Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 40 Sayı: 3, 853 - 875, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.687476

Öz

Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrencilerine fen bilimleri kadar yaşam becerileri kazanmalarını sağlamaları beklenmektedir. Yaşam becerilerinden biri de iletişimdir. Geleceğin öğretmenleri olacak öğretmen adaylarının iletişim becerisine sahip olmaları ve bu beceriyi derslerinde kullanabilmelerinin son derece önemli olduğu düşünülmektedir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin mesleki bilgilerinin belirlenmesinin ilgili alanda somut adımlara yol açacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının iletişim becerisi ile ilgili mesleki bilgilerinin belirlenmesidir. Betimsel araştırma yöntemi ile yürütülen araştırmaya bir devlet üniversitesinde öğrenim gören üçüncü sınıf 143 fen bilimleri öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak iletişim becerisi tanıma testinden yararlanılmıştır. Test açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Açık uçlu sorular "Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine Yönelik Mesleki Gelişim Göstergeleri" temel alınarak geliştirilmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda fen bilimleri öğretmen adaylarının iletişim kavramını fen ile ilişkilendiremedikleri ve iletişimin özelliklerine yeterince hâkim olmadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca fen bilimleri öğretmen adaylarının iletişim becerisi ile ilgili mesleki bilgilerinin kısmen yeterli olduğu belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

117K993

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenen 117K993 numaralı proje kapsamında birinci yazarın yüksek lisans tez verilerinden üretilmiştir. Yazarlar TÜBİTAK’a ve tüm proje ekibine katkılarından dolayı teşekkürlerini sunar.

Kaynakça

  • Ayvacı, H.Ş., Er Nas, S. & Dilber, Y. (2016). Bağlam temelli rehber materyallerin öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine etkisi: “İletken ve Yalıtkan Maddeler” örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 51-78.
  • Baker, S. B. & Shaw, M. C. (1987). Improving counseling through primary prevention. Ohio: Merrill Publishing Company.
  • Başerer, Z. & Kısaç, İ. (2017). Öğretmen adaylarının interneti kullanma amaçlarına göre iletişim becerileri ve öz yeterlik düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 117-129.
  • Bleicher, R. E., Tobin, K. & McRobbie, C. J. (2003). Opportunities to talk in a high school chemistry classroom. Research in Science Education, 33(3), 319–339. Bulut, İ. (2014). Öğretmenlerin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlik algıları. Elementary Education Online, 13(2).
  • Crespo, M. Á. G. & Pozo, J. I. (2004). Relationships between everyday knowledge and scientific knowledge: understanding how matter changes. International Journal of Science Education, 26(11), 1325-1343.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Gözden Geçirilmiş Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Dere, Z. (2019). Dramanın öğretmen adaylarının iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 6(1), 59-67.
  • Durukan, E. & Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 59-74.
  • Engin, A. O. & Aydın, S. (2007). Sınıf içi iletişimde öğretmenin rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1-14.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T. & Kirman Bilgin, A. (2016). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: “Expansion-contraction”. Educational Research and Reviews, 11(21), 1973-1985.
  • Erözkan, A. (2009). Lise öğrencilerinde kişiler arası ilişki tarzlarının yordayıcıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 543-551.
  • Germann, P. J. & Aram, R. J. (1996). Students’ performances on the science processes of recording data, analysing data, drawing conclusions and providing evidence. Journal of Research in Science Teaching, 33, 773–797.
  • Gottschall, S. (1989). Understanding and accepting separation feelings. Young Children, 11-16.
  • Henderson, J. & Wellington, J. (1998). Lowering the language barrier in learning and teaching science. School Science Review, 79(288), 35–46.
  • King, D., Bellocchi, A. & Ritchie, S. M. (2008). Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
  • Kirman Bilgin, A. (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kirman Bilgin, A., Er Nas, S. & Şenel Çoruhlu, T. (2017). The effect of fire context on the conceptual understanding of students: “The heat-temperature”. European Journal of Education Studies, 3(5), 339-359.
  • Mc Whirter, J. & Voltan Acar, N. (1985). Çocukla iletişim. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Poon Teng Fatt, J. (1998). Nonverbal communication and business success. Management Research News, 21(4/5), 1-10.
  • Riesch, S. K., Henriques, J. & Chanchong, W. (2003). Effects of communication skills training on parents and young adolescents from extreme family types. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 16(4), 162-175.
  • Sheeran, Y. & Barnes, D. (1991). School writing: Discovering the ground rules. Milton Keynes, UK: Open University Press.
  • Stolk, M. J., Bulte, A. M. W., De Jong, O. & Pilot, A. (2009). Towards a framework for a professional development programme: Empowering teachers for context-based chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, 10, 164–175.
  • Sutton, C. (1998). Science as conversation: Come and see my air pump. In J. Wellington (Ed.), Practical work in school science: Which way?. London: Routledge.
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S. & Çepni, S. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 1–22.
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S. & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122–141.
  • Tailaiti, T. (2018). Dijital medya ve kültür endüstrisi (Doktora tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Wang, S. S., Moon, S., Kwon, K. H., Evans, C. A. & Stefanone, M. A. (2010). Face off: Implications of visual cues on initiating friendship on facebook. Computers in Human Behaviour, 26(2), 226-234.
  • Wellington, J. (1994). Language in science education. In J. Wellington (Ed.), Secondary science: Contemporary issues and practical approaches (pp. 168–190). London: Routledge.
  • Wilson, J. (1999). Using words about thinking: content analyses of chemistry teachers’ classroom talk. International Journal of Science Education, 21(10), 1067–1084.
  • Yalçınkaya, M. & Tonbul, Y. (2002). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algı ve gözlemler. Ege Eğitim Dergisi,1(2), 1-10.
  • Yıldız, D., Kılıç, M, Y. & Yavuz, M. (2018). Öğretmenlerin iletişim becerilerini değerlendirme ölçeği geliştirme çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 48-67.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Bahar Alaca 0000-0002-6697-4559

Sibel Er Nas 0000-0002-5970-2811

Arzu Kirman Bilgin 0000-0002-5588-7353

Proje Numarası 117K993
Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 40 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Alaca, M. B., Er Nas, S., & Kirman Bilgin, A. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 853-875. https://doi.org/10.17152/gefad.687476
AMA Alaca MB, Er Nas S, Kirman Bilgin A. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi. GEFAD. Kasım 2020;40(3):853-875. doi:10.17152/gefad.687476
Chicago Alaca, Merve Bahar, Sibel Er Nas, ve Arzu Kirman Bilgin. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, sy. 3 (Kasım 2020): 853-75. https://doi.org/10.17152/gefad.687476.
EndNote Alaca MB, Er Nas S, Kirman Bilgin A (01 Kasım 2020) Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 3 853–875.
IEEE M. B. Alaca, S. Er Nas, ve A. Kirman Bilgin, “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi”, GEFAD, c. 40, sy. 3, ss. 853–875, 2020, doi: 10.17152/gefad.687476.
ISNAD Alaca, Merve Bahar vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (Kasım 2020), 853-875. https://doi.org/10.17152/gefad.687476.
JAMA Alaca MB, Er Nas S, Kirman Bilgin A. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi. GEFAD. 2020;40:853–875.
MLA Alaca, Merve Bahar vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sy. 3, 2020, ss. 853-75, doi:10.17152/gefad.687476.
Vancouver Alaca MB, Er Nas S, Kirman Bilgin A. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi ile İlgili Mesleki Bilgilerinin Belirlenmesi. GEFAD. 2020;40(3):853-75.