Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Algıları

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 311 - 320, 31.10.2017

Öz

Çevre sorunları, insanoğlunun geleceğini tehdit eden çağımızın en önemli problemlerindendir. Dünyanın yarınlarını şekillendirecek, geleceğin yetişkinleri olan çocuklar, çevre sorunlarının ne kadar farkındalar ve çevre sorunlarını nasıl algılıyorlar? Bu araştırmanın amacı, 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin “çevre sorunları” kavramına yönelik algılarını çizdikleri resimler ışığında ortaya koymak ve çevre sorunlarına yönelik ürettikleri simgeleri incelemektir. Çalışmanın temel veri kaynağını Tokat il merkezindeki, iki devlet bir özel okulda öğrenim görmekte olan toplam 102 öğrencinin resimleri ve çevre sorunlarıyla ilgili yazdıkları ifadeler oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda çocukların çevre sorunları denilince akıllarına gelen üç şey ile çizdikleri resimler arasında benzerlik olduğu belirlenmiş ve çevre sorunlarına yönelik olarak ürettikleri simgeler betimlenmiştir.

Kaynakça

  • Alabay, E. ve Demirbaş, S. (2017). Okul öncesi dönem çocukların müdür algılarının belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 78-97.
  • Arslan, Ö., Savaş, B. (2017). Ortaokul 6.Sınıf Öğrencilerinin “Sosyal Bilimci Bilim İnsanı” İmaj Algıları. Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, (1),177-189.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim, Çocuk Doğa Etkileşimi. Ezgi Kitabevi: Bursa.
  • Bolattaş-Gürbüz, F., Deniz, Ü. (2017). Çocuk Resimlerine Yönelik Yaklaşımları Belirleme aracı: Öğretmen Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 467-474.
  • Demirel, İ.N. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Şiddet İçerikli Programlara Yönelik Tutumları ve Kişilik Özelliklerinin Resim Çalışmalarına Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 1-20.
  • Efe, R. (1999). Çevre Sorunlarının Çözümünde Coğrafyanın Rolü. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11:81-85.
  • Erten, S (2003). 5. Sınıf Öğrencilerinde “Çöplerin Azaltılması Bilincinin Kazandırılmasına Yönelik Bir Öğretim Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 : 94-103
  • Erden, M., Akman, Y. (2006). Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Arkadaş Yayınları:Ankara.
  • Eşgi, N., Çevik, V. (2010). Images Of The Internet Concept Generated By Primary School Students Through Their Paintings. Contemporary Educational Technology, 1(3), 221-232.
  • Göney, E. (2004). Dünya Genelinde Türkiye Özelinde Çevre Sorunları. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Ramazan, O., Öveç, Ö. (2017). 66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 265-289.
  • Taş, Y., Aslan, D., Sayek, İ. (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (11), 184-191.
  • Tatlı, S., Güngör-Aytar, F. A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Değerlere İlişkin Algıları ve Bunları İfade Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 331-354.
  • Tüzel, E., Şahin D. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 355-396.
  • Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitapevi: İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuğu tanımak ve anlamak. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • www.cocukpsikolojisi.net/?modüle=pages&SID=19 (05.05.2010)

4th and 5th Grade School Students’ Perceptions of Environmental Problems

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 311 - 320, 31.10.2017

Öz

The purpose of this study is to investigate the perceptions of 4th and 5th graders about “environmental problems” through the use of their drawings. The participants of the study consist of 102 school students studying at two state and one private elementary school located in the province of Tokat. The results showed that the images students used in their drawings of environmental problems are consistent with the images they imaged when they were asked about the environmental problems in a questionnaire.

Kaynakça

  • Alabay, E. ve Demirbaş, S. (2017). Okul öncesi dönem çocukların müdür algılarının belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 78-97.
  • Arslan, Ö., Savaş, B. (2017). Ortaokul 6.Sınıf Öğrencilerinin “Sosyal Bilimci Bilim İnsanı” İmaj Algıları. Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, (1),177-189.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre İçin Eğitim, Çocuk Doğa Etkileşimi. Ezgi Kitabevi: Bursa.
  • Bolattaş-Gürbüz, F., Deniz, Ü. (2017). Çocuk Resimlerine Yönelik Yaklaşımları Belirleme aracı: Öğretmen Formu: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 467-474.
  • Demirel, İ.N. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Şiddet İçerikli Programlara Yönelik Tutumları ve Kişilik Özelliklerinin Resim Çalışmalarına Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 1-20.
  • Efe, R. (1999). Çevre Sorunlarının Çözümünde Coğrafyanın Rolü. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11:81-85.
  • Erten, S (2003). 5. Sınıf Öğrencilerinde “Çöplerin Azaltılması Bilincinin Kazandırılmasına Yönelik Bir Öğretim Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 : 94-103
  • Erden, M., Akman, Y. (2006). Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Arkadaş Yayınları:Ankara.
  • Eşgi, N., Çevik, V. (2010). Images Of The Internet Concept Generated By Primary School Students Through Their Paintings. Contemporary Educational Technology, 1(3), 221-232.
  • Göney, E. (2004). Dünya Genelinde Türkiye Özelinde Çevre Sorunları. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Ramazan, O., Öveç, Ö. (2017). 66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 265-289.
  • Taş, Y., Aslan, D., Sayek, İ. (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (11), 184-191.
  • Tatlı, S., Güngör-Aytar, F. A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Değerlere İlişkin Algıları ve Bunları İfade Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 331-354.
  • Tüzel, E., Şahin D. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 355-396.
  • Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitapevi: İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuğu tanımak ve anlamak. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • www.cocukpsikolojisi.net/?modüle=pages&SID=19 (05.05.2010)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Çağlar

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2017
Kabul Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Çağlar, A. (2017). 4th and 5th Grade School Students’ Perceptions of Environmental Problems. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(9), 311-320.