenomenoloji.
-
-
-
The aim of this study is to reveal the views of science teachers about the contribution of graduate
education to professional development. This research was conducted with the phenomenology of
qualitative research method. Maximum diversity and criterion sampling were used in determining
the participants. Accordingly, the study was conducted with eight science teachers who are in
postgraduate education working in public secondary schools in Kayseri province in the 2020-
2021 academic year. The data were collected through a semi-structured interview. Within the
scope of the research, measures such as taking expert opinions on validity and reliability,
recording the interviews, and giving the participant statements directly were taken. Content
analysis was used in the analysis of the data. The audio recordings of the interview were
transcribed and the codes, categories, and themes were determined by taking the opinions of an
expert in qualitative research. The findings section includes direct quotations about the
participants. The researchers concluded that teachers should receive postgraduate education and
that the courses and scientific studies in postgraduate education contribute to their professional
life. Moreover, researchers concluded that regulations should be made in compulsory and
elective courses, foreign language and science-specific courses should be added with the
incentives of the Ministry of Education in order to increase the efficiency of graduate education.
In addition, the researchers concluded that teachers faced difficulties such as accessing
documents, obtaining research permission, and insufficient financial situation in graduate
education. Based on these results, the researchers gave suggestions such as working in
cooperation with the Ministry of National Education and universities in order to improve
postgraduate education, giving technological lessons by experts in the field and arranging class
hours.
Graduate education Science teachers Qualitative research Phenomenology
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |