Öğrencilerin ana dillerinde okuma becerilerinin geliştirilmesi, diğer alanlardaki akademik başarı düzeyleri açısından son derece önemlidir. Yapılan araştırmaların büyük kısmı, okuma becerisinin akademik başarının önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir. Okuma becerisinin doğasının daha iyi anlaşılabilmesi için okuma zevki ve okuma çeşitliliği gibi onunla ilişkili değişkenlerin de incelenmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, PISA sonuçlarına göre okuma becerisinde en başarılı ülke olan Çin ile Türkiye’yi, okuma becerisiyle ilişkili olan okuma zevki ve okuma çeşitliliği açısından karşılaştırmaktır. Bu amaçla her iki ülkede, okuma zevkleri ve okudukları materyallerin çeşitlilikleri bakımından birbirine benzeyen bireylerden oluşan fakat doğrudan gözlemlenemeyen alt gruplar belirlenmiş, anlamlandırılmış ve karşılaştırılmıştır. Doğrudan gözlemlenemeyen gizil grupların belirlenmesi amacıyla Örtük Sınıf Analizi’nden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okuma zevki açısından her iki ülkede anlamlı üç örtük sınıf oluştuğu, bu sınıfların ise kimi noktalarda benzerlik gösterirken, kimi noktalarda ayrıştığı görülmüştür. Okuma çeşitliliği açısından ise Türkiye’de üç, Çin’de ise dört anlamlı sınıfın oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır.
okuma becerisi, okuma zevki, materyal çeşitliliği, örtük sınıf analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2020, Cilt 40, Sayı 3 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad755454, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2020}, volume = {40}, number = {3}, pages = {943 - 977}, doi = {10.17152/gefad.755454}, title = {Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi}, key = {cite}, author = {Çüm, Sait and Demır, Elif Kubra and Akın Arıkan, Çiğdem and Şahin, Murat Doğan} } |
APA | Çüm, S. , Demır, E. K. , Akın Arıkan, Ç. & Şahin, M. D. (2020). Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 40 (3) , 943-977 . DOI: 10.17152/gefad.755454 |
MLA | Çüm, S. , Demır, E. K. , Akın Arıkan, Ç. , Şahin, M. D. "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020 ): 943-977 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/58826/755454> |
Chicago | Çüm, S. , Demır, E. K. , Akın Arıkan, Ç. , Şahin, M. D. "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020 ): 943-977 |
RIS | TY - JOUR T1 - Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi AU - SaitÇüm, Elif KubraDemır, ÇiğdemAkın Arıkan, Murat DoğanŞahin Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17152/gefad.755454 DO - 10.17152/gefad.755454 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 943 EP - 977 VL - 40 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.755454 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.755454 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi %A Sait Çüm , Elif Kubra Demır , Çiğdem Akın Arıkan , Murat Doğan Şahin %T Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi %D 2020 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 40 %N 3 %R doi: 10.17152/gefad.755454 %U 10.17152/gefad.755454 |
ISNAD | Çüm, Sait , Demır, Elif Kubra , Akın Arıkan, Çiğdem , Şahin, Murat Doğan . "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 / 3 (Kasım 2020): 943-977 . https://doi.org/10.17152/gefad.755454 |
AMA | Çüm S. , Demır E. K. , Akın Arıkan Ç. , Şahin M. D. Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. GEFAD. 2020; 40(3): 943-977. |
Vancouver | Çüm S. , Demır E. K. , Akın Arıkan Ç. , Şahin M. D. Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 943-977. |
IEEE | S. Çüm , E. K. Demır , Ç. Akın Arıkan ve M. D. Şahin , "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sayı. 3, ss. 943-977, Kas. 2020, doi:10.17152/gefad.755454 |