BibTex RIS Kaynak Göster

A Study On Communication Skills Of Turkish Teachers

Yıl 2010, Cilt: 5 Sayı: 1, 59 - 74, 01.01.2010

Öz

Purpose of this study is to evaluate the communication skills of Turkish teachers with regard to variables of gender, priority and graduate. Research’s sample is consist of 140 Turkish teachers working in Giresun, Ordu, Trabzon, Sivas, and Erzurum provinces in 2009-2010 education term. Research’s data collected with “Communication Skill Evaluating Scale” developed by Karagoz and Kosterelioglu in 2008. Research’s data analysed with SPSS 11.5 programme. Results of the study can be summarized as follow: Turkish teachers have a communication skill levels: for respect (X=2,92), for expression (X= 2,76), for value (X= 2,88), for obstacle (X=2,49), for motivation (X= 2,71), for democratic attitude (X= 2,74), and in general teachers have a low (X= 2,74) communication skill. Gender, graduate, and priority are meaningful variables on teachers’ communication skills

Kaynakça

  • Alkaya, Y.(2004). Lise Öğrencilerinin İletişim ve Empati Becerilerinin Sosyo- Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aspegren, K.(1999). Teaching and Learning Communication Skills in Medicine-A Review With Quality Grading Of Articles, Medical Teacher, Vol:21(6) 565-570.
  • Arıcan, K. (2005). İlköğretim Okullarında Sınıf İçi İletişimde Rol Oynayan Öğretmen Davranışları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Arslantaş, Y. (1998). Sınıf Yönetiminde Öğretmen İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Baymur, F.(1990). Çağımızda İnsan İlişkilerinin Artan Önemi ve Bu Hususun Eğitimde Dikkate Alınması, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(1): 16-26.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim Öğretimde İletişim: Hacettepe Eğitim Fakültesi Uygulaması, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75-78.
  • Bozkurt, N., Serin, O., Emran, B. (2003). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Problem Çözme, İletişim Becerileri ve Denetim Odağı Düzeylerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. 1373- 1392, Antalya.
  • Çetinkanat, C. (1996). İnsan İlişkilerinde Etkili İletişim, Çağdaş Eğitim, 21 (223), 18- 20.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: PegemA Yay.
  • Dökmen, Ü. (1997). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Edwards, C. (1997). Classroom Discipline and Management, Printice Hall, Inc New Jersey.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim, Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Görür, D. (2001). Lise Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güçlü, N. (2001). İletişim, Ankara: Nobel Yay. Sayı: 20.
  • Güçlü, N. (1998). Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması, G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 61-64.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karagöz, Y. ve İlker K.(2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 81-98.
  • Klonsky, M. (2002). Small Schools and Teacher Professional Development, ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV. ED470949
  • Korkut, F.(2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 143-149
  • Korkut, F.(1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay., 208-218.
  • Mc.Whirter ve Acar,. N. V. (2000). Ergen ve Çocukla iletişim: Öğretme, Destekleme ve Çocuk Yetiştirme Sanatı, Ankara: US-A Yayıncılık.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Sözlü ve Yazılı Anlatım Becerilerine İlişkin Öz Yeterlik Algıları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi(esosder), Güz, C.8 S.30 (018-042).
  • Saygıdeğer, A.(2004). Benlik Saygısı Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şeker, A. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2010, Cilt: 5 Sayı: 1, 59 - 74, 01.01.2010

Öz

Bu çalışmada, Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerilerinin cinsiyet, kıdem, mezuniyet değişkenlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2009–2010 eğitim-öğretim döneminde Giresun, Ordu, Trabzon, Sivas ve Erzurum illerinde görev yapan 140 Türkçe öğretmeninden oluşmuştur. Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerilerini belirlemek amacıyla Karagöz ve Kösterelioğlu (2008) tarafından geliştirilmiş İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 11.5 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonunda; Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerilerinin saygı boyutu için X=2,92, ifade becerisi boyutu için X=2,76, değer boyutu için X=2,88, engeller boyutu için X=2,49, motivasyon boyutu için X=2,71, demokratik tutum boyutu için X= 2,74 ve genel olarak X= 2,74 oranında düşük bir iletişim becerisi düzeyine sahip oldukları; cinsiyet, kıdem ve mezuniyet değişkenlerinin beceriler üzerinde anlamlı farklılık oluşturduğu sonuçlarına ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Alkaya, Y.(2004). Lise Öğrencilerinin İletişim ve Empati Becerilerinin Sosyo- Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aspegren, K.(1999). Teaching and Learning Communication Skills in Medicine-A Review With Quality Grading Of Articles, Medical Teacher, Vol:21(6) 565-570.
  • Arıcan, K. (2005). İlköğretim Okullarında Sınıf İçi İletişimde Rol Oynayan Öğretmen Davranışları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Arslantaş, Y. (1998). Sınıf Yönetiminde Öğretmen İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Baymur, F.(1990). Çağımızda İnsan İlişkilerinin Artan Önemi ve Bu Hususun Eğitimde Dikkate Alınması, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(1): 16-26.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim Öğretimde İletişim: Hacettepe Eğitim Fakültesi Uygulaması, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75-78.
  • Bozkurt, N., Serin, O., Emran, B. (2003). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Problem Çözme, İletişim Becerileri ve Denetim Odağı Düzeylerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. 1373- 1392, Antalya.
  • Çetinkanat, C. (1996). İnsan İlişkilerinde Etkili İletişim, Çağdaş Eğitim, 21 (223), 18- 20.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı, E. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Ankara: PegemA Yay.
  • Dökmen, Ü. (1997). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Edwards, C. (1997). Classroom Discipline and Management, Printice Hall, Inc New Jersey.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim, Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Görür, D. (2001). Lise Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güçlü, N. (2001). İletişim, Ankara: Nobel Yay. Sayı: 20.
  • Güçlü, N. (1998). Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması, G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 61-64.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karagöz, Y. ve İlker K.(2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 81-98.
  • Klonsky, M. (2002). Small Schools and Teacher Professional Development, ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV. ED470949
  • Korkut, F.(2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 143-149
  • Korkut, F.(1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay., 208-218.
  • Mc.Whirter ve Acar,. N. V. (2000). Ergen ve Çocukla iletişim: Öğretme, Destekleme ve Çocuk Yetiştirme Sanatı, Ankara: US-A Yayıncılık.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Sözlü ve Yazılı Anlatım Becerilerine İlişkin Öz Yeterlik Algıları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi(esosder), Güz, C.8 S.30 (018-042).
  • Saygıdeğer, A.(2004). Benlik Saygısı Düzeyleri Farklı Genel Lise Öğrencilerinin Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şeker, A. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erhan Durukan

Sedat Maden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durukan, E., & Maden, S. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(1), 59-74.
AMA Durukan E, Maden S. Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. SBAD. Ocak 2010;5(1):59-74.
Chicago Durukan, Erhan, ve Sedat Maden. “Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5, sy. 1 (Ocak 2010): 59-74.
EndNote Durukan E, Maden S (01 Ocak 2010) Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5 1 59–74.
IEEE E. Durukan ve S. Maden, “Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma”, SBAD, c. 5, sy. 1, ss. 59–74, 2010.
ISNAD Durukan, Erhan - Maden, Sedat. “Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5/1 (Ocak 2010), 59-74.
JAMA Durukan E, Maden S. Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. SBAD. 2010;5:59–74.
MLA Durukan, Erhan ve Sedat Maden. “Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2010, ss. 59-74.
Vancouver Durukan E, Maden S. Türkçe Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Üzerine Bir Araştırma. SBAD. 2010;5(1):59-74.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.