Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Destek Eğitim Odası Uygulamalarına İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri

Yıl 2023, , 938 - 988, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1302870

Öz

Kaynaştırma veya bütünleştirme yoluyla eğitimini sürdüren öğrenciler ile “özel eğitim ihtiyacı” olan üstün yetenekli öğrencilerin ihtiyaç duydukları alanlarda okul saatinde dersten alınarak, özel araç-gereçler ile donatılmış ortamlarda eğitim görmelerine “Destek Eğitim Odası” (DEO) uygulaması denilmektedir. DEO uygulamasında ana hedef, öğrencilerin ihtiyaçlarından hareketle akranları düzeyinde eğitim almalarını sağlamaktır. DEO uygulamalarının yürütüldüğü derslerden biri de sosyal bilgiler dersidir. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin Destek Eğitim Odası Eğitimlerine (DEOE) yönelik deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Nitel metodoloji kapsamında fenomenolojik yaklaşımın kullanıldığı araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, Karabük il merkezinde çalışmakta olan toplam 50 sosyal bilgiler öğretmeniyle yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın en dikkat çekici sonuçları, öğretmenlerin büyük bir bölümünün lisans eğitimleri süresince ya da bugüne kadarki mesleki yaşantıları boyunca özel eğitim öğrencilerine yönelik herhangi bir eğitim almamış olmaları, eğitimler sırasında aile/veli iletişimine özen göstermeleri ve DEOE sırasında birçok zorlukla karşılaşmalarına rağmen yine de bu eğitimleri yararlı bulmalarıdır. Ayrıca özel eğitim öğrencisi olan okullarda mevzuat gereği DEO açılması zorunlu olmasına rağmen bazı okullarda DEO açılmadığı, açılan okullarda ise DEO’ların fiziksel koşullar ve materyal bakımından yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle DEO uygulamasından daha fazla verim almak için öncelikle özel eğitim öğretmenlerinin bu eğitimlerde görevlendirilmesi gerektiği önerilebilir. Bu sayede DEO’larda yaşanan pek çok sorunun önüne geçilebilir.

Kaynakça

  • Akay, E. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri [The problems and solution efforts of the resource room application designed for the inclusive primary school aged hearing impaired students]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 42-66
  • Akay, E. (2015). Kaynaştırma ortamındaki işitme engelli öğrencilere destek eğitim odasında uygulanan Türkçe etkinliklerinin incelenmesi [Investigating affordances of resource room activities for mainstreamed hearing impaired primary school students’ Turkish language classes]. Journal of Educationand Special EducationTechnology. 1 (1), 1-14
  • Akay, E. (2016). Kaynaştırma ortamında eğitim alan işitme engelli öğrencilere destek özel eğitim hizmeti sunan eğitimciye yönelik mentörlük sürecinin incelenmesi [An investigation of the mentorship process for educators who provide special education support services for hearing-impaired students in inclusive education]. Doctoral thesis. Anadolu University.
  • Akay, E. & Gürgür, H. (2018). Kaynaştırma uygulamalarında destek özel eğitim hizmeti sunan öğretmenin mesleki gelişimi: mentörlük [Professional development of a teacher providing special education support service: mentoring]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 6(1), 9-36
  • Akay, E., Uzuner, Y. & Girgin, Ü. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri [The problems and solution efforts of the resource room application designed for the mainstreamed primary school aged hearing impaired students]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 42-66. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.3s3m
  • Ataman, A. (Ed.). (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş [Students with special needs in general education schools and special education]. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Avcıoğlu, H. (2012). Rehberlik ve araştırma merkez (Ram) müdürlerinin tanılama, yerleştirme, izleme, bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) geliştirme ve kaynaştırma uygulamasında karşılaşılan sorunlara ilişkin algıları [Guidance and research centers (GRC) managers’ perceptions of problems encountered in the identification, placement -follow up, individualized education program (IEP) development and integration practice]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2009-2031.
  • Avramidis, E.,& Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes to wards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17 (2), 129–147.
  • Aydın Dalga, R. (2019), Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Experiences and recommendations of remediation teachers on teaching students with specific learning disabilities]. Master’s thesis. Marmara University.
  • Aydın, A. (2015). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere destek eğitim odasında verilen eğitim hizmetlerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher's opinions regarding the instruction service provided to mentally disabled students in the resource room]. Master’s thesis. Bolu Abant İzzet Baysal University.
