In this study, the effects of group guidance and the methods of teaching through discovering and Expository on the acquisition of some effective positive social concepts and on elementary education social science lesson contexts were investigated. It was found in the present study that group guidance was a more efficient method than teaching both through Expository and through discovering in making the elementary education students acquire the positive social concepts. It was also found that group guidance was the most efficient method on effective scores that form an important dimension of social concepts. Considering the points regarding knowledge dimension of the positive social concepts, no significant difference was found within the experimental groups and between the experimental groups and the control groups.
Bu araştırmada ilköğretim Sosyal Bilgiler ders konuları ile ilgili bazı duygusal içerikli olumlu sosyal kavramların kazandırılmasında buluş ve sunuş öğretim yöntemleri ile grup rehberliğinin etkisi araştırılmıştır. Araştırmada grup rehberliğinin, olumlu sosyal kavramları ilköğretim öğrencilerine kazandırmada, sunuş ve buluş yoluyla öğretimden daha etkili bir yöntem olduğu bulunmuştur. Sosyal kavramların önemli bir boyutunu oluşturan duygu puanları üzerinde de grup rehberliğinin en etkili yöntem olduğu tespit edilmiştir. Olumlu sosyal kavramların bilgi boyutuna ilişkin puanlarda, hem deney gruplarının birbirleriyle hem de kontrol grubu ile aralarında önemli bir fark bulunamamıştır.
Grup Rehberliği; Öğretim yöntemleri; Olumlu sosyal kavramlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 27 Sayı: 3 |