Araştırmanın amacı İzmir ilinde yer alan resmi okullarında görev yapan okul müdürlerinin mentorluk düzeyleri ile müdür yardımcılarının okul gelişim ihtiyaçlarını belirleyebilmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma ilişkisel tarama modelinde olup nicel bir çalışmadır. Araştırma evrenini İzmir ili merkez ilçelerinde yer alan 785 resmî okul oluştururken basit seçkisiz örnekleme kullanılarak 320 okul ve bu okullarda görevli 358 müdür yardımcısı örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmada "Okul Gelişim İhtiyaçlarının Belirlenmesi" ve “Mentorluk Fonksiyonları” adlı ölçekler kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel ve ilişkisel istatistikler kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, müdür yardımcılarının okul gelişim ihtiyaçlarını belirleme düzeyi okul kademesi ve okullarındaki öğrenci sayısına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Müdür yardımcılarının müdürleri tarafından mentorluk hizmeti alma düzeyi toplam puanları ile okul gelişim ihtiyaçlarını belirleyebilme alt boyutlarının tümü ile arasındaki ilişkinin olumlu olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonuçlarına göre müdür yardımcılarının müdürleri tarafından yetiştirilmesinin, okul müdür yardımcılarının okullarının gelişim ihtiyaçlarını belirleyebilme alt boyutları üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.
Müdür yardımcısı, Mentorluk, Yetiştirme düzeyi, Okul gelişim ihtiyaçları
The study aims to examine the relationship between the rate of mentorship of school principals working in public schools in Izmir and assistant principals’ ability to determine school development needs. The study is based on a correlational survey model. The research population consists of 785 public schools located in the central districts of Izmir province, while the sample group consists of 320 schools and 358 assistant principals selected by random sampling. The scale named “Mentoring Functions” and "Determination of School Development Needs" were used in the research. Data analysis includes descriptive and correlational statistics. According to the findings of the study, the level of determination of the school improvement needs of assistant principals differed significantly according to the variables of school level and the number of students in their schools. It has been observed that the relationship between the total scores of assistant school principals' level of receiving mentoring services by school principals and all of the sub-dimensions of determining school improvement needs is positive. According to the results of the regression analysis, it was found that the education of deputy principals has a significant explanatory effect on the sub-dimensions of the ability of deputy principals to determine the improvement needs of their schools.
Assistant school principal, Mentoring, Training level, School improvement needs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Destekleyen Kurum | Ege üniversitesi BAP Projeleri Koordinasyon Birimi |
Proje Numarası | 18_EĞF-002 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 43 Sayı: 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad1174412, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2023}, volume = {43}, number = {1}, pages = {31 - 71}, doi = {10.17152/gefad.1174412}, title = {Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*}, key = {cite}, author = {Ağaçdiken, Yunus Emre and Altunay, Esen} } |
APA | Ağaçdiken, Y. E. & Altunay, E. (2023). Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki* . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 43 (1) , 31-71 . DOI: 10.17152/gefad.1174412 |
MLA | Ağaçdiken, Y. E. , Altunay, E. "Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2023 ): 31-71 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/76994/1174412> |
Chicago | Ağaçdiken, Y. E. , Altunay, E. "Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2023 ): 31-71 |
RIS | TY - JOUR T1 - Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki* AU - Yunus EmreAğaçdiken, EsenAltunay Y1 - 2023 PY - 2023 N1 - doi: 10.17152/gefad.1174412 DO - 10.17152/gefad.1174412 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 31 EP - 71 VL - 43 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.1174412 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.1174412 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki* %A Yunus Emre Ağaçdiken , Esen Altunay %T Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki* %D 2023 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 43 %N 1 %R doi: 10.17152/gefad.1174412 %U 10.17152/gefad.1174412 |
ISNAD | Ağaçdiken, Yunus Emre , Altunay, Esen . "Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 / 1 (Nisan 2023): 31-71 . https://doi.org/10.17152/gefad.1174412 |
AMA | Ağaçdiken Y. E. , Altunay E. Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*. GEFAD. 2023; 43(1): 31-71. |
Vancouver | Ağaçdiken Y. E. , Altunay E. Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2023; 43(1): 31-71. |
IEEE | Y. E. Ağaçdiken ve E. Altunay , "Okul Müdürlerinin Mentorluk Düzeyleri ve Müdür Yardımcılarının Okullarının Gelişim İhtiyaçlarını Belirleme Düzeyleri Arasındaki İlişki*", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 43, sayı. 1, ss. 31-71, Nis. 2023, doi:10.17152/gefad.1174412 |