  • Balcı, M. (1998). Eğitim ve öğretimde haklar ve yükümlülükler [Rights and responsibilities in education]. Danışman Yayınları.
  • Brown, M. S., Bergen, D., House, M., Hitle J. & Dickerson T. (2000). Examining the relevance of development ally appropriate practices, classroom adaptations and parental participation in the context of an integratedpre school program. Early Childhood Education Journal, 1, 51.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri [Sampling methods]. Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. (2016). Araştırma deseni [Research design]. Eğiten Kitap.
  • Çağlar, N. (2016). İlköğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi [The examination of the opinions of the school managers and teachers “resource education room” in primary education]. Master’s thesis. Gazi University.
  • Çakmak, N. M. (2008). Amerika Birleşik Devletleri’ndeki engelli tanımı hakkında bir inceleme [An analysis about disability definition in the United States of America]. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 57, 51-62.
  • Cavkaytar, A. & Diken, İ. H. (2007). Özel eğitime giriş [Introduction to special education). Kök Yayıncılık.
  • Çelikkaya, H. (1991). Eğitimin anlamları ve farklı açılardan görünüşü [The several meanings of education and its view from different angles] M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi (3) 73-85
  • Çitil, M. (2017). Türkiye’de özel eğitim: Tarihsel, Politik ve yasal gelişmeler [Special education in Turkey: Historical, political and legal developments]. Vize Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). The interview. Cohen L. & Manion L. Reseacrh Methods in Education: Fourth Edition. Routledge.
  • Demirezen, S. & Akhan, N. E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri [The opinions of the social studies teachers on inclusion practices]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II), 1206-1223.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim [Special education]. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalari. İlköğretimde kaynaştırma [Special education and inclusive applications]. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Ertürk, S. (2016). Eğitimde program geliştirme [Program development in education]. Edge Akademi Yayıncılık.
  • Friend, M. & Bursuck, W. D. (2006). Including students with special needs. A practical guide for classroom teachers. (4th Edition). Allyn & Bacon Pearson Education Company.
  • Gubbels, J., Segers, E. and Verhoeven, L. (2014). Cognitive, socioemotional and attitudinal effects of a triarchic enrichment program for gifted children. Journal for the Education of the Gifted, 37, 378–397. doi:10.1177/0162353214552565.
  • Güven, D. (2019). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği destek eğitim odası hizmetine yönelik bir durum çalışması [A case study for resource room service attended by students with ıntellectual disability]. Doctoral dissertation. Anadolu University.
  • Güven, D. (2021a). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği destek eğitim odası hizmetine yönelik bir durum çalışması [A case study for resource room service attended by students with intellectual disability]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 22 (4), 895-919
  • Güven, D. (2021b). Destek eğitim odası öğretmeninin rol ve sorumlulukları [Role and responsibilities of support room teacher]. Trakya Eğitim Dergisi. 11 (1), 450-463
  • Holstein, J. A, & Gubrium, J. F. (1997). Active interviewing. D. Silverman (Ed.), Qualtitative research: theory, method and practise (s.113-129). Sage Publications.
  • Kale, M. & Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitiminin Türkçe ve Matematik derslerindeki başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of support room education in primary schools on the success of students in Turkish and mathematics courses]. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 10 (4), 47-57
  • Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Determining the difficulties faced by teachers who provide education in the support training room for individuals with special needs in inclusive schools]. Master’s thesis. Necmettin Erbakan University
  • Karamanlı, D. (1998). Okul öncesi dönemde entegrasyon sınıflarında bulunan 5-6 yaş grubundaki normal çocukların ve sınıf öğretmenlerinin zihinsel engelli çocukların sosyal uyum davranışları hakkındaki algılamalarının incelenmesi [A research on normal pre-school children's at the ages of 5 and 6, and class teachers' way of perceiving the adaptation behaviour of mentally retarded children]. Master’s thesis. Hacettepe University
  • Karasu, T. & Şimşek, E. (2018). Zihinsel engelli kaynaştırma öğrencilerine yönelik din eğitimi: yarı deneysel bir çalışma-destek eğitim odası [Religious education for mentally disabled inclusive students: semi-experimental study-support education room]. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22 / 3 1579-1606.
