BibTex RIS Kaynak Göster

The Main Tenets of Direct Instruction and Constructivism the Case of Translations

Yıl 2007, Cilt: 27 Sayı: 1, 195 - 213, 01.03.2007

Öz

This article investigates the new national mathematics curriculum developed by the Ministry of Education. It starts with an analysis of behaviorism that has been the main approach adopted in Turkey for so long. The comparison between constructivism and behaviorism follows. Moreover, using a sample activity offered in the new mathematics curriculum, an argumentation is made on how a geometric transformation like translations can be constructed. An alternative activity and the analysis of the action research are also offered. The article pushes the reader to think about how the aforementioned sample activity affects the views of teachers, which educational theory it traces and how it can be analyzed from a constructivist point of view.

Kaynakça

  • Bereiter, C. (1985). Toward a solution of the learning paradox. Review of Educational Research, 55(2), 201-226.
  • Confrey, J. (1990). What constructivism implies for teaching. In R. B. Davis, C. A. Maher & N. Noddings (Eds.), Constructivist views on the teaching and learning of mathematics (pp. 107-122). Reston, Virginia: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Erlwanger, S. H. (1973). Benny's conception of rules and answers in IPI mathematics. The Journal of Children's Mathematical Behavior, 1(2), 7-26.
  • Gallagher, J. M., & Reid, D. K. (1981). The learning theory of Piaget and Inhelder. Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Kilpatrick, J. (1992). A history of research in mathematics education. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (A project of the National Council of Teachers of Mathematics) (pp. 3-38). New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research (3rd. ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for the school Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Pascal-Leone, J. (1976). A view of cognition from a formalist’s perspective. In K. F. Riegel & J. A. Meacham (Eds.), The developing individual in a changing world: Vol.1 Historical and cultural issues (pp.89-110). The Hague, The Netherlands: Mouton.
  • Simon, M. A., Tzur, R., Heinz, K., & Kinzel, M. (2004). Explicating a mechanism for conceptual learning: Elaborating the construct of reflective abstraction. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 305-329.
  • T. C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim matematik programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name= Downloads&d_op=viewdownload&cid=34. [Kasım 30, 2005].
  • von Glasersfeld, E. (1995). Radical constructivism, a way of knowing and learning. London: The Falmer Press.

Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri

Yıl 2007, Cilt: 27 Sayı: 1, 195 - 213, 01.03.2007

Öz

Bu makalede yeni matematik programı baz alınarak yansıma dönüşümü yapılandırmacı mercekle incelenmektedir. Bu yapılırken senelerdir Türk eğitim sisteminin bel kemiğini oluşturan doğrudan anlatımın temel özelliklerinin kısa bir analizi yapılmakta ve yapılandırmacılıkla bu yaklaşım kıyaslanmaktadır. Ayrıca, yeni matematik programından seçilen bir etkinlik örneği araç olarak kullanılarak, geometrik dönüşümlerden yansıma dönüşümünün nasıl yapılandırılabileceğine yönelik önerilerde bulunulup bununla ilgili bir eylem araştırması ve sonuçları sunulmaktadır. Yapılan analizler sonucunda, yeni programca önerilen etkinlik örneğinin potansiyel uygulayıcılar olan öğretmenlerde nasıl bir izlenim bırakabileceği, hangi eğitim teorisini süzgeç kullanan mesajlar içerdiği ve yapılandırmacı açıdan nasıl olması gerektiğine dair sapThis article investigates the new national mathematics curriculum developed by the Ministry of Education. It starts with an analysis of behaviorism that has been the main approach adopted in Turkey for so long. The comparison between constructivism and behaviorism follows. Moreover, using a sample activity offered in the new mathematics curriculum, an argumentation is made on how a geometric transformation like translations can be constructed. An alternative activity and the analysis of the action research are also offered. The article pushes the reader to think about how the aforementioned sample activity affects the views of teachers, which educational theory it traces and how it can be analyzed from a constructivist point of view.Yapılandırmacılık, matematik programı, yansıma dönüşümüConstructivism, mathematics curriculum, symmetry Tam Metin

Kaynakça

  • Bereiter, C. (1985). Toward a solution of the learning paradox. Review of Educational Research, 55(2), 201-226.
  • Confrey, J. (1990). What constructivism implies for teaching. In R. B. Davis, C. A. Maher & N. Noddings (Eds.), Constructivist views on the teaching and learning of mathematics (pp. 107-122). Reston, Virginia: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Erlwanger, S. H. (1973). Benny's conception of rules and answers in IPI mathematics. The Journal of Children's Mathematical Behavior, 1(2), 7-26.
  • Gallagher, J. M., & Reid, D. K. (1981). The learning theory of Piaget and Inhelder. Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Kilpatrick, J. (1992). A history of research in mathematics education. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (A project of the National Council of Teachers of Mathematics) (pp. 3-38). New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research (3rd. ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for the school Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Pascal-Leone, J. (1976). A view of cognition from a formalist’s perspective. In K. F. Riegel & J. A. Meacham (Eds.), The developing individual in a changing world: Vol.1 Historical and cultural issues (pp.89-110). The Hague, The Netherlands: Mouton.
  • Simon, M. A., Tzur, R., Heinz, K., & Kinzel, M. (2004). Explicating a mechanism for conceptual learning: Elaborating the construct of reflective abstraction. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 305-329.
  • T. C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim matematik programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name= Downloads&d_op=viewdownload&cid=34. [Kasım 30, 2005].
  • von Glasersfeld, E. (1995). Radical constructivism, a way of knowing and learning. London: The Falmer Press.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Özgür Zembat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zembat, İ. Ö. (2007). Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 195-213.
AMA Zembat İÖ. Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri. GEFAD. Mart 2007;27(1):195-213.
Chicago Zembat, İsmail Özgür. “Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim Ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27, sy. 1 (Mart 2007): 195-213.
EndNote Zembat İÖ (01 Mart 2007) Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 1 195–213.
IEEE İ. Ö. Zembat, “Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri”, GEFAD, c. 27, sy. 1, ss. 195–213, 2007.
ISNAD Zembat, İsmail Özgür. “Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim Ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27/1 (Mart 2007), 195-213.
JAMA Zembat İÖ. Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri. GEFAD. 2007;27:195–213.
MLA Zembat, İsmail Özgür. “Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim Ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 27, sy. 1, 2007, ss. 195-13.
Vancouver Zembat İÖ. Yansıma Dönüşümü, Doğrudan Öğretim ve Yapılandırmacılığın Temel Bileşenleri. GEFAD. 2007;27(1):195-213.