Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Short Review on the Techniques and Themes Used in Postmodern English Poetry

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 450 - 460, 14.06.2024

Öz

This review paper explores the diverse array of techniques and themes employed by postmodern poets to convey their poetic messages. As an extension of modernism, postmodernism integrates elements from its predecessor while incorporating realistic themes and techniques. Despite its modern and realist inclinations, postmodernism retains traces of romanticism, imbuing its discourse with a multifaceted aesthetic. Poets such as Allan Ginsberg, Robert Lowell, and Charles Bukowski utilize a range of techniques within the realm of postmodernism, including fragmentation, metafiction, intertextuality, randomness, and playfulness, contributing to the richness and complexity of their poetry. By intertwining these techniques, these poets navigate the intricacies of contemporary existence, offering profound insights into the human condition. Furthermore, postmodern poets like Philip Larkin, Sylvia Plath, and Ted Hughes explore a diverse array of themes that mirror the tumultuous landscape of the postmodern era. Themes such as the absence of objective reality, skepticism towards science and historical truths, the aftermath of global conflicts, explorations of psychology, critiques of materialism, and reflections on totalitarianism pervade their works. Through their poetry, these writers confront existential dilemmas and socio-political realities, urging readers to critically engage with the complexities of the contemporary world.

Kaynakça

  • Bukowski, C. (1977). Friendly Advice to a Lot of Young Men. In Love Is a Dog From Hell. Black Sparrow Press.
  • Bukowski, C. (1977). The Crunch. In Love Is a Dog From Hell. Black Sparrow Press.
  • Ginsberg, A. (1956). Footnote to Howl.
  • Ginsberg, A. (1956). Howl. In Howl and Other Poems. City Lights Books.
  • Hughes, T. (1960). Hawk Roosting. In Lupercal. Faber and Faber.
  • Inan, D., & Boldan, M. N. (2018). An Ecocritical Reading of Ted Hughes’s “Hawk Roosting.” Balikesir University, The Journal of Social Sciences Institute.
  • Jarman, M. (2017). What Was Postmodern Poetry? The Hudson Review, 70(3), 513-518.
  • Larkin, P. (1955). Church Going. In The Less Deceived. The Marvell Press.
  • Lowell, R. (1958). Waking in Blue.
  • Plath, S. (1965). Daddy. In Ariel. Faber and Faber.

Postmodern İngiliz Şiir Edebiyatında Kullanılan Teknik ve Temaların Kısa İncelemesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 450 - 460, 14.06.2024

Öz

Bu çalışma, postmodern şairlerin şiirsel mesajlarını iletmek için kullandıkları çeşitli teknik ve temaları incelemektedir. Modernizmin bir uzantısı olarak postmodernizm, gerçekçi temaları ve teknikleri bir araya getirirken öncüllerinden unsurları da entegre eder. Postmodernizm, modern ve gerçekçi eğilimlerine rağmen romantizmin izlerini taşıyor ve söylemine çok yönlü bir estetik katıyor. Allan Ginsberg, Robert Lowell ve Charles Bukowski gibi şairler, şiirlerinin zenginliğine ve karmaşıklığına katkıda bulunan parçalanma, üstkurmaca, metinlerarasılık, rastlantısallık ve oyunbazlık dahil olmak üzere postmodernizm alanında bir dizi teknikten yararlanırlar. Bu şairler, bu teknikleri iç içe geçirerek çağdaş varoluşun karmaşıklıklarında geziniyor ve insanlık durumuna dair derin içgörüler sunuyor. Dahası, Philip Larkin, Sylvia Plath ve Ted Hughes gibi postmodern şairler, postmodern çağın çalkantılı manzarasını yansıtan çeşitli temaları araştırıyorlar. Nesnel gerçekliğin yokluğu, bilime ve tarihsel gerçeklere karşı şüphecilik, küresel çatışmaların sonuçları, psikoloji araştırmaları, materyalizmin eleştirileri ve totaliterlik üzerine düşünceler gibi temalar eserlerine hakimdir. Bu yazarlar şiirleri aracılığıyla varoluşsal ikilemlerle ve sosyo-politik gerçeklerle yüzleşerek okuyucuları çağdaş dünyanın karmaşıklıkları ile eleştirel bir şekilde ilgilenmeye teşvik ediyor.

Kaynakça

  • Bukowski, C. (1977). Friendly Advice to a Lot of Young Men. In Love Is a Dog From Hell. Black Sparrow Press.
  • Bukowski, C. (1977). The Crunch. In Love Is a Dog From Hell. Black Sparrow Press.
  • Ginsberg, A. (1956). Footnote to Howl.
  • Ginsberg, A. (1956). Howl. In Howl and Other Poems. City Lights Books.
  • Hughes, T. (1960). Hawk Roosting. In Lupercal. Faber and Faber.
  • Inan, D., & Boldan, M. N. (2018). An Ecocritical Reading of Ted Hughes’s “Hawk Roosting.” Balikesir University, The Journal of Social Sciences Institute.
  • Jarman, M. (2017). What Was Postmodern Poetry? The Hudson Review, 70(3), 513-518.
  • Larkin, P. (1955). Church Going. In The Less Deceived. The Marvell Press.
  • Lowell, R. (1958). Waking in Blue.
  • Plath, S. (1965). Daddy. In Ariel. Faber and Faber.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Geleneksel Türk Sanatları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kanan Aghasiyev 0009-0001-3969-1879

Erken Görünüm Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aghasiyev, K. (2024). A Short Review on the Techniques and Themes Used in Postmodern English Poetry. Genç Mütefekkirler Dergisi, 5(2), 450-460.

       28263   27502      30620         27067    19954             1997821702 21727 28414


3113431441           3144031449 31491