  • Kargın, T., Acarlar, F. & Sucuoğlu, B. (2003). Öğretmen, yönetici ve anne-babaların kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi [Determining the views of teachers, administrators and parents on inclusion practices]. Özel Eğitim Dergisi, 4(2), 55-77
  • Kartal Sönmez, M., Tezcan, G., Karaer, G., Sola Özgüç, C., Tutuk, T., Kayışdağı, Gezer Demirdağlı, Ş., Ünal, F., Turhan, C., Kıyak, Ü. E. & Toper Korkmaz, Ö. (2017) Özel eğitimde sosyal bilgiler öğretimi ve önemi [Social science teaching and its importance in special education]. (128-149). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Kaymakçı, S. (2012a). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarinin içerik değerlendirmesi. [A content evaluation of social studies teacher education programs]. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2 (1) , 45-61.
  • Kaymakçı, S. (2012b). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler [Affiliations in the social studies curriculum]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (273-304).
  • Kırkıç, K.A. & Sayan, A. (2020). Destek eğitim odasında verilen eğitimin okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimine olan katkısının incelenmesi [Investigation of the effect of the education given in the support training rooms on the development of preschool inclusion students]. Turkish Studies, 15 (2), 1121-1136. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.29348
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 20 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 29690). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_09/04010347_zihinselengellibireylerdestekeitimprogram.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/03045051_destek_egitim_odasi_kilavuz.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-hizmetleri-yonetmeligi-yayimlandi/icerik/1089
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2020). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı Strateji geliştirme Başkanlığı (2021).http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_05/21132431_Zihinsel.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2022). https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-ile-ilgili-yayimlar/icerik/123 adresinden
  • Nar, B. & Tortop, H.S. (2017). Türkiye’de özel/üstün yetenekli öğrenciler için destek eğitim odası uygulaması: sorunlar ve öneriler [Resource room applications for gifted students in Turkey: Problems and implications]. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 83-97
  • Önder, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uygulamaların belirlenmesi [To determine the educational adaptations of class teachers for inclusive students with mental disabilities]. Master’s thesis. Abant İzzet Baysal University
  • Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri [Problems encountered during the implementation of a resource room for gifted students at primary school level and measures for intervening in these problems]. Master’s thesis. Anadolu University
  • Öpengin, E. (2021). Destek eğitim odası hizmetine ilişkin görüşlere odaklanan lisansüstü tezlerin sistematik incelemesi [A systematic analysis of theses focusing on views related to resource room). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 633-663. DOI: 10.33711/yyuefd.1029106
  • Öpengin, E. & Gürgür, H. (2021). How should a Resource Room Programme for Gifted Students be Integrated into School System?, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 27, 346-373. doi:10.14689/enad.27.15
  • Özmen, R. G. (2009). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve fen bilgisi öğretiminde öğrenme güçlüğü olan ve zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrenciler için şematik düzenleyicilerin oluşturulması ve sunumu [Forming and presenting graphic organizers in teaching life science, social studies and science to students with learning disabilities and mental retardation]. Milli Eğitim Dergisi, 181, 289-301.
  • Öztürk, D., & Akdal, D. (2022). Sınıflarında özel gereksinimli öğrencileri olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimine ilişkin görüşleri [Views of social studies teachers with special needs students on social studies education]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (61), 453-484.
  • Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri [Opinions and suggestions about the problems faced by primary school teachers in the process of inclusion practices]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 13-28.
  • Sayan, A. (2019). Destek eğitim odalarında eğitim alan okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimlerinin incelenmesi [Examination of the development of pre-school inclusion students getting education in support training rooms]. Master's thesis. Marmara University
  • Salend, S. J. (1998). Effective inclusion – Creating inclusive classrooms (3rd ed.). Prentice-Hall.
  • Semiz, N., (2018). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin öğretmen ve aile görüşlerinin belirlenmesi [Identifying the teacher and family views on resource rooms practices aimed at students with special needs]. Master's thesis. Bolu Abant İzzet Baysal University
  • Smith, D.B. (2007). Introduction to special education: Making a difference (6th Edition). Allyn & Bacon
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific reseach methods with examples]. Anı Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Etkili kaynaştırma uygulamaları [Effective inclusive applications]. Ekinoks Yayıncılık.
  • Talas, S., Türkoğlu, G., & Karamuklu, E. S. (2022). Türkiye’de destek eğitim odası üzerine sistematik bir derleme [A systematic review on the resource room in Türkiye]. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11 (3), 575-586.
