The aim of this study is to determine the extent to which item parameters estimated via CTT and IRT depend on group properties (being mater or non-master). Besides, the relationship between findings obtained from CTT and IRT is evaluated. The study group of this study consists of 1916 undergraduates who study at different departments (22) in educational faculty in a state university of Turkey. The relationship between item parameters obtained from datasets having different properties and the relationships between item parameters obtained via CTT and IRT have been investigated separately. Besides, the relationships between total scores for CTT and ability parameters for IRT have been examined for different datasets. The relationship between point biserial correlation obtained from CTT and a parameter obtained from 2PL is moderate and significant. It has been determined that the other relationship coefficients are low or non-significant. It has been determined that measurement theories estimate the ability of individuals in datasets having different distribution and properties similar. The high relationships have generally been obtained among difficulty parameters estimated from different datasets. This situation shows that the estimates obtained for CTT are group-dependent and the estimates for IRT are group-independent. Similarly, it has been observed that there is a significant difference between item discrimination indexes estimated for CTT and IRT.
Classical test theory, Item response theory, Group properties, Item parameters, Person parameters
Bu çalışmada KTK ve MTK’ye dayalı olarak madde parametrelerinin grubun özelliğine (başarılı ve başarısız olma durumuna) ne düzeyde bağlı olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Aynı zamanda KTK ve MTK’dan elde edilen bulgular arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin farklı 22 bölümünde öğrenim görmekte olan toplam 1916 öğrenci bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Farklı özelliklerdeki veri setlerinden elde edilen madde parametreleri arasındaki ilişkiler ve KTK ve MTK’den elde edilen madde parametreleri arasındaki ilişkiler ayrı ayrı incelenmiştir. Ayrıca, KTK için toplam puanlar ile MTK için yetenek parametreleri arasındaki ilişkiler de farklı veri setleri için ayrı ayrı incelenmiştir. Genel olarak KTK’dan elde edilen nokta çift serili korelasyon katsayısı ile 2PL modelden elde edilen a parametresi arasındaki ilişkiler orta düzeyde ve anlamlıdır. Diğer ilişki katsayılarının ise düşük düzeyde olduğu ya da ilişkinin olmadığı durumların ortaya çıktığı belirlenmiştir. Ölçme kuramlarının farklı dağılım özellikleri ve nitelikleri bulunan veri setlerindeki bireylerin yeteneklerini benzer şekilde kestirdiği tespit edilmiştir. Farklı veri setlerinden elde edilen güçlük parametreleri arasında genellikle yüksek ilişkiler belirlenmiştir. Güçlük indeksleri arasındaki ilişkiler KTK’ya dayalı gerçekleştirilen kestirimlerde MTK’ya dayalı kestirimlere göre daha yüksek hesaplanmıştır. Bu durum, KTK’nin hesaplamalarının gruba bağlı olduğunun bir göstergesi olmakla birlikte MTK kestirimlerinin de gruba bağlı değişim gösterdiğini göstermektedir. Benzer şekilde madde ayırt edicilik indekslerinin hem KTK hem de MTK’ya dayalı modellerle hesaplamaları arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.
Klasik test kuramı, Madde tepki kuramı, Grup özellikleri, Madde parametreleri, Kişi parametreleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 39, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad424306, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {39}, pages = {249 - 270}, doi = {10.17152/gefad.424306}, title = {Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Koğar, Hakan and Sayın, Ayfer} } |
APA | Koğar, H. & Sayın, A. (2019). Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 39 (1) , 249-270 . DOI: 10.17152/gefad.424306 |
MLA | Koğar, H. , Sayın, A. "Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 (2019 ): 249-270 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/43993/424306> |
Chicago | Koğar, H. , Sayın, A. "Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 (2019 ): 249-270 |
RIS | TY - JOUR T1 - Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi AU - Hakan Koğar , Ayfer Sayın Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17152/gefad.424306 DO - 10.17152/gefad.424306 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 249 EP - 270 VL - 39 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.424306 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.424306 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi %A Hakan Koğar , Ayfer Sayın %T Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi %D 2019 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 39 %N 1 %R doi: 10.17152/gefad.424306 %U 10.17152/gefad.424306 |
ISNAD | Koğar, Hakan , Sayın, Ayfer . "Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 / 1 (Mart 2019): 249-270 . https://doi.org/10.17152/gefad.424306 |
AMA | Koğar H. , Sayın A. Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. GEFAD. 2019; 39(1): 249-270. |
Vancouver | Koğar H. , Sayın A. Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(1): 249-270. |
IEEE | H. Koğar ve A. Sayın , "Grup Başarısına Göre Madde ve Kişi Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 39, sayı. 1, ss. 249-270, Mar. 2019, doi:10.17152/gefad.424306 |