Bu çalışmada; tüketici beğenisi
doğrultusunda, raf ömrü belirlenmiş, aroma bakımından hâlihazırda piyasada yer
alan ürünlerden farklı olan bir ‘soğuk kahve içeceği’ geliştirilmesi
hedeflenmiştir. Bu amaçla, portakal suyu ve öğütülmüş Hindistan cevizi
ekstraktı içeren soğuk kahve içecekleri hazırlanmıştır. 100 panelistin
katıldığı tüketici tercih testi sonucunda Hindistan cevizi ekstraktı içeren
kahve içeceğinin portakal suyu içeren içeceğe tercih edildiği (P<0.05)
belirlenmiştir. Tercih edilen kahve içeceğinin formülasyonu; 20 panelist
tarafından duyusal olarak değerlendirildikten sonra, Box-Behnken tasarımı
kullanılarak optimize edilmiştir. Buna göre, optimum formülasyonu elde etmek
için yaklaşık %3.3 Hindistan cevizi, %3.2 kahve ve %7.2 şeker (ağırlık/sıvı
hacmi) kullanılmıştır. Bu kahve içeceği aroma ve kıvam bakımından ideale yakın,
ancak içilebilirlik hissi bakımından ‘hafif yumuşak’ olarak
değerlendirilmiştir. Genel beğeni ise 9 puanlı hedonik skala üzerinde 7.035
olarak bulunmuştur. Optimal formülasyon, tek örnek t-testi ile valide
edilmiştir. Geliştirilen yeni kahve içeceğinin raf ömrünün, Weibull tehlike
analizi, kimyasal ve mikrobiyolojik analizler sonucunda yaklaşık 10.47 gün
olduğu belirlenmiştir.
Duyusal analiz Optimizasyon Raf ömrü Soğuk kahve içeceği Weibull tehlike analizi
A 'cold coffee drink' that differing from the products
currently on the market in terms of flavor was developed, and its shelf life
was determined in accordance with consumer expectations. A consumer preference test involving 100 panelists
revealed that the drink with coconut extract was preferred (P <0.05) to that with orange juice. The preferred
coffee drink formulation was optimized by using Box-Behnken design after the
sensory evaluation by 20 panelists. The optimum formulation consisted of about
3.3% coconut, 3.2% coffee and 7.2% sugar (w/v liquid), which yielded a product
that was almost ideal in terms of flavor and consistency, but considered
'mildly soft' in taste. Overall impression was found as 7.035 on a 9-point
hedonic scale. Optimal formulation was validated by one sample t-test. The
shelf life of the coffee drink was determined to be about 10.47 days based on
the results of Weibull hazard analysis, chemical and microbiological analyses.
Cold coffee drink Optimization Sensory analysis Shelf life Weibull hazard analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 43 Sayı: 6 |