  • Talas, S., Kaya, F., Yıldırım, N., Yazıcı, L., Nural, H., Çelebi, İ., Keskin, Ş., Söylemez, T. & Nugay, E. (2016). Destek eğitim odaları ve öğretmenler üzerine betimsel bir çalışma: Tokat ili örneği [A descriptive study on resource room and teachers: Tokat sample]. Journal of European Education, 6 (3), 31-52.
  • Tortop, H.S., & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri [Views of classroom teachers who take part in resource rooms for gifted/talented students about the resource room application]. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 11-28.
  • Tunalı Erkan, D. (2018). Ortaöğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' views on the resource education room application in secondary education institutions]. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2 (2), 17-30.
  • Turnbull, A.,Turnbull, R., Wehmeyer, M.L. & Shogren, K.A. (2012). Exceptional lives: Special education in today's schools. Prentice Hall.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme [A qualitative research technique that can be used effectively in educational science research: Interview]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-599.
  • Üçler, A. M. & Yıkmış, A. (2021). Kaynaştırma öğrencisi bulunan Türkçe öğretmenlerinin öğretim uyarlamalarına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi [Determination of the studies related to instructional adaptation of Turkish language teachers who have inclusive students]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 1023-1043. DOI: 10.17240/aibuefd.2021.21.64908-882708
  • Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminin uyarlanması I: Ünite analizleri ve amaçların belirlenmesi [Adaptation of social studies teaching I: Unit analysis and determination of goals]. M. Kartal Sönmez ve Ö. Toper Korkmaz (Ed.) Özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler öğretimi [Teaching science and social studies in special education ] (156-176). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Ünal, H. (2008). Birlikte eğitim ortamındaki zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere destek eğitim odasında verilen destek eğitimin etkililiği [Effectiveness of supportive education in the supportive resource room for students in mentally retarded in regular schools]. Master's thesis. Gazi University
  • Ünay, E. (2012). Bireysel destek eğitiminin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarıları ve özyeterlilik algıları üzerindeki etkililiği. [The effectiveness of individual support education on mathematics achievement and self-efficacy perceptions of inclusive students]. Master's thesis. Gazi University
  • Üzümcü, O. N. (2007). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde harita okuma becerisinin aktif öğrenme yöntemiyle kazandırılması [The acquisition of the ability of reading map using the technic of active learning in the 6th grade of primary school]. Master's thesis. Gazi University
  • Wiederholt, J. L. (1974). Planning resource rooms for the mildlyhandicapped. Focus on Exceptional Children, 5 (8), 1-12.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. Sage Publications.
  • Yang, Y., Gentry, M. and Choi, Y. O. (2012). Gifted students’ perceptions of the regular classes and pull-out programs in South Korea. Journal of Advanced Academics, 23, 270–287. doi:10.1177/1932202X12451021.
  • Yavuz, C. (2005). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi [An evaluation about early childhood inclusive education]. Master's thesis. Gazi University
  • Yazarkan, K. (2020). İlkokullardaki destek eğitimi odası uygulamasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri hakkında bir araştırma [A research on the views of primary school teachers about resource education room application]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10 (3), 776-790.
  • Yazçayır, G. (2020). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarının incelenmesi [Investigation of implementations in resource room for students with special needs]. Doctoral thesis. Eskişehir Anadolu University
  • Yazıcıoğlu, T. (2020). Destek eğitim odalarında görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarının işleyişine ilişkin görüşleri [The opinions of the teachers who work in resource rooms about resource rooms practices]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21 (2), 299-327
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.Baskı) [Qualitative research methods in social sciences (10th edition)]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Batu, E. S. (2016). Farklı branştan ilkokul öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı, yasal düzenlemeler ve kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri [Opinions of primary school teachers about ındividualized education programme, legal regulation and ınclusion implementation]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(3), 247-268.
  • Yılmaz, İ., Yılmaz, E. & Savas, B. (2021). Destek eğitim odalarına ilişkin hazırlanmış lisansüstü tez çalışmalarına genel bir bakış [A general overview of the prepared graduate thesis studies related to support training rooms]. Turkish Journal of Educational Studies, 8 (3), 419-442. DOI: 10.33907/turkjes.956942
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, S. (2022). Sınıf öğretmenleri ve velilerin destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin görüşleri [The opinions of the classroom teachers and the parents about resource room practices]. Trakya Eğitim Dergisi, 12 (3), 1175-1197.

