Values
are judgments that are accepted by the majority of communities and contain
common attitudes. It is known that Social Studies course has an important role
in teaching values. The use of literary products in Social Studies class will
contribute to the teaching of values. For this reason, in this research, it is
aimed to determine the opinions of teachers about the use of literary products
in the teaching of values in social studies course. Survey data were obtained
by applying a semi-structured interview form to 20 volunteer Social Studies
teachers working in the central province of Kastamonu province during the
2015-2016 academic year. The obtained data were analyzed through descriptive
analysis. Social Studies teachers in the study pointed out the importance of using
literary products in social studies classes as facilitating the transfer of
values, increasing the permanence of information, teaching cultural items and
increasing the interest of students in the course. Social Studies Teachers use
the literary products in their Social Studies lessons and use them in their
lessons in order to convey the values of memories, jokes, proverbs, novels,
travelnames, epics, speeches, speeches, poems and reasons of using these
literary products, transfer historical subjects, As reinforcement of the
learners.
Literary product Social Studies teaching values teacher lecture
Değer,
toplumların çoğunluğu tarafından kabul gören ve ortak tutumları içeren yargılardır.
Sosyal Bilgiler dersinin değerler öğretiminde önemli bir rolü olduğu
bilinmektedir. Sosyal Bilgiler dersinde edebi ürünlerden yararlanılması değerlerin
öğretimine katkı sağlayacaktır. Bu nedenle bu araştırmada, Sosyal Bilgiler
dersinde değerler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada veriler 2015-2016 eğitim-öğretim
döneminde Kastamonu ili Merkez ilçesinde çalışan 20 gönüllü Sosyal Bilgiler öğretmenine
yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen
veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmenleri
Sosyal Bilgiler derslerinde edebi ürünlerin kullanılmasının önemini değerlerin
aktarımını kolaylaştırması, bilgilerin kalıcılığını artırması, kültürel öğeleri
öğretmesi ve öğrencilerin derse ilgisini artırması olarak belirtmişlerdir.
Sosyal Bilgiler öğretmenleri Sosyal Bilgiler derslerinde edebi ürünlerden
yararlandıklarını, derslerinde anı, fıkra, atasözü, roman, seyahatname, destan,
söylev/nutuk, şiiri kullandıklarını ve bu edebi ürünleri kullanma nedenlerini
değerleri aktarması, tarihi konuları aktarması, konuların kalıcılığını sağlaması,
öğrencilerin ilgisini çekmesi ve öğrenilenleri pekiştirmesi olarak ifade etmişlerdir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9 |