Social Studies Teachers' Experiences Regarding Resource Room Applications

Yıl 2023, , 938 - 988, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1302870

Öz

The practice known as the "Resource Room" (RER) involves providing students who continue their education through inclusion/integration and gifted students with special educational needs with instruction outside regular school hours, in environments equipped with special tools and resources, tailored to their specific needs. The primary goal of the RER application is to ensure that students receive education at the level of their peers, considering their individual requirements. One of the subjects in which RER applications are carried out is the social studies class. The purpose of this research is to uncover the experiences of social studies teachers regarding Resource Room Training (RERT). This qualitative study, employing a phenomenological approach within its scope, was conducted during the 2021-2022 academic year with a total of 50 social studies teachers working in the central district of Karabük. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as the data collection tool. The collected data were analyzed using descriptive analysis techniques. One of the most notable findings of the study is that a significant portion of teachers had not received any training related to students during their undergraduate education or throughout their professional careers. Despite facing various challenges during the training sessions and placing great emphasis on parent/teacher communication during RERT, teachers still found these training sessions beneficial. Additionally, it was determined that, despite the legal requirement for RERs in schools with students in need of special education, some schools did not have RERs, and in schools where RERs were established, they were lacking in terms of physical conditions and materials. Based on the research findings, it can be recommended that special education teachers be assigned to these training sessions in order to enhance the efficiency of RER applications. This can help mitigate many of the issues encountered within RERs.

Kaynakça

  • Akay, E. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri [The problems and solution efforts of the resource room application designed for the inclusive primary school aged hearing impaired students]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 42-66
  • Akay, E. (2015). Kaynaştırma ortamındaki işitme engelli öğrencilere destek eğitim odasında uygulanan Türkçe etkinliklerinin incelenmesi [Investigating affordances of resource room activities for mainstreamed hearing impaired primary school students’ Turkish language classes]. Journal of Educationand Special EducationTechnology. 1 (1), 1-14
  • Akay, E. (2016). Kaynaştırma ortamında eğitim alan işitme engelli öğrencilere destek özel eğitim hizmeti sunan eğitimciye yönelik mentörlük sürecinin incelenmesi [An investigation of the mentorship process for educators who provide special education support services for hearing-impaired students in inclusive education]. Doctoral thesis. Anadolu University.
  • Akay, E. & Gürgür, H. (2018). Kaynaştırma uygulamalarında destek özel eğitim hizmeti sunan öğretmenin mesleki gelişimi: mentörlük [Professional development of a teacher providing special education support service: mentoring]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 6(1), 9-36
  • Akay, E., Uzuner, Y. & Girgin, Ü. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri [The problems and solution efforts of the resource room application designed for the mainstreamed primary school aged hearing impaired students]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 42-66. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.3s3m
  • Ataman, A. (Ed.). (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş [Students with special needs in general education schools and special education]. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Avcıoğlu, H. (2012). Rehberlik ve araştırma merkez (Ram) müdürlerinin tanılama, yerleştirme, izleme, bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) geliştirme ve kaynaştırma uygulamasında karşılaşılan sorunlara ilişkin algıları [Guidance and research centers (GRC) managers’ perceptions of problems encountered in the identification, placement -follow up, individualized education program (IEP) development and integration practice]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2009-2031.
  • Avramidis, E.,& Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes to wards integration/inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17 (2), 129–147.
  • Aydın Dalga, R. (2019), Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Experiences and recommendations of remediation teachers on teaching students with specific learning disabilities]. Master’s thesis. Marmara University.
  • Aydın, A. (2015). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere destek eğitim odasında verilen eğitim hizmetlerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher's opinions regarding the instruction service provided to mentally disabled students in the resource room]. Master’s thesis. Bolu Abant İzzet Baysal University.
  • Balcı, M. (1998). Eğitim ve öğretimde haklar ve yükümlülükler [Rights and responsibilities in education]. Danışman Yayınları.
  • Brown, M. S., Bergen, D., House, M., Hitle J. & Dickerson T. (2000). Examining the relevance of development ally appropriate practices, classroom adaptations and parental participation in the context of an integratedpre school program. Early Childhood Education Journal, 1, 51.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri [Sampling methods]. Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. (2016). Araştırma deseni [Research design]. Eğiten Kitap.
  • Çağlar, N. (2016). İlköğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi [The examination of the opinions of the school managers and teachers “resource education room” in primary education]. Master’s thesis. Gazi University.
  • Çakmak, N. M. (2008). Amerika Birleşik Devletleri’ndeki engelli tanımı hakkında bir inceleme [An analysis about disability definition in the United States of America]. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 57, 51-62.
  • Cavkaytar, A. & Diken, İ. H. (2007). Özel eğitime giriş [Introduction to special education). Kök Yayıncılık.
  • Çelikkaya, H. (1991). Eğitimin anlamları ve farklı açılardan görünüşü [The several meanings of education and its view from different angles] M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi (3) 73-85
  • Çitil, M. (2017). Türkiye’de özel eğitim: Tarihsel, Politik ve yasal gelişmeler [Special education in Turkey: Historical, political and legal developments]. Vize Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). The interview. Cohen L. & Manion L. Reseacrh Methods in Education: Fourth Edition. Routledge.
  • Demirezen, S. & Akhan, N. E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri [The opinions of the social studies teachers on inclusion practices]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II), 1206-1223.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim [Special education]. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Eripek, S. (2007). Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalari. İlköğretimde kaynaştırma [Special education and inclusive applications]. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Ertürk, S. (2016). Eğitimde program geliştirme [Program development in education]. Edge Akademi Yayıncılık.
  • Friend, M. & Bursuck, W. D. (2006). Including students with special needs. A practical guide for classroom teachers. (4th Edition). Allyn & Bacon Pearson Education Company.
  • Gubbels, J., Segers, E. and Verhoeven, L. (2014). Cognitive, socioemotional and attitudinal effects of a triarchic enrichment program for gifted children. Journal for the Education of the Gifted, 37, 378–397. doi:10.1177/0162353214552565.
  • Güven, D. (2019). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği destek eğitim odası hizmetine yönelik bir durum çalışması [A case study for resource room service attended by students with ıntellectual disability]. Doctoral dissertation. Anadolu University.
  • Güven, D. (2021a). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği destek eğitim odası hizmetine yönelik bir durum çalışması [A case study for resource room service attended by students with intellectual disability]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 22 (4), 895-919
  • Güven, D. (2021b). Destek eğitim odası öğretmeninin rol ve sorumlulukları [Role and responsibilities of support room teacher]. Trakya Eğitim Dergisi. 11 (1), 450-463
  • Holstein, J. A, & Gubrium, J. F. (1997). Active interviewing. D. Silverman (Ed.), Qualtitative research: theory, method and practise (s.113-129). Sage Publications.
  • Kale, M. & Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitiminin Türkçe ve Matematik derslerindeki başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of support room education in primary schools on the success of students in Turkish and mathematics courses]. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 10 (4), 47-57
  • Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Determining the difficulties faced by teachers who provide education in the support training room for individuals with special needs in inclusive schools]. Master’s thesis. Necmettin Erbakan University
  • Karamanlı, D. (1998). Okul öncesi dönemde entegrasyon sınıflarında bulunan 5-6 yaş grubundaki normal çocukların ve sınıf öğretmenlerinin zihinsel engelli çocukların sosyal uyum davranışları hakkındaki algılamalarının incelenmesi [A research on normal pre-school children's at the ages of 5 and 6, and class teachers' way of perceiving the adaptation behaviour of mentally retarded children]. Master’s thesis. Hacettepe University
  • Karasu, T. & Şimşek, E. (2018). Zihinsel engelli kaynaştırma öğrencilerine yönelik din eğitimi: yarı deneysel bir çalışma-destek eğitim odası [Religious education for mentally disabled inclusive students: semi-experimental study-support education room]. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22 / 3 1579-1606.
  • Kargın, T., Acarlar, F. & Sucuoğlu, B. (2003). Öğretmen, yönetici ve anne-babaların kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi [Determining the views of teachers, administrators and parents on inclusion practices]. Özel Eğitim Dergisi, 4(2), 55-77
  • Kartal Sönmez, M., Tezcan, G., Karaer, G., Sola Özgüç, C., Tutuk, T., Kayışdağı, Gezer Demirdağlı, Ş., Ünal, F., Turhan, C., Kıyak, Ü. E. & Toper Korkmaz, Ö. (2017) Özel eğitimde sosyal bilgiler öğretimi ve önemi [Social science teaching and its importance in special education]. (128-149). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Kaymakçı, S. (2012a). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarinin içerik değerlendirmesi. [A content evaluation of social studies teacher education programs]. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2 (1) , 45-61.
  • Kaymakçı, S. (2012b). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler [Affiliations in the social studies curriculum]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (273-304).
  • Kırkıç, K.A. & Sayan, A. (2020). Destek eğitim odasında verilen eğitimin okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimine olan katkısının incelenmesi [Investigation of the effect of the education given in the support training rooms on the development of preschool inclusion students]. Turkish Studies, 15 (2), 1121-1136. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.29348
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 20 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 29690). Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_09/04010347_zihinselengellibireylerdestekeitimprogram.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_08/03045051_destek_egitim_odasi_kilavuz.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-hizmetleri-yonetmeligi-yayimlandi/icerik/1089
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2020). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı Strateji geliştirme Başkanlığı (2021).http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/10141326_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2020_2021.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2021). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_05/21132431_Zihinsel.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2022). https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-ile-ilgili-yayimlar/icerik/123 adresinden
  • Nar, B. & Tortop, H.S. (2017). Türkiye’de özel/üstün yetenekli öğrenciler için destek eğitim odası uygulaması: sorunlar ve öneriler [Resource room applications for gifted students in Turkey: Problems and implications]. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 83-97
  • Önder, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uygulamaların belirlenmesi [To determine the educational adaptations of class teachers for inclusive students with mental disabilities]. Master’s thesis. Abant İzzet Baysal University
  • Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri [Problems encountered during the implementation of a resource room for gifted students at primary school level and measures for intervening in these problems]. Master’s thesis. Anadolu University
  • Öpengin, E. (2021). Destek eğitim odası hizmetine ilişkin görüşlere odaklanan lisansüstü tezlerin sistematik incelemesi [A systematic analysis of theses focusing on views related to resource room). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 633-663. DOI: 10.33711/yyuefd.1029106
  • Öpengin, E. & Gürgür, H. (2021). How should a Resource Room Programme for Gifted Students be Integrated into School System?, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 27, 346-373. doi:10.14689/enad.27.15
  • Özmen, R. G. (2009). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve fen bilgisi öğretiminde öğrenme güçlüğü olan ve zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrenciler için şematik düzenleyicilerin oluşturulması ve sunumu [Forming and presenting graphic organizers in teaching life science, social studies and science to students with learning disabilities and mental retardation]. Milli Eğitim Dergisi, 181, 289-301.
  • Öztürk, D., & Akdal, D. (2022). Sınıflarında özel gereksinimli öğrencileri olan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretimine ilişkin görüşleri [Views of social studies teachers with special needs students on social studies education]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (61), 453-484.
  • Saraç, T. ve Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri [Opinions and suggestions about the problems faced by primary school teachers in the process of inclusion practices]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 13-28.
  • Sayan, A. (2019). Destek eğitim odalarında eğitim alan okul öncesi kaynaştırma öğrencilerinin gelişimlerinin incelenmesi [Examination of the development of pre-school inclusion students getting education in support training rooms]. Master's thesis. Marmara University
  • Salend, S. J. (1998). Effective inclusion – Creating inclusive classrooms (3rd ed.). Prentice-Hall.
  • Semiz, N., (2018). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin öğretmen ve aile görüşlerinin belirlenmesi [Identifying the teacher and family views on resource rooms practices aimed at students with special needs]. Master's thesis. Bolu Abant İzzet Baysal University
  • Smith, D.B. (2007). Introduction to special education: Making a difference (6th Edition). Allyn & Bacon
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific reseach methods with examples]. Anı Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Etkili kaynaştırma uygulamaları [Effective inclusive applications]. Ekinoks Yayıncılık.
  • Talas, S., Türkoğlu, G., & Karamuklu, E. S. (2022). Türkiye’de destek eğitim odası üzerine sistematik bir derleme [A systematic review on the resource room in Türkiye]. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11 (3), 575-586.
  • Talas, S., Kaya, F., Yıldırım, N., Yazıcı, L., Nural, H., Çelebi, İ., Keskin, Ş., Söylemez, T. & Nugay, E. (2016). Destek eğitim odaları ve öğretmenler üzerine betimsel bir çalışma: Tokat ili örneği [A descriptive study on resource room and teachers: Tokat sample]. Journal of European Education, 6 (3), 31-52.
  • Tortop, H.S., & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri [Views of classroom teachers who take part in resource rooms for gifted/talented students about the resource room application]. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 11-28.
  • Tunalı Erkan, D. (2018). Ortaöğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' views on the resource education room application in secondary education institutions]. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2 (2), 17-30.
  • Turnbull, A.,Turnbull, R., Wehmeyer, M.L. & Shogren, K.A. (2012). Exceptional lives: Special education in today's schools. Prentice Hall.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme [A qualitative research technique that can be used effectively in educational science research: Interview]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-599.
  • Üçler, A. M. & Yıkmış, A. (2021). Kaynaştırma öğrencisi bulunan Türkçe öğretmenlerinin öğretim uyarlamalarına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi [Determination of the studies related to instructional adaptation of Turkish language teachers who have inclusive students]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3), 1023-1043. DOI: 10.17240/aibuefd.2021.21.64908-882708
  • Ünal, F. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminin uyarlanması I: Ünite analizleri ve amaçların belirlenmesi [Adaptation of social studies teaching I: Unit analysis and determination of goals]. M. Kartal Sönmez ve Ö. Toper Korkmaz (Ed.) Özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler öğretimi [Teaching science and social studies in special education ] (156-176). Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Ünal, H. (2008). Birlikte eğitim ortamındaki zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere destek eğitim odasında verilen destek eğitimin etkililiği [Effectiveness of supportive education in the supportive resource room for students in mentally retarded in regular schools]. Master's thesis. Gazi University
  • Ünay, E. (2012). Bireysel destek eğitiminin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarıları ve özyeterlilik algıları üzerindeki etkililiği. [The effectiveness of individual support education on mathematics achievement and self-efficacy perceptions of inclusive students]. Master's thesis. Gazi University
  • Üzümcü, O. N. (2007). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde harita okuma becerisinin aktif öğrenme yöntemiyle kazandırılması [The acquisition of the ability of reading map using the technic of active learning in the 6th grade of primary school]. Master's thesis. Gazi University
  • Wiederholt, J. L. (1974). Planning resource rooms for the mildlyhandicapped. Focus on Exceptional Children, 5 (8), 1-12.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. Sage Publications.
  • Yang, Y., Gentry, M. and Choi, Y. O. (2012). Gifted students’ perceptions of the regular classes and pull-out programs in South Korea. Journal of Advanced Academics, 23, 270–287. doi:10.1177/1932202X12451021.
  • Yavuz, C. (2005). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi [An evaluation about early childhood inclusive education]. Master's thesis. Gazi University
  • Yazarkan, K. (2020). İlkokullardaki destek eğitimi odası uygulamasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri hakkında bir araştırma [A research on the views of primary school teachers about resource education room application]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10 (3), 776-790.
  • Yazçayır, G. (2020). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarının incelenmesi [Investigation of implementations in resource room for students with special needs]. Doctoral thesis. Eskişehir Anadolu University
  • Yazıcıoğlu, T. (2020). Destek eğitim odalarında görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarının işleyişine ilişkin görüşleri [The opinions of the teachers who work in resource rooms about resource rooms practices]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21 (2), 299-327
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.Baskı) [Qualitative research methods in social sciences (10th edition)]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. ve Batu, E. S. (2016). Farklı branştan ilkokul öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı, yasal düzenlemeler ve kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri [Opinions of primary school teachers about ındividualized education programme, legal regulation and ınclusion implementation]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(3), 247-268.
  • Yılmaz, İ., Yılmaz, E. & Savas, B. (2021). Destek eğitim odalarına ilişkin hazırlanmış lisansüstü tez çalışmalarına genel bir bakış [A general overview of the prepared graduate thesis studies related to support training rooms]. Turkish Journal of Educational Studies, 8 (3), 419-442. DOI: 10.33907/turkjes.956942
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, S. (2022). Sınıf öğretmenleri ve velilerin destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin görüşleri [The opinions of the classroom teachers and the parents about resource room practices]. Trakya Eğitim Dergisi, 12 (3), 1175-1197.
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İdris Kınasakal 0000-0002-6275-4073

Abdulkerim Demir 0000-0001-7968-9557

Selahattin Kaymakcı 0000-0001-5905-9902

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kınasakal, İ., Demir, A., & Kaymakcı, S. (2023). Social Studies Teachers’ Experiences Regarding Resource Room Applications. International Journal of Turkish Education Sciences, 2023(21), 938-988. https://doi.org/10.46778/goputeb